Soha nem látott bevételek a focicsapatoknál

A világ legnagyobb labdarúgóklubjai történelmi, 10,5 milliárd eurós bevételt értek el a 2022/23-as szezonban a Deloitte Football Money League 27. kiadása szerint. Ez a szám 14 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest, ami a rekordszintű kereskedelmi (4,4 milliárd euró) és mérkőzésnapi (1,9 milliárd euró) bevételeknek köszönhető.

Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője
Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője
Fotó: Deloitte
A 2022/23-as szezonban az angol Premier League klubok száma a Money League listán nyolcra csökkent, azok után, hogy az elmúlt két évben legalább tíz klub szerepelt rajta. Bár minimális változások történtek a legjobb 10 helyezésében, a 11-20. helyezések között volt jelentősebb mozgás. Az Eintracht Frankfurt, az SCC Napoli és az Olympique de Marseille felváltotta a Leicester City, a Leeds United és az Everton angol trióját, ami megmutatja, hogy az európai kupaporondon való részvétel milyen jelentős hatással van a pénzügyi bevételekre.

Ezt alátámasztja a Ferencváros évről-évre európai kupasorozatokban való részvétele, aminek köszönhetően 2022/2023-as idényben 9,48 millió eurós bevételt sikerült elérnie a magyar klubnak. A Fradi a Bajnokok Ligája selejtezőjében kezdte, majd az Európa-liga főtábláján folytatta a szezont, ahol az azóta német bajnoknak számító Bayer Leverkusen búcsúztatta a nyolcaddöntőben.

A következő szezonokban az európai klubok várhatóan tovább diverzifikálják bevételi forrásaikat annak érdekében, hogy nagyobb kontrollt érjenek el teljes bevételük felett. Ez lehetővé teszi számukra, hogy kevésbé függjenek a változékony makrogazdasági körülményektől vagy éppen a pályán elért eredményektől. Amikor egyre szigorúbb pénzügyi elvárásoknak és szabályoknak kell megfelelniük a kluboknak, a legjobb tehetségek megszerzése és egy biztos pénzügyi alap fenntartása közötti megfelelő egyensúly megtalálása kulcsfontosságú lesz – hívta fel a figyelmet Pósfay László, a Deloitte Pénzügyi tanácsadási csapatának partnere.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo