Szlovákia lehet Európa Detroitja

2006-ra Szlovákia Európa autóipari nagyhatalmává válhat. Ekkora ugyanis a PSA Peugeot Citroen és a KIA Motors is beindítja termelését. Az előbbi 850 millió, míg az utóbbi 1,2 milliárd dolláros beruházásban valósul meg. Tudott, hogy a két gyárat északi szomszédaink hazánk mellett, Lengyelország és Csehország elől „happolták” el. Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy a döntést befolyásoló pillanatnyi előnyök az ország uniós csatlakozásával szertefoszlanak.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Jövőre Trnavából 123 embert kell majd a szlovák államnak kiköltöztetnie. Az ok, hogy ide telepítik a PSA Peugeot Citroen gyárát. A dolgot nehezíti, hogy az itt lakó idős farmerek gyakorlatilag egész életükben e városban éltek. Zuzana Karhutova, a trnavai befektetési ügynökség szóvivője úgy vélte, hogy az átköltöztetést a lehető legzökkenőmentesebben tudják majd lebonyolítani, ráadásul az idős emberek segítésére európai megoldás született. A „kitelepített” lakók mindegyike új lakást kap, míg a város egy 850 millió dollárból megvalósuló gyárhoz jut.

Az elmúlt két esztendőben a szlovák kormánynak könyörtelen küzdelemben sikerült két nagy autógyárat az országba csalogatnia: az említett PSA mellett a dél-koreai KIA Motors is ide telepíti kelet-európai üzemét. Mindkét autógyár esetében Lengyelország, Csehország, illetve hazánk elől happolta el Szlovákia a befektetéseket. A siker felett érzett örömüket fokozhatja, hogy a három versenytárs fejlettebb gazdasággal, nagyobb szaktudással, illetve nagyobb népességgel rendelkezik. Ismert, hogy a Volkswagen már korábban ide helyezte egy üzemét, amely a legnagyobb gyár Pozsonyban.

A tervek szerint 2006-ban már mind a három üzem termelni fog. Az összkapacitásuk pedig eléri majd a 850 ezres darabszámot. Ezzel az 5,4 millió lakosú Szlovákia Kelet-Európa első számú autóipari nagyhatalma lesz. A cégek döntése mellett elsősorban az szólt, hogy Szlovákiában alacsonyabbak az adók, sőt általában kisebb állami kontroll alatt van a gazdaság. Az is motiválta az elhatározást, hogy a szlovák munkabérszínvonal sokkal csekélyebb, mint a három versenytárs országban. Elemzők ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy ez utóbbi előny tiszavirág életű lesz. Ugyanis az uniós csatlakozással az északi szomszédunkban is emelkednek majd a bérek.

Persze a PSA döntését az is befolyásolta, hogy Trnva rendkívül jó vasúthálózattal rendelkezik. Ugyanakkor Alain Baldeyrou, a Peugeot ügyvezető igazgatója arra is utalt, hogy a Duna közelsége okán a viziszállítást is igénybe kívánják venni. Trnva lakossága egyébként 70 ezer fő, a munkanélküliségi ráta pedig csupán 9 százalékos, szemben a, szemben a 15 százalékos szlovák átlaggal. A Peugeot beruházása a becslések szerint 3500 embernek ad majd munkát, ehhez kapcsolódik még 1500 munkavállaló, akik a közelben lévő ipari parkban a gyár kiszolgálásán dolgoznak majd. A helyi vezetőség szerint a beruházás összesen 20-25 ezer új munkahelyet generál majd.

Szlovákia másik nagy nyeresége a KIA Motors beruházása. Köztudott, hogy gyár Dél-Koreán kívül csak Kínában rendelkezik egyelőre gyártókapacitással. Az európai gyárat Zilinában húzzák majd fel. A város 200 kilométerre található Pozsonytól. A beruházás összértéke 1,6 milliárd dollár lesz. A tervek szerint az üzem 2006. végén kezd termelni. Éves kapacitása eléri majd a 300 ezer darabot. Tavaly a KIA 156 ezer gépkocsit adott el Európában, reményeik szerint ezt az idén 255 ezerre is képes lesz a cég feltornázni. A Peugeot Citroen viszont csupán 113 ezer kocsit értékesített Kelet-Európában 2002-ben, míg világszerte 3,27 millió darab kelt el termékeikből.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo