Társasági adó verseny a világban

Hogyan kívánják különböző gazdaságpolitikai céljaikat elérni az egyes országok adópolitikájuk egyik elemével, a társaságok nyereségére vonatkozó adókulcsok meghatározásával? Erre ad választ a Deloitte több mint 200 országra kiterjedő felmérése.

A társasági adókulcsok nem adnak teljes információt arról, hogy a gazdaságpolitikai célokat hogyan kívánják az egyes kormányok elérni, de támpontot igen arra vonatkozóan, hogy mely ország miként reagál a világban kialakuló adóversenyre. Az összehasonlítást ugyanis nehezti, hogy a társaságok az adott adókulcsokban rögzített adómértéket eltérően számított adóalapra fizetik. Egyes országokban az adóalap a számviteli szabályok szerint számított adóalap, módosítva az adótörvényekben rögzített tételekkel (például adókedvezmények, nem elszámolható költségek), ilyen a magyar rendszer is, míg más országokban maguk az adótörvények határozzák meg az adóalap kiszámításának módját, a számviteli eredménytől függetlenül, ilyet alkalmaz az Egyesült Államok. Nem csak az eltérő adóalap okozhat torzulásokat, hanem a központi és helyi adók léte, eltérő mértéke és eltérő adóalapja, az esetlegesen az eredmény osztalékként történő kifizetése után kivetett további adó, és még rengeteg szempont, úgymint a veszteségelhatárolásra, értékcsökkenésre, adókedvezményekre, céltartalékra vonatkozó szabályok. Ezeken a tényezőkön kívül természetesen elemezni kellene az egyéb adók (elsősorban a személyi jövedelemadó, társadalombiztosítási járulékok, vámok, áfa, jövedéki adók) mértékét is.

Számos ország, köztük sok európai, élükön az újonnan csatlakozókkal, az utóbbi években a befektetéseket éppen a társasági adókulcsok csökkentésével kívánja ösztönözni. A társasági adókulcsok csökkentésével az ország a külföldi befektetések számára is vonzóbbá válhat. Jó példa erre a magyarországi offshore cégek intézménye, ahol a 3 majd 4 százalékos társasági adókulcs jelentős vonzerőt gyakorolt bizonyos típusú külföldi tőkére - tette hozzá dr. Kövesdy Attila, a Deloitte Rt. igazgatója. Nem véletlen, hogy az Európai Unión belül, a legmagasabb adókulcsot alkalmazó országok, élükön Németországgal, legalább az adókulcsok szintjén szeretnék valamilyen módon harmonizálni a társasági adóztatás rendjét.

Az alábbi adatokaz ez évi, csatlakozás előtti európai uniós országok átlagos társasági adókulcsát, valamint a csatlakozó országok átlagos társasági adókulcsát hasonlítja össze.

Korábbi tagállamok átlaga: 29%
Újonnan csatlakozó tagállamok átlaga: 18%
EU jelenlegi átlag (25 ország): 25%


További vizsgálat tárgya lehet a társasági adókulcs mértéke, és az adóbevétel összege. A közgazdászok véleménye megoszlik abban, hogy a társasági adókulcs mértékének emelése vajon bevétel növekedéshez, vagy csökkenéshez vezet, illetve, hogy az adókulcs csökkentése vezethet-e esetleg bevétel növekedéshez.

Érdemes összevetni az alábbi adatokat, amelyek a magyar társasági adóbevételt mutatják 2002-ben, 2003-ban 18%-os illetve 2004-ben (tervezet) 16%-os társasági adókulcs alkalmazásával.

2002 társasági adó bevétel, pénzintézetek nélkül, tényadat: 364,864
2003 társasági adó bevétel, pénzintézetek nélkül, tényadat: 370,074
2004 társasági adó bevétel, pénzintézetek nélkül, tervadat: 464,700


(adatok millió forintban)

Természetesen ez az összehasonlítás sem ad teljesen valós képet, hiszen a pontos elemzéshez, a fentiekben leírtak alapján kellene áttekinteni és elemezni az azon szabályokban beállt változásokat, amelyek az adóalap meghatározásának módját rögzítik, továbbá figyelembe kellene venni az inflációt, a GDP növekedést és még jó néhány tényezőt. Mindazonáltal a számok igencsak érdekes képet mutatnak - mondta Kőszegi Annamária, a Deloitte partnere.

Kapcsolódó, letölthető adatok (pdf)

Véleményvezér

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.
Súlyos kritikát kapott a magyar köztársasági elnök

Súlyos kritikát kapott a magyar köztársasági elnök 

Ezt a kritikát nem teszi zsebre a köztársasági elnök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo