Spanyolországban a másfél millió embert foglalkoztató idegenforgalom adja a hazai össztermék (GDP) 11 százalékát. A szakma a korábbi években hozzászokott, hogy évről évre dőlnek a vendégszám- és bevételrekordok. Tavaly közel 60 millió turista érkezett, Spanyolország ezzel a második legkedveltebb úti cél volt az egész világon. Idén az első öt hónap adatai alapján már csak a harmadik, Franciaország és a második helyre került Egyesült Államok mögött.
Az építőipar után így már a második kulcsfontosságú ágazat jutott válságba. "Ha leáll az egyik hajtómű egy repülőn, a másik még csak-csak elviszi a gépet, de ha mindkettő leáll, akkor nagyon veszélyes helyzet keletkezik", kommentálta az El Mundo című lap a friss idegenforgalmi adatokat. Szakértők szerint a visszaesés nem csupán a globális gazdasági válság következménye, hanem a "monokulturális", a tengerparti üdülésre épülő szerkezet is okolható.
"Nem a strandokon nyaraló kispénzű turistákra kellene koncentrálni" - mondta a lapnak Josep Oliver közgazdász, aki szerint kitörési pont lehet a kongresszusturizmus és a kulturális turizmus. Jó példa az egykori iparváros, Bilbao, amelynek 1997-ben átadott kortárs művészeti központja, a Guggenheim Múzeum évente bő egymillió látogatót fogad.