A regisztrációs adóról a 2003. évi CX. törvény rendelkezik, amely 2004. február 1-jén lép hatályba. Rendelkezéseit az ezt követően forgalomba helyezett új (ebből a szempontból új az a személygépkocsi, amelyik a vásárláskor legfeljebb 6000 kilométert futott, vagy amelynek első külföldi forgalomba helyezésétől számítva a megszerzés időpontjáig legfeljebb hat hónap telt el) és használt gépjárművek esetén eltérően kell alkalmazni. Az adó alanya természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet lehet, de ha a forgalomba helyezés a személygépkocsi importjának közvetlen következményeként valósul meg, az adó alanya az importáló.
Nemrég 300 autókereskedő tiltakozott a parlament előtt és petíciót nyújtott át, melyben segítséget kértek ahhoz, hogy „amennyiben a természetes és jogi személyek már kifizették egyszer a fogyasztási adót, akkor ne fizessék az azt felváltó adónemet”. Egy másik közleményben pedig az áll, hogy „a február 1. előtt behozott használt járművek után az arról rendelkező törvény szerint nem lehet regisztrációs adót jogszerűen követelni”. A törvény ezzel kapcsolatban azt mondja, hogy az a természetes- és jogi személy, vagy jogi személyiség nélküli szervezet, amely 2004. február 1. előtt a fogyasztási adó alanyaként a személygépkocsit terhelő fogyasztási adót megfizette, de a személygépkocsit 2004. február 1. napjáig nem helyezték forgalomba, jogosult arra, hogy a személygépkocsi 2004. február 1. utáni forgalomba helyezésekor a befizetett fogyasztási adót, adókötelezettséget csökkentő tételként elszámolja. Igen ám, de tavaly december 31-ig rengeteg korszerűtlennek számító, Euro 2-es motorral felszerelt személygépkocsi került be az országba (eddig az időpontig lehetett őket behozni), amelyek forgalomba helyezését nem győzi a közlekedési felügyelet. A szabály szerint ezeket a gépkocsikat legkésőbb január 31-ig forgalomba kell helyezni, s ha ez nem sikerül, a vámkezeléskor fizetendő fogyasztási adót, plusz a regisztrációs adót is kell utánuk fizetni. A fogyasztási adót a tulajdonosok visszakapják, amely azonban egy alulszámlázott, például 3 millió forintért behozott nagyméretű, 2 literesnél nagyobb motorral felszerelt autó esetében jóval kevesebb (a számlán feltűntetett érték 10-20 százaléka, azaz 600 ezer forint), mint a regisztrációs adó összege (1,6 millió forint).
A regisztrációs adó összege a forgalomba helyezendő személygépkocsi műszaki tulajdonságai és környezetvédelmi osztályba sorolásától függően változik. Három adókategória létezik a benzines és dízelmotorral hajtott gépkocsikra egyaránt. Minél nagyobb a hengerűrtartalom, és minél „ártalmasabb” a környezetre a jármű (Euro3 és 4 számít korszerűnek, Euro2 pedig korszerűtlennek), annál magasabb regisztrációs adót kell utána fizetni.
Regisztrációs adó: korszerű autónál kevesebb
A hazánkban forgalomba helyezett járművekre eddig fogyasztási adót kellett fizetni, melyet a gépjármű számlaértéke alapján állapítottak meg. Február 1-jétől a fogyasztási adót a regisztrációs adó váltja fel, amely egy fix összeg, és a gépkocsi motorjának korszerűsége, illetve hengerűrtartalma határozza meg. A regisztrációs adót úgy állapították meg, hogy egy korszerűtlen motorral felszerelt, viszonylag nagy hengerűrtartalmú személygépkocsit, amely nagyobb terhelést jelent a környezetre, csak jóval drágábban lehessen forgalomba helyezni Magyarországon.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is!
2024. november 28. 15:30
Véleményvezér
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten
A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt
A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben
Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről
Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben
Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát
Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.