Regisztrációs adó: korszerű autónál kevesebb

A hazánkban forgalomba helyezett járművekre eddig fogyasztási adót kellett fizetni, melyet a gépjármű számlaértéke alapján állapítottak meg. Február 1-jétől a fogyasztási adót a regisztrációs adó váltja fel, amely egy fix összeg, és a gépkocsi motorjának korszerűsége, illetve hengerűrtartalma határozza meg. A regisztrációs adót úgy állapították meg, hogy egy korszerűtlen motorral felszerelt, viszonylag nagy hengerűrtartalmú személygépkocsit, amely nagyobb terhelést jelent a környezetre, csak jóval drágábban lehessen forgalomba helyezni Magyarországon.

A regisztrációs adóról a 2003. évi CX. törvény rendelkezik, amely 2004. február 1-jén lép hatályba. Rendelkezéseit az ezt követően forgalomba helyezett új (ebből a szempontból új az a személygépkocsi, amelyik a vásárláskor legfeljebb 6000 kilométert futott, vagy amelynek első külföldi forgalomba helyezésétől számítva a megszerzés időpontjáig legfeljebb hat hónap telt el) és használt gépjárművek esetén eltérően kell alkalmazni. Az adó alanya természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet lehet, de ha a forgalomba helyezés a személygépkocsi importjának közvetlen következményeként valósul meg, az adó alanya az importáló.

Nemrég 300 autókereskedő tiltakozott a parlament előtt és petíciót nyújtott át, melyben segítséget kértek ahhoz, hogy „amennyiben a természetes és jogi személyek már kifizették egyszer a fogyasztási adót, akkor ne fizessék az azt felváltó adónemet”. Egy másik közleményben pedig az áll, hogy „a február 1. előtt behozott használt járművek után az arról rendelkező törvény szerint nem lehet regisztrációs adót jogszerűen követelni”. A törvény ezzel kapcsolatban azt mondja, hogy az a természetes- és jogi személy, vagy jogi személyiség nélküli szervezet, amely 2004. február 1. előtt a fogyasztási adó alanyaként a személygépkocsit terhelő fogyasztási adót megfizette, de a személygépkocsit 2004. február 1. napjáig nem helyezték forgalomba, jogosult arra, hogy a személygépkocsi 2004. február 1. utáni forgalomba helyezésekor a befizetett fogyasztási adót, adókötelezettséget csökkentő tételként elszámolja. Igen ám, de tavaly december 31-ig rengeteg korszerűtlennek számító, Euro 2-es motorral felszerelt személygépkocsi került be az országba (eddig az időpontig lehetett őket behozni), amelyek forgalomba helyezését nem győzi a közlekedési felügyelet. A szabály szerint ezeket a gépkocsikat legkésőbb január 31-ig forgalomba kell helyezni, s ha ez nem sikerül, a vámkezeléskor fizetendő fogyasztási adót, plusz a regisztrációs adót is kell utánuk fizetni. A fogyasztási adót a tulajdonosok visszakapják, amely azonban egy alulszámlázott, például 3 millió forintért behozott nagyméretű, 2 literesnél nagyobb motorral felszerelt autó esetében jóval kevesebb (a számlán feltűntetett érték 10-20 százaléka, azaz 600 ezer forint), mint a regisztrációs adó összege (1,6 millió forint).

A regisztrációs adó összege a forgalomba helyezendő személygépkocsi műszaki tulajdonságai és környezetvédelmi osztályba sorolásától függően változik. Három adókategória létezik a benzines és dízelmotorral hajtott gépkocsikra egyaránt. Minél nagyobb a hengerűrtartalom, és minél „ártalmasabb” a környezetre a jármű (Euro3 és 4 számít korszerűnek, Euro2 pedig korszerűtlennek), annál magasabb regisztrációs adót kell utána fizetni.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo