Potyáznak a nagy cégek a fogyasztók pénzén

Újabban nem csak induló ötletek gazdái, de világmárkák is a fogyasztók támogatását kérik a közösségi finanszírozó oldalakon. Pedig nem szorulnának rá, elvégre dollármilliárdos bevételeik és profitjaik vannak. Miért olyan fontos ez a tőkeszerzési módszer mindenkinek, még ott is, ahol nem lenne rá szükség?

2016 januárjában az Indiegogo meghirdette új szolgáltatását, melynek célközönsége ezúttal nem a kisvállalkozók (itt olvashat róla, hogy segíthet egy kkv-nak a finanszírozásban) és önjelölt vállalkozók, akik tőkegyűjtésre használnák az oldalt. Ezúttal a nagyvállalatokhoz fordult a honlap. Hat számjegyű dollárösszegért hajlandó tömegfinanszírozási kampányokat posztolni és hostolni.

Ezt megelőzően már akadt néhány példa arra, hogy biztos anyagi lábakon álló nagyvállalat vagy multi leányvállalata a tömegfinanszírozási csatornákat választja. A FreshDirect élelmiszerboltlánc a RocketHub honlapon fordult vásárlóihoz, hogy ötleteket kapjon új portékákra. Kinek mi kellene? Mit hiányol a boltjainkból? A Hasbro az Indiegogón nyitotta meg fórumát: bárki benyújthatott neki egy játékkoncepciót. A FirstBuild 2015-ben 2,8 millió dollárt szedett össze 6000 támogatótól az Indiegogon olyan masina kivitelezésére és sorozatgyártására, mely harapható, ehető jégszilánkokat készít. A FirstBuild a General Electric (GE) tulajdonában van, az anyavállalat évente 5 milliárd dollárt fordít K+F-re. Megengedhette volna magának, hogy ez a gépet is házon belül, saját költségén tegye tömegtermékké? Persze.

Kép:Flick

Az International New York Times cikke szerint a nagyvállalatok azért folyamodnak a tömegfinanszírozáshoz, hogy elevenebb kapcsolatot létesíthessenek fogyasztókörükkel, vásárlóikkal és "elkapják legalább egy részét annak a kreativitásnak és szenvedélynek, amit a népszerű tömegfinanszírozási projektek inspirálnak".

A kreativitás itt fontos szó. Előfordulhat, hogy az Indiegogo felhasználói új ötletekkel állnak elő, módosításokat javasolnak a pénzgyűjtés céljából közzétett vívmányra. Ezek mind olyan reakciók, amiket ingyen adnak a támogatók és kommentelők, nem kell drága pénzen közvéleménykutató céget felbérelni, hogy szondázza, mit gondol a "vásárlóképes kereslet" szóval illetett célcsoport.

Természetesen érthető, hogy a nagy cégek is szeretnének közvetlen kapcsolatba kerülni a fogyasztóikkal - erre például sokan nagyon ügyesen használják a közösségi oldalakat is. A GAP például először a Facebookon mutatta meg új logóját, amit a rajongók a sárga földig lehúztak. A cég úgy döntött, marad a régi logó, a vállalat elnöke pedig háláját fejezte ki az elkötelezett rajongói közösségnek, hogy megkímélték őket egy költséges és ezek szerint teljesen elhibázott új arculat bevezetésétől.

A cégek rajongókat, érzelmileg elkötelezett fogyasztóak szeretnének, akik ezt mindenféle módon ki is fejezik. Az elkötelezett fogyasztó egyfajta érzelmi kapcsolatot épít ki az általa választott márkával, ami a leginkább egy barátsághoz hasonlítható. Az ember pedig kiáll a barátjáért - tehát nem választ másik terméket, megvédi barátját másokkal szemben (például a közösségi oldalakon) és önként mond róla szebbnél szebb dolgokat. Természetes, hogy a cégek erre vágynak. Ahogy arra is, hogy első kézből tudhassák meg, mire is vágynak azok, akiket magukhoz szeretnének láncolni.

Mire NE kérjünk pénzt a fogyasztótól?
Habár a közösségi finanszírozással olyan projektek is forráshoz juthatnak, amelyek túl kiforratlanok a banki, vagy kockázati tőke finanszírozáshoz, ennek a pénzszerzési formának is érdemes megtanulni a csínját-bínját.
Kisemmizik a támogatókat?

Az új trend, hogy a fogyasztók véleménye mellett a pénzükre is hajtanak a megavállalatok, tulajdonképpen a Veronica Mars nevű tévésorozattal kezdődött, mely nagyon népszerű volt a neten, és a rajongók megfejésére kitalálták az alkotók, hogy kigyúrnak egy mozifilmet is a hőseiből. Persze a rajongók támogatásával. Ekkor még nem kapott észbe a nagyérdemű és alig néhány nap leforgása alatt összeadták a büdzsét - 5,7 millió dollárt. Csak amikor belegondoltak a sajtó képviselői, felocsúdva, hogy mi is folyik itt, akkor jöttek ki negatív hangú cikkek a médiában: az összeadott pénz nem másra való, minthogy az amúgy is gazdag Warner Brothers-t mentesíti az alól, hogy finanszírozza a projektet. A film profitja azonban nem száll bele a rajongók zsebeibe, azt a Warner nyeli le.

Vagyis néhány száz, néhány ezer ember segített, hogy a Warner médiakonglomerátumnak és a részvényeseinek jobban menjen. Igazságos? Aligha. De senki nem kötelezte őket az adakozásra. Önként-dalolva tették. A finanszírozók önzetlenül ölnek pénzt egy szimpatikusnak ítélt kezdeményezésbe, hagyományosan olyan projektbe fektet be, amelyből nem feltétlenül remél megtérülést, de úgy gondolja, szegényebb lenne a világ nélküle. Hogy ezért legfeljebb megemlítik egy film stáblistáján, egy lemezborítón vagy egy prospektusban, az aligha zavarja az adakozók többségét. Ez a modell azonban alapvetően induló vállalkozások (köztük sikeres magyarok is vannak) és szórakoztató ötletek számára lett kitalálva. (Itt talál néhány egészen elborult dolgot, amit a fogyasztók finanszíroztak meg.)

Ugyancsak visszatetszést keltett, hogy miután az Oculus Rift 2,4 millió dollárt kalapozott össze a Kickstarteren, 2 milliárd dollárért kelt el, mint cég. A Facebook vette meg bő 2 éve. Azok a támogatók, akik "mikroadományokkal" segítették a projektet, elárulva érezték magukat. Nélkülük, a segítségük nélkül az egész akvizíció nem történhetett volna meg.

Lehetséges, hogy újraíródnak majd a tömegfinanszírozás szabályai és idővel egyre több honorálási, kompenzálási módokat építenek bele a projektekbe- akárcsak a cégbe történő befektetésnél, amikor részvényt vagy tulajdonrészt kap az ember. Annyi ismeretes, 2011 óta már létezik támogatást-részvénnyel-honoráló tömegfinanszírozás: az év májusában indította honlapját Amerikában a ProFounder, melyen startupokat lehet finanszírozni.

Az összekalapozott pénz sincs ingyen
Habár egyre népszerűbb a közösségi finanszírozás a világban és Magyarországon is, a jogi szabályozás még gyerekcipőben jár Európában is, Magyarországon pedig egyáltalán nincsenek erre vonatkozó külön adószabályok – figyelmeztet az RSM-DTM szakértője.

Véleményvezér

Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo