Nagyot szív a FIFA, nagyot hasít az UEFA

Több csapat, több meccs, több eladott jegy, nagyobb szponzori pénzek. Míg a FIFA reputációját és szponzori ügyleteinek jövőjét bizonytalanság övezi, az UEFA garantáltan több pénzt fog keresni az Eb-vel, mint a korábbi bajnokságaival. És ez nem az inflációnak köszönhető. Jól választottak helyszínt: Franciaországot szeretik a szponzormárkák

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Eb kitört az örök második szerepéből, és nagyobbat durrant, mint a vb. Ehhez persze Blatter, Platini és társai botránya is kellett a FIFA-nál. Meg egy kis bővítés.

A 2016. június 10-én kezdődött Európa-bajnokság a legnagyobb méretű megmozdulás az eseményt rendező szervezet, az UEFA történetében. Soha eddig ennyi csapatot nem látott vendégül egy bajnokságban és ennyi városban, mint idén: 24 ország csapata verseng, aminek következtében több meccset tartanak, és több jegyet is lehet értékesíteni. Vagyis szép bevételt könyvelhetnek el a szurkolóktól befolyó pénzekből: az Eb-re idén 2,5 millió jegyet értékesítenek, egymillióval többet, mint 2012-ben. (Ez a 24 csapatnyi mezőny persze még mindig jóval kisebb volumen, mint a FIFA égisze alatt futó vb-é: a Brazíliában 2014-es vb-n 32 csapat mérkőzött meg.)

Minden bevételi forrás nőtt

A televíziós közvetítési jogokért 1,05 milliárd eurót kasszíroz be az UEFA, ami 25 százalékos növekedést mutat a tévés jogok 2012-es értékesítéséhez képest. Ez azért is rendhagyó, mert Olaszország és Spanyolország nem volt hajlandó a meghirdetett magas áron megvenni a közvetítési díjakat. A tévés jogdíjbevétel közel 75 százaléka az eurózónából jön.

Július 10-ig várhatóan 300 milliós nézőszámot produkál majd az Eb. (Ez soknak tűnik, de összehasonlításképpen jó tudni: az amerikai futballbajnokság, a Super Bowl 110 millió szempárt vonzott.)

Sporttörténelem naplementével
Fotók: freeimages.com

A szponzori ügyletek is megugrottak idén, méghozzá nem is kis mértékben: 40 százalékkal többet, azaz 450 millió eurót fizettek a brandek, hogy márkaneveiket népszerűsíthessék.

26 milliót kapnak fejenként az Eb-ért a magyarok
Utánanéztünk, mennyi pénz üti a markát a nemzeti labdarúgó szövetségeknek a FIFA világbajnoksága és az UEFA Európa-bajnoksága után. A magyar játékosok akár 26 millió forintot is kaphatnak. És még többet, ha újra nyernek.
Ez azért is rendhagyó, mert a FIFA-botrány miatt a márkák és a sportszövetségek is megszigorították benső előírásaikat a céges ajándékok adásával és elfogadásával kapcsolatban, s ez csökkentette a márkák költekezési kedvét a sporteseményeken. Elemzők annak tudják be a szponzori bevétel emelkedését, hogy a négyévente megtartott Eb-t 1996 óta először rendezik Európa egyik legnagyobb nemzetgazdaságában. (1996-ban Anglia volt a vendéglátó ország, utána Belgium és Hollandia közösen, majd Portugália, Ausztria és Svájc, Lengyelország és Ukrajna.)

A legnagyobb szponzori pénzt a dán Carlsberg sörgyár adja: 80 millió eurót költ az Eb-s megjelenésre. Biztos jól kiszámolták, hogy megéri-e nekik. Elvégre ha a FIFA-vb-re kacsintunk, azt látjuk, hogy a Dél-afrikai Köztársaságban megrendezett vb-n 750 ezer liter sört csúsztattak le gigájukon a szurkolók a stadionokban. (És 390 600 hot-dogot csámcsogtak el.)

Az UEFA összesen 2 milliárd eurós (2,2 milliárd dolláros) bevételt vár az Eb-től. Négy éve, amikor Lengyelország és Ukrajna adtak otthon a játékoknak 16 csapat mérkőzéseihez, 1,4 milliárd eurós bevételt könyvelt el az UEFA.

Forrás: Reuters, CNNMoney, Bloomberg

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo