Szlovákia lehet Európa Detroitja

2006-ra Szlovákia Európa autóipari nagyhatalmává válhat. Ekkora ugyanis a PSA Peugeot Citroen és a KIA Motors is beindítja termelését. Az előbbi 850 millió, míg az utóbbi 1,2 milliárd dolláros beruházásban valósul meg. Tudott, hogy a két gyárat északi szomszédaink hazánk mellett, Lengyelország és Csehország elől „happolták” el. Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy a döntést befolyásoló pillanatnyi előnyök az ország uniós csatlakozásával szertefoszlanak.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jövőre Trnavából 123 embert kell majd a szlovák államnak kiköltöztetnie. Az ok, hogy ide telepítik a PSA Peugeot Citroen gyárát. A dolgot nehezíti, hogy az itt lakó idős farmerek gyakorlatilag egész életükben e városban éltek. Zuzana Karhutova, a trnavai befektetési ügynökség szóvivője úgy vélte, hogy az átköltöztetést a lehető legzökkenőmentesebben tudják majd lebonyolítani, ráadásul az idős emberek segítésére európai megoldás született. A „kitelepített” lakók mindegyike új lakást kap, míg a város egy 850 millió dollárból megvalósuló gyárhoz jut.

Az elmúlt két esztendőben a szlovák kormánynak könyörtelen küzdelemben sikerült két nagy autógyárat az országba csalogatnia: az említett PSA mellett a dél-koreai KIA Motors is ide telepíti kelet-európai üzemét. Mindkét autógyár esetében Lengyelország, Csehország, illetve hazánk elől happolta el Szlovákia a befektetéseket. A siker felett érzett örömüket fokozhatja, hogy a három versenytárs fejlettebb gazdasággal, nagyobb szaktudással, illetve nagyobb népességgel rendelkezik. Ismert, hogy a Volkswagen már korábban ide helyezte egy üzemét, amely a legnagyobb gyár Pozsonyban.

A tervek szerint 2006-ban már mind a három üzem termelni fog. Az összkapacitásuk pedig eléri majd a 850 ezres darabszámot. Ezzel az 5,4 millió lakosú Szlovákia Kelet-Európa első számú autóipari nagyhatalma lesz. A cégek döntése mellett elsősorban az szólt, hogy Szlovákiában alacsonyabbak az adók, sőt általában kisebb állami kontroll alatt van a gazdaság. Az is motiválta az elhatározást, hogy a szlovák munkabérszínvonal sokkal csekélyebb, mint a három versenytárs országban. Elemzők ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy ez utóbbi előny tiszavirág életű lesz. Ugyanis az uniós csatlakozással az északi szomszédunkban is emelkednek majd a bérek.

Persze a PSA döntését az is befolyásolta, hogy Trnva rendkívül jó vasúthálózattal rendelkezik. Ugyanakkor Alain Baldeyrou, a Peugeot ügyvezető igazgatója arra is utalt, hogy a Duna közelsége okán a viziszállítást is igénybe kívánják venni. Trnva lakossága egyébként 70 ezer fő, a munkanélküliségi ráta pedig csupán 9 százalékos, szemben a, szemben a 15 százalékos szlovák átlaggal. A Peugeot beruházása a becslések szerint 3500 embernek ad majd munkát, ehhez kapcsolódik még 1500 munkavállaló, akik a közelben lévő ipari parkban a gyár kiszolgálásán dolgoznak majd. A helyi vezetőség szerint a beruházás összesen 20-25 ezer új munkahelyet generál majd.

Szlovákia másik nagy nyeresége a KIA Motors beruházása. Köztudott, hogy gyár Dél-Koreán kívül csak Kínában rendelkezik egyelőre gyártókapacitással. Az európai gyárat Zilinában húzzák majd fel. A város 200 kilométerre található Pozsonytól. A beruházás összértéke 1,6 milliárd dollár lesz. A tervek szerint az üzem 2006. végén kezd termelni. Éves kapacitása eléri majd a 300 ezer darabot. Tavaly a KIA 156 ezer gépkocsit adott el Európában, reményeik szerint ezt az idén 255 ezerre is képes lesz a cég feltornázni. A Peugeot Citroen viszont csupán 113 ezer kocsit értékesített Kelet-Európában 2002-ben, míg világszerte 3,27 millió darab kelt el termékeikből.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo