Az Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség (EU-OSHA) új jelentése a szálloda- és vendéglátóiparban (HORECA) dolgozó munkavállalók által viselt kockázatokra összpontosít. "A szálloda- és vendéglátó-ipari dolgozók védelme" című jelentés bemutatja a munkahelyi kockázatok kezelésére vonatkozó helyes gyakorlatot, emellett összefoglalást ad a területtel kapcsolatos politikáról, és leírja az ágazatban zajló változásokat.
A HORECA ágazat számos EU-tagállamban egyre fontosabb munkahelyteremtő forrás, mely magas számban foglalkoztatja az alacsonyan képzett fiatal és migráns munkavállalókat is. A munkakörülmények azonban gyakran nehezek, a munkaidő hosszú, a feladatok pedig fizikailag megerőltetőek. Ráadásul a HORECA ágazatot a tipikustól eltérő munkaidő-beosztás jellemzi, amelyben megszokott a szezonális és a váltott műszakos munka. Az ágazatban a munkaidővel, a munkaköri követelményekkel és az önálló munkavégzéssel kapcsolatosan 1995 és 2000 között a munkakörülmények romlását állapították meg.
Lelki és fizikai károk
A HORECA ágazatban dolgozók emellett számos pszichoszociális kockázattal szembesülnek: hosszú, nem szokványos és kiszámíthatatlan munkaidővel, a munka irányításának hiányával, nagy munkateherrel, és időkényszerrel, amelyek megnövekedett stresszhez, valamint a munka és a magánélet egyensúlyának megbomlásához vezethetnek.
A szálloda- és vendéglátóipar dolgozói gyakrabban találkoznak a fogyasztók, a kollégák és a munkavállalók általi erőszakkal, zaklatással és megkülönböztetéssel, mint más ágazat dolgozói. Gyakrabban szembesülnek fenyegetéssel (12% szemben a 8,5%-kal), fizikai erőszakkal (6,5% szemben a 3,5%-kal), és nemkívánatos szexuális figyelemmel (8% szemben a 2%-kal). Továbbá a HORECA ágazat dolgozói nagyobb mértékű megkülönböztetést tapasztalnak (10,5% szemben a 6,5%-kal). A pubokban, diszkókban, éjszakai klubokban és bárokban dolgozók különösen nagy kockázatnak vannak kitéve.
A dolgozók által tapasztalt fizikai kockázati tényezők a következők: hosszan tartó állás és nehéz súlyok cipelése; magas zaj- és füstszint; nagyon magas vagy alacsony hőmérsékletek, valamint veszélyes anyagokkal, például tisztítószerekkel történő munkavégzés. Az ezekből származó egészségügyi problémák többek között váz- és izomrendszeri megbetegedések, bőrbetegségek és légzőszervi panaszok lehetnek.
Az ágazatot érintő biztonsági és egészségvédelmi szakpolitika főként az élelmiszer-higiéniára, valamint a dohányzási tilalomra irányul, mely egyes esetekben további biztonsági és egészségvédelmi intézkedések bevezetéséhez vezet.
Mire figyelnek itthon?
Magyarországon az ellenőrzési szempontok igen széleskörűek, személyi, tárgyi és szervezési feltételekre terjednek ki. Szükséges felmérni a munkavállaló egészségi alkalmasságát, képzettségét, kioktatottságát, fel kell mérni a létesítmény és a munkaeszközök állapotát, ellenőrizni kell az egyéni védőeszközök meglétét, illetve a megfelelő munkavállalói létszámot és a biztonsági előírások betartását.
Annak ellenére, hogy a vendéglátóipar nem tartozik a veszélyes tevékenységek közé, munkájuk során mégis számos súlyos hiányosságot tapasztalnak a felügyelők, főleg konyhai tevékenységek végzésével kapcsolatban.
Szabálysértés észlelése esetén a felügyelő a cselekmény súlya alapján enyhébb esetben jogszabályi előírás alapján helyszíni bírságot szab ki, ennek mértéke háromezer forinttól húszezer forintig terjedhet. Súlyosabb munkavédelmi szabálysértés elbírálása határozatban történik, ekkor a bírságtétel három-, és százezer forinti közötti összeg.
2007-ben a "Szálláshely, vendéglátás" tevékenység munkavédelmi hiányosságai miatt Magyarországon 18 szabálysértési határozat született, 577 ezer forint összegben. További 83 eset pedig 701 ezres helyszíni bírságot eredményezett.
A szabálysértési bírságokon kívül a munkavédelemről szóló 1993. évi törvény a munkavédelmi bírság kiszabását is lehetővé teszi, mely ötvenezertől a tízmillió forintig terjedhet. 2007-ben 15 munkavédelmi bírsághatározat született az ágazatban, összesen 3.7 millió forint értékben. A szakemberek ebben az évben 1223 szálláshelyet, vendéglátó egységet ellenőriztek.
Nincs pénz, hogy megfeleljenek a jogszabályoknak
Mivel a HORECA létesítmények 90 százaléka igen kisméretű (legfeljebb 10 dolgozót foglalkoztat), a munkaadóknak gyakran nem áll rendelkezésükre elegendő idő és forrás ahhoz, hogy a jogszabályokat gazdálkodó szervezeti szinten maradéktalanul végrehajtsák. Az EU-OSHA jelentése a sikeres kockázat megelőzés számos példáját tartalmazza, amelyek nemcsak az éttermek és szállodák, hanem iskolai étkezdék, klubok és bárok számára is hasznosak. A megelőzés hatékony irányítása magában foglalja a megfelelő kockázatértékelést, a munkavállalók bevonását és a megelőző intézkedések sikeres végrehajtásáról szóló képzést.
A jelentés mellett az EU-OSHA számos, a területtel kapcsolatos biztonságot és egészségvédelmet érintő anyagot, dolgozott ki, hét tájékoztatót készített a helyes gyakorlatokról, valamint létrehozta a "biztonságos munkavégzésért a multikulturális HORECA ágazatban" elnevezésű fórumot. Ezek mindegyike megtalálható az EU-OSHA honlapján. A fórum különösképpen azokat a problémákat tárja fel, amelyekkel a migráns munkavállalók tömegei szembesülnek az ágazatban, valamint gyakorlati megoldásokat nyújt számukra.