Az Oracle Retail új fogyasztói kutatásából kiderült, hogy az ár lesz a legfontosabb az idei ünnepi szezonban, mivel az európai vásárlók egyre jobban aggódnak a megnövekedett árak és a szűkebb költségvetés miatt. A fogyasztók 77 százaléka korán tervez bevásárolni – vagy már meg is tette -, hogy biztosan hozzájusson a kívánt termékhez, és hogy több ideje legyen az akciók böngészésére. A vásárlók közel 55 százaléka mondta, hogy a jelenlegi gazdasági tényezők miatt összességében kevesebbet fog költeni, 68 százalékuk pedig azt mondta, hogy fontolóra veszi a bolti áruvásárlási hiteleket az ajándékok költségeinek fedezésére. A megkérdezettek 42 százaléka válaszolta, hogy az ár lesz a vásárlási döntést elsősorban befolyásoló tényező.
“A készletek elérhetősége mellett az ár a legfontosabb szempont, amely eldönti, hogy a fogyasztók hogyan és hol fognak vásárolni az idei ünnepi szezonban" - mondta Mike Webster, az Oracle Retail vezető alelnöke és vezérigazgatója. "A kiskereskedők számára, akik még mindig a korlátozott készletek vagy a feleslegek állandó körforgásával küzdenek, az akciók és árképzési stratégiák helyes megválasztása fogja eldönteni, hogy sikerül-e megfelelni a vásárlói elvárásoknak és a megfelelő profitot kitermelni.”
A megfelelő ár
Az emberek 28 százaléka aggódik amiatt, hogy az emelkedő árak miatt nem lesz annyi pénze, amennyit az ünnepi vásárlásokra szeretne költeni, 31 százalékuk pedig attól tart, hogy a megvásárolni kívánt ajándékok idén drágábbak lesznek. Ezért a vásárlók több időt szánnak a legjobb ajánlatok megtalálására, hogy kipipálhassák az ajándéklistán szereplő tételeket.
• A vásárlók 68 százaléka mondta, hogy fontolóra venné az bolti áruhiteleket és átütemezetett fizetési lehetőségeket (az emberek 27 százaléka mondta, hogy még soha nem vett igénybe ilyesmit)
• 74 százalék akciókat és kedvezményeket fog keresni.
• 71 százalék mondta, hogy több árösszehasonlítást végez majd online és az üzletben.
• 70 százalék mondta, hogy alacsonyabb árakat kínáló üzletekben vásárol.
Az emberek mintegy 70 százaléka használja ki az akciós napokat, időszakokat. Bár a koronát még mindig a fekete péntek viszi a vásárlók 50 százalékának tervei alapján, nem sokkal maradnak le az ünnepi leárazások (25 százalék) és a kiberhétfő (25 százalék).
Élményt ajándékba
A vásárlók idén szívesen ajándékoznak egymásnak élményt. A legnépszerűbbek ajándékkategóriák a következők lesznek:
• 30 százalék Élmények barátokkal és családdal
• 27 százalék Utazás
• 26 százalék Szépségápolási/ egészségmegőrzési termékek
• 25 százalék Elektronikai/szórakoztató berendezések és ajándékkártyák
• 24 százalék Divatruházat, játékok, lábbelik, sporteszközök és fitneszfelszerelések
• 23 százalék Lakberendezés/bútorok
• 21 százalék Kisállat-kellékek
• 20 százalék Luxuscikkek
• 19 százalék Alkohol
• 18 százalék Csak digitális formában létező, egyedi dolgok (NFT, non-fungible token) vagy digitális gyűjtemények
Az üzletek újra népszerűek, de lesz-e készlet?
A korlátozások feloldásával az emberek szívesen térnek vissza a boltokba, de az elérhető készletekkel kapcsolatos elvárások továbbra is magasak.
• Az emberek 41 százaléka tervezi, hogy főként üzletben, 20 százaléka pedig üzletben és online vásárol.
• Az emberek 24 százaléka mondta, hogy rossz vásárlói élményt okoz számára a készlethiány
• 21 százalék mondta, hogy egyszerűen elmenne egy másik kiskereskedőhöz, ha egy termék nem lenne raktáron.
"A rossz időben rossz helyen lévő árukészlet jelentheti a legnagyobb költséget a kiskereskedők számára." - tette hozzá Webster. "Tudjuk, hogy a készlethiány negatívan hat az értékesítés növekedésére és a vásárlói elégedettségre. Ugyanilyen fontos az árrésre gyakorolt hatása is. A kiskereskedőknek gondosan kell megtervezniük a készletek elhelyezését, figyelembe véve az áruválaszték méretét, stílusát, színét, hogy elkerüljék üzlet közötti ide-oda szállítás jelentős költségét."
Szállítási igények
A házhozszállítás (52 százalék) még mindig messze a legnépszerűbb módszer az online vásárolt termékek átvételére, szemben az átvevőpontokon történő (20 százalék) vagy bolti átvétellel (20 százalék). Ez arra kényszeríti a kiskereskedőket, hogy biztosítsák az ajándékok gyors kézbesítését, és követhetővé tegyék az áru útját. A fogyasztók 57 százaléka szerint fontos, hogy pontosan nyomon követhesse, hol tart a csomagja. Az emberek 43 százaléka mondta, hogy a gyors szállítás gyakran meghatározza, hogy kitől fog rendelni, a legtöbben (42 százalék) az 1-2 napos kiszállítást várják el.
• 21 százalék attól tart, hogy az ajándékok nem érkeznek meg időben
• 60 százalék hajlandó többet fizetni a gyorsított/garantált szállításért
"A boltokba visszatérő vásárlók számára a kiskereskedőknek kiváló fogyasztói élményt kell nyújtaniuk" - mondta Webster. "Legyen szó akár arról, hogy egy munkatárs segít megtalálni a keresett terméket az online felületen és kiszállíttatni, vagy arról, hogy az online vásárlók pontos információt kapjanak a termék elérhetőségéről a legközelebbi fizikai helyszínen. A hűség fenntartása érdekében szinte minden interakciónak azzal kell végződnie, hogy a fogyasztó időben megkapja a kívánt terméket az ünnepekre. És ennek megvalósítása a rendelés átláthatóságával kezdődik."
Az influenszerek nem annyira befolyásosak
2022-ben a közösségi médiában (22 százalék) találták meg a fogyasztók a legtöbb vonzó akciót és terméket, ezt követte az e-mail (21 százalék), a bolti promóciók (13 százalék), az internetes hirdetések (12 százalék) és végül a televíziós hirdetések (8 százalék).
Míg a vásárlók az alábbi közösségi médiaplatformokat részesítették előnyben, további 11 százalékuk megjegyezte, hogy egyik sem vált be igazán:
• 34 százalék Instagram
• 24 százalék Facebook
• 14 százalék YouTube
• 12 százalék TikTok
A hype ellenére a fogyasztók kevesebb mint 1 százaléka használja a metaverzumot új termékek felfedezésére. És az influenszer marketing népszerűségének növekedése ellenére a fogyasztóknak csak 12 százaléka válaszolta, hogy a kedvenc influenszere termékjavaslatait látva vásárolt terméket.
A visszaküldés népszerű
A fogyasztók több mint fele mondta, hogy idén várhatóan visszacserél néhány ajándékot, 65 százalékuk pedig azt mondta, hogy az ajándékok felét vagy egészét visszaküldi. Az emberek 49 százaléka inkább az üzletbe viszi vissza a terméket, 28 százalékuk pedig a postai visszaküldést választja.
"Mivel sok kiskereskedő elkezdte felszámítani az áruvisszavétel díját, és a vásárlók több mint egynegyede már tervezi, hogy visszavisz terméket, ez az ünnepi szezon a vásárlói hűség rovására mehet" - jegyezte meg Webster.
Bár a visszaküldési díjnak van gazdasági értelme, a kiskereskedők valószínűleg a vásárlók ellenállásába fognak ütközni, akiket bosszantani fog a plusz költség, és kevésbé valószínű, hogy a visszaküldés lehetőségét további termékek böngészésére és megvásárlására fogják használni.
Töltse le a Retail Shopper Outlook fogyasztói kutatást és tudjon és tudjon meg többet arról, hogyan segít az Oracle Retail a kiskereskedőknek felkészülni az ünnepi rohamra, és hogyan használható az adattudomány a vásárlói interakciók holisztikus áttekintésére, jobb készletezési döntések és releváns ajánlatok kialakításához.