A társasági adókulcsok nem adnak teljes információt arról, hogy a gazdaságpolitikai célokat hogyan kívánják az egyes kormányok elérni, de támpontot igen arra vonatkozóan, hogy mely ország miként reagál a világban kialakuló adóversenyre. Az összehasonlítást ugyanis nehezti, hogy a társaságok az adott adókulcsokban rögzített adómértéket eltérően számított adóalapra fizetik. Egyes országokban az adóalap a számviteli szabályok szerint számított adóalap, módosítva az adótörvényekben rögzített tételekkel (például adókedvezmények, nem elszámolható költségek), ilyen a magyar rendszer is, míg más országokban maguk az adótörvények határozzák meg az adóalap kiszámításának módját, a számviteli eredménytől függetlenül, ilyet alkalmaz az Egyesült Államok. Nem csak az eltérő adóalap okozhat torzulásokat, hanem a központi és helyi adók léte, eltérő mértéke és eltérő adóalapja, az esetlegesen az eredmény osztalékként történő kifizetése után kivetett további adó, és még rengeteg szempont, úgymint a veszteségelhatárolásra, értékcsökkenésre, adókedvezményekre, céltartalékra vonatkozó szabályok. Ezeken a tényezőkön kívül természetesen elemezni kellene az egyéb adók (elsősorban a személyi jövedelemadó, társadalombiztosítási járulékok, vámok, áfa, jövedéki adók) mértékét is.
Számos ország, köztük sok európai, élükön az újonnan csatlakozókkal, az utóbbi években a befektetéseket éppen a társasági adókulcsok csökkentésével kívánja ösztönözni. A társasági adókulcsok csökkentésével az ország a külföldi befektetések számára is vonzóbbá válhat. Jó példa erre a magyarországi offshore cégek intézménye, ahol a 3 majd 4 százalékos társasági adókulcs jelentős vonzerőt gyakorolt bizonyos típusú külföldi tőkére - tette hozzá dr. Kövesdy Attila, a Deloitte Rt. igazgatója. Nem véletlen, hogy az Európai Unión belül, a legmagasabb adókulcsot alkalmazó országok, élükön Németországgal, legalább az adókulcsok szintjén szeretnék valamilyen módon harmonizálni a társasági adóztatás rendjét.
Az alábbi adatokaz ez évi, csatlakozás előtti európai uniós országok átlagos társasági adókulcsát, valamint a csatlakozó országok átlagos társasági adókulcsát hasonlítja össze.
Korábbi tagállamok átlaga: 29%
Újonnan csatlakozó tagállamok átlaga: 18%
EU jelenlegi átlag (25 ország): 25%
További vizsgálat tárgya lehet a társasági adókulcs mértéke, és az adóbevétel összege. A közgazdászok véleménye megoszlik abban, hogy a társasági adókulcs mértékének emelése vajon bevétel növekedéshez, vagy csökkenéshez vezet, illetve, hogy az adókulcs csökkentése vezethet-e esetleg bevétel növekedéshez.
Érdemes összevetni az alábbi adatokat, amelyek a magyar társasági adóbevételt mutatják 2002-ben, 2003-ban 18%-os illetve 2004-ben (tervezet) 16%-os társasági adókulcs alkalmazásával.
2002 társasági adó bevétel, pénzintézetek nélkül, tényadat: 364,864
2003 társasági adó bevétel, pénzintézetek nélkül, tényadat: 370,074
2004 társasági adó bevétel, pénzintézetek nélkül, tervadat: 464,700
(adatok millió forintban)
Természetesen ez az összehasonlítás sem ad teljesen valós képet, hiszen a pontos elemzéshez, a fentiekben leírtak alapján kellene áttekinteni és elemezni az azon szabályokban beállt változásokat, amelyek az adóalap meghatározásának módját rögzítik, továbbá figyelembe kellene venni az inflációt, a GDP növekedést és még jó néhány tényezőt. Mindazonáltal a számok igencsak érdekes képet mutatnak - mondta Kőszegi Annamária, a Deloitte partnere.
Kapcsolódó, letölthető adatok (pdf)
Társasági adó verseny a világban
Hogyan kívánják különböző gazdaságpolitikai céljaikat elérni az egyes országok adópolitikájuk egyik elemével, a társaságok nyereségére vonatkozó adókulcsok meghatározásával? Erre ad választ a Deloitte több mint 200 országra kiterjedő felmérése.
Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?
Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia
2025. november 4., Budapest
Véleményvezér

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője
Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?

Trump akkorát odavert Putyinnak, amit még Biden sem tett meg, feloldotta Ukrajna rakétahasználatának korlátozását
Eszkalálódik az ukrajnai háború.

Burgonya kilója 30 forintért
A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.

Hatalmas szerencsétlenséghez vezetett Ukrajna hintapolitikája, amikor egyszerre akart megfelelni Oroszországnak és a Nyugatnak
Nem olcsó az orosz olaj, politikai ára van.

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét
A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.