Össznépi optimizmust mért a GKI

A fogyasztók várakozásai három éve nem tapasztalt szintre emelkedtek, s éves csúcspontján stagnált az üzleti bizalmi index is - summázható a GKI decemberi mérése.

Decemberben folytatódott a GKI-Wallis konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értékének II. félévre jellemző emelkedése. A GKI Gazdaságkutató Rt. (www.gki.hu) által - az Európai Unió támogatásával - készített felmérés szerint éves csúcspontján stagnált az üzleti bizalmi index. Az iparban folytatódott a várakozások bő fél éve tartó, csaknem töretlen javulása. A termelési helyzet, a következő negyedévi kilátások és a rendelésállomány megítélése egyaránt kedvezőbb lett. Az építőiparban viszont az előző időszak termelési színvonalának, a rendelésállománynak és a foglalkoztatási lehetőségeknek a megítélése is romlott novemberhez képest, de így is jóval kedvezőbb volt az egy évvel korábbinál. A kereskedelmi cégek az előző havinál valamivel jobb üzletmenetről, de passzívabb megrendelési politikáról számoltak be. Az üzleti szektorban rosszabbá vált a magyar gazdaság helyzetéről alkotott vélemény, a lakosság véleménye viszont érezhetően optimistább lett.

A fogyasztói bizalmi index értéke 2005 első felében folyamatosan mérséklődött, majd a második félévben jelentősen javult. A fogyasztók saját pénzügyi helyzetüket decemberben a novemberinél valamivel kedvezőbbnek ítélték, a következő 12 hónapban pedig igen jelentős javulásra számítottak. Az ország gazdasági helyzetét ugyancsak jobbnak ítélték, mint egy hónappal korábban, s a következő egy évben további jelentős javulását várták. Inflációs várakozásaik is kissé mérséklődtek a novemberihez képest, a következő 12 hónapban az áremelkedés ütemének számottevő csökkenésére számítottak. A munkanélküliségre vonatkozó várakozásaik is javultak. A lakosság vásárlási kedve mindezek ellenére csökkent az előző havihoz képest, de a következő 12 hónapra vonatkozó várakozások javulást vetítenek előre. A megtakarításra kedvező alkalmat látók aránya érezhetően emelkedett, s ismét többen látták úgy, hogy a következő egy évben képesek lesznek megtakarítani.

Magyarország hét régiója közül négyben javultak, egyben romlottak, kettőben pedig lényegében nem változtak a fogyasztók várakozásai. A fogyasztói bizalom Közép-Dunántúlon, Dél-Alföldön és Közép-Magyarországon az országos átlagot meghaladó mértékben emelkedett, míg Dél-Dunántúl fogyasztóinak bizalma az országos átlagnak megfelelően nőtt. Észak-Alföldön és Nyugat-Dunántúlon gyakorlatilag nem változott a fogyasztók helyzetértékelése. Ezzel szemben az Észak-Magyarországon lakók fogyasztói bizalma kissé csökkent az előző hónaphoz képest.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo