Szlovákia lehet Európa Detroitja

2006-ra Szlovákia Európa autóipari nagyhatalmává válhat. Ekkora ugyanis a PSA Peugeot Citroen és a KIA Motors is beindítja termelését. Az előbbi 850 millió, míg az utóbbi 1,2 milliárd dolláros beruházásban valósul meg. Tudott, hogy a két gyárat északi szomszédaink hazánk mellett, Lengyelország és Csehország elől „happolták” el. Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy a döntést befolyásoló pillanatnyi előnyök az ország uniós csatlakozásával szertefoszlanak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jövőre Trnavából 123 embert kell majd a szlovák államnak kiköltöztetnie. Az ok, hogy ide telepítik a PSA Peugeot Citroen gyárát. A dolgot nehezíti, hogy az itt lakó idős farmerek gyakorlatilag egész életükben e városban éltek. Zuzana Karhutova, a trnavai befektetési ügynökség szóvivője úgy vélte, hogy az átköltöztetést a lehető legzökkenőmentesebben tudják majd lebonyolítani, ráadásul az idős emberek segítésére európai megoldás született. A „kitelepített” lakók mindegyike új lakást kap, míg a város egy 850 millió dollárból megvalósuló gyárhoz jut.

Az elmúlt két esztendőben a szlovák kormánynak könyörtelen küzdelemben sikerült két nagy autógyárat az országba csalogatnia: az említett PSA mellett a dél-koreai KIA Motors is ide telepíti kelet-európai üzemét. Mindkét autógyár esetében Lengyelország, Csehország, illetve hazánk elől happolta el Szlovákia a befektetéseket. A siker felett érzett örömüket fokozhatja, hogy a három versenytárs fejlettebb gazdasággal, nagyobb szaktudással, illetve nagyobb népességgel rendelkezik. Ismert, hogy a Volkswagen már korábban ide helyezte egy üzemét, amely a legnagyobb gyár Pozsonyban.

A tervek szerint 2006-ban már mind a három üzem termelni fog. Az összkapacitásuk pedig eléri majd a 850 ezres darabszámot. Ezzel az 5,4 millió lakosú Szlovákia Kelet-Európa első számú autóipari nagyhatalma lesz. A cégek döntése mellett elsősorban az szólt, hogy Szlovákiában alacsonyabbak az adók, sőt általában kisebb állami kontroll alatt van a gazdaság. Az is motiválta az elhatározást, hogy a szlovák munkabérszínvonal sokkal csekélyebb, mint a három versenytárs országban. Elemzők ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy ez utóbbi előny tiszavirág életű lesz. Ugyanis az uniós csatlakozással az északi szomszédunkban is emelkednek majd a bérek.

Persze a PSA döntését az is befolyásolta, hogy Trnva rendkívül jó vasúthálózattal rendelkezik. Ugyanakkor Alain Baldeyrou, a Peugeot ügyvezető igazgatója arra is utalt, hogy a Duna közelsége okán a viziszállítást is igénybe kívánják venni. Trnva lakossága egyébként 70 ezer fő, a munkanélküliségi ráta pedig csupán 9 százalékos, szemben a, szemben a 15 százalékos szlovák átlaggal. A Peugeot beruházása a becslések szerint 3500 embernek ad majd munkát, ehhez kapcsolódik még 1500 munkavállaló, akik a közelben lévő ipari parkban a gyár kiszolgálásán dolgoznak majd. A helyi vezetőség szerint a beruházás összesen 20-25 ezer új munkahelyet generál majd.

Szlovákia másik nagy nyeresége a KIA Motors beruházása. Köztudott, hogy gyár Dél-Koreán kívül csak Kínában rendelkezik egyelőre gyártókapacitással. Az európai gyárat Zilinában húzzák majd fel. A város 200 kilométerre található Pozsonytól. A beruházás összértéke 1,6 milliárd dollár lesz. A tervek szerint az üzem 2006. végén kezd termelni. Éves kapacitása eléri majd a 300 ezer darabot. Tavaly a KIA 156 ezer gépkocsit adott el Európában, reményeik szerint ezt az idén 255 ezerre is képes lesz a cég feltornázni. A Peugeot Citroen viszont csupán 113 ezer kocsit értékesített Kelet-Európában 2002-ben, míg világszerte 3,27 millió darab kelt el termékeikből.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo