Össznépi optimizmust mért a GKI

A fogyasztók várakozásai három éve nem tapasztalt szintre emelkedtek, s éves csúcspontján stagnált az üzleti bizalmi index is - summázható a GKI decemberi mérése.

Decemberben folytatódott a GKI-Wallis konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értékének II. félévre jellemző emelkedése. A GKI Gazdaságkutató Rt. (www.gki.hu) által - az Európai Unió támogatásával - készített felmérés szerint éves csúcspontján stagnált az üzleti bizalmi index. Az iparban folytatódott a várakozások bő fél éve tartó, csaknem töretlen javulása. A termelési helyzet, a következő negyedévi kilátások és a rendelésállomány megítélése egyaránt kedvezőbb lett. Az építőiparban viszont az előző időszak termelési színvonalának, a rendelésállománynak és a foglalkoztatási lehetőségeknek a megítélése is romlott novemberhez képest, de így is jóval kedvezőbb volt az egy évvel korábbinál. A kereskedelmi cégek az előző havinál valamivel jobb üzletmenetről, de passzívabb megrendelési politikáról számoltak be. Az üzleti szektorban rosszabbá vált a magyar gazdaság helyzetéről alkotott vélemény, a lakosság véleménye viszont érezhetően optimistább lett.

A fogyasztói bizalmi index értéke 2005 első felében folyamatosan mérséklődött, majd a második félévben jelentősen javult. A fogyasztók saját pénzügyi helyzetüket decemberben a novemberinél valamivel kedvezőbbnek ítélték, a következő 12 hónapban pedig igen jelentős javulásra számítottak. Az ország gazdasági helyzetét ugyancsak jobbnak ítélték, mint egy hónappal korábban, s a következő egy évben további jelentős javulását várták. Inflációs várakozásaik is kissé mérséklődtek a novemberihez képest, a következő 12 hónapban az áremelkedés ütemének számottevő csökkenésére számítottak. A munkanélküliségre vonatkozó várakozásaik is javultak. A lakosság vásárlási kedve mindezek ellenére csökkent az előző havihoz képest, de a következő 12 hónapra vonatkozó várakozások javulást vetítenek előre. A megtakarításra kedvező alkalmat látók aránya érezhetően emelkedett, s ismét többen látták úgy, hogy a következő egy évben képesek lesznek megtakarítani.

Magyarország hét régiója közül négyben javultak, egyben romlottak, kettőben pedig lényegében nem változtak a fogyasztók várakozásai. A fogyasztói bizalom Közép-Dunántúlon, Dél-Alföldön és Közép-Magyarországon az országos átlagot meghaladó mértékben emelkedett, míg Dél-Dunántúl fogyasztóinak bizalma az országos átlagnak megfelelően nőtt. Észak-Alföldön és Nyugat-Dunántúlon gyakorlatilag nem változott a fogyasztók helyzetértékelése. Ezzel szemben az Észak-Magyarországon lakók fogyasztói bizalma kissé csökkent az előző hónaphoz képest.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo