Több volt a használt autó, mint az új - ezek voltak a kedvenc márkák 2021-ben

132 ezer használt kocsi érkezett az országba, miközben az eladott új autók száma nem érte el a 122 ezret sem.

2021-ben a DataHouse adatai szerint 132 205 import használt személyautó került hazai forgalomba Magyarországon, ami 1,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. A behozatal különösen a második félévben volt aktív: 2020 második feléhez képest több mint hat százalékkal nagyobb mennyiségű használt autót hoztak be. Ez a felívelés egyértelműen összefüggésben áll a globális chiphiány miatt ugyanebben az időszakban visszaeső újautó-eladásokkal.

Az autógyártásban egyre súlyosabb mértéket öltő félvezetőhiány az újautó-piac teljes második félévére rányomta bélyegét. A hazai eladások az év közepe óta szinte folyamatos esésben vannak: júniusban még közel 11 400 új személyautót regisztráltak, decemberben pedig már alig több mint 8 700-at. Ez utóbbi, az egész éves időszak mélypontját mutató adat tavaly decemberhez képest 31 százalékot meghaladó visszaesést jelent.

„Az ellátási zavarok miatt az újautó-kereskedők a második félévben már képtelenek voltak kielégíteni az időközben megerősödő keresletet, melynek egy része így kényszerűen a használtautó-piacon jelent meg. Ennek eredményeképpen 2021 második félévében Magyarországon 21,5 százalékkal több használt autót helyeztek forgalomba, mint újat" – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.
A behozott használt autók között a legnépszerűbb márka a Volkswagen volt 11 százalékos részesedéssel, a második helyen az Opel található 10 százalékkal, a Ford pedig a harmadik helyre futott be 9 százalékkal. A sorban következő Toyota idén már csaknem elérte a 7 százalékos részarányt. Az ötödik helyre 2021-ben a Hyundai küzdötte fel magát, egy év alatt a nyolcadik pozícióból előzve az Audit, a BMW-t és Mercedest is, ami jól mutatja a presztízsmárkák fokozatos visszaszorulását a használtautó-import összetételében.

2022-es várakozások

Az elemzők túlnyomó többsége rövid távon borús várakozásokat fogalmaz meg az újautó-piac idei forgalmának alakulásáról. Szinte biztosra tehető, hogy a chiphiány az év közepéig kitart, de jó eséllyel az egész évre rányomja majd bélyegét. Ebben a helyzetben a használtautó-import aktivitása 2022 egészében magas szintre állhat be.

A JóAutók.hu várakozása szerint – amennyiben az időszak során nem születnek újabb, a környezetet terhelő öreg és korszerűtlen autók behozatalát gátló intézkedések, amire most kicsi az esély – a használtautó-import éves volumene átlépheti akár a 140 ezres szintet is. Mindez annak ellenére történhet, hogy a tartósan magas használtautó-kereslet, valamint a kedvezőtlen forintárfolyam együttesen további kétszámjegyű átlagos áremelkedést okozhat ebben a szegmensben.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo