Jövőre Trnavából 123 embert kell majd a szlovák államnak kiköltöztetnie. Az ok, hogy ide telepítik a PSA Peugeot Citroen gyárát. A dolgot nehezíti, hogy az itt lakó idős farmerek gyakorlatilag egész életükben e városban éltek. Zuzana Karhutova, a trnavai befektetési ügynökség szóvivője úgy vélte, hogy az átköltöztetést a lehető legzökkenőmentesebben tudják majd lebonyolítani, ráadásul az idős emberek segítésére európai megoldás született. A „kitelepített” lakók mindegyike új lakást kap, míg a város egy 850 millió dollárból megvalósuló gyárhoz jut.
Az elmúlt két esztendőben a szlovák kormánynak könyörtelen küzdelemben sikerült két nagy autógyárat az országba csalogatnia: az említett PSA mellett a dél-koreai KIA Motors is ide telepíti kelet-európai üzemét. Mindkét autógyár esetében Lengyelország, Csehország, illetve hazánk elől happolta el Szlovákia a befektetéseket. A siker felett érzett örömüket fokozhatja, hogy a három versenytárs fejlettebb gazdasággal, nagyobb szaktudással, illetve nagyobb népességgel rendelkezik. Ismert, hogy a Volkswagen már korábban ide helyezte egy üzemét, amely a legnagyobb gyár Pozsonyban.
Persze a PSA döntését az is befolyásolta, hogy Trnva rendkívül jó vasúthálózattal rendelkezik. Ugyanakkor Alain Baldeyrou, a Peugeot ügyvezető igazgatója arra is utalt, hogy a Duna közelsége okán a viziszállítást is igénybe kívánják venni. Trnva lakossága egyébként 70 ezer fő, a munkanélküliségi ráta pedig csupán 9 százalékos, szemben a, szemben a 15 százalékos szlovák átlaggal. A Peugeot beruházása a becslések szerint 3500 embernek ad majd munkát, ehhez kapcsolódik még 1500 munkavállaló, akik a közelben lévő ipari parkban a gyár kiszolgálásán dolgoznak majd. A helyi vezetőség szerint a beruházás összesen 20-25 ezer új munkahelyet generál majd.
Szlovákia másik nagy nyeresége a KIA Motors beruházása. Köztudott, hogy gyár Dél-Koreán kívül csak Kínában rendelkezik egyelőre gyártókapacitással. Az európai gyárat Zilinában húzzák majd fel. A város 200 kilométerre található Pozsonytól. A beruházás összértéke 1,6 milliárd dollár lesz. A tervek szerint az üzem 2006. végén kezd termelni. Éves kapacitása eléri majd a 300 ezer darabot. Tavaly a KIA 156 ezer gépkocsit adott el Európában, reményeik szerint ezt az idén 255 ezerre is képes lesz a cég feltornázni. A Peugeot Citroen viszont csupán 113 ezer kocsit értékesített Kelet-Európában 2002-ben, míg világszerte 3,27 millió darab kelt el termékeikből.