Munkavállalóként és cégként is fel kell készülni a fizetésemelésre

Akár karácsony előtt került sor a céges teljesítményértékelésekre, akár a jövő év elején, mindig hasznos tisztában lenni azzal, hogy a munkakörünknek és tapasztalatunknak megfelelően milyen átlagfizetéssel számolhatunk. A hazai kutatásokból kiderül: a magyar munkavállalók több, mint a fele (57 százalék) érzi úgy, hogy az elmúlt egy évben romlott az anyagi helyzete. A magas infláció miatt várható, hogy sokan a jelenlegi helyzettel indokolják a fizetésemelésre vonatkozó igényüket, ahogyan arra is számítani lehet, hogy a munkaadók többsége eleve számolt bérfejlesztésekkel. A jól eltalált bérstruktúra messze az egyik legfontosabb kulcsszempont a szakemberek megszerzésében és a jelenlegi kollégák megtartásában is. De munkavállalóként hogyan tudunk felkészülni, és hogyan határozzuk meg a munkakörünkre jellemző átlagbért? – ennek kapcsán ad támpontokat Bor Katalin, a Humán Centrum Kft. minősített munkaerő-kölcsönző és közvetítő vállalat vezetője.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint a fogyasztói árak átlagosan 7,9 százalékkal nőttek az előző év azonos hónapjához képest – ezen belül az élelmiszerárak (7,1 százalékkal), a szeszes italok, dohányáruk (10,6 százalékkal) és a szolgáltatások (12,6 százalékkal) ára emelkedett a leginkább.

Muszáj lesz emelni, de mennyivel? (Fotó: Depositphotos)
Muszáj lesz emelni, de mennyivel? (Fotó: Depositphotos)

Ezzel összhangban van a Publicus Intézet felmérés eredménye is, amely szerint a hazai foglalkoztatottak 57 százaléka érzi úgy, hogy az elmúlt egy évben romlott az anyagi helyzete.

A mostani inflációs környezetben és a feszes munkaerőpiacon – ahol magas a foglalkoztatás, mégis sok a betöltetlen álláshely – a munkavállalók hamarabb váltanak munkahelyet a nagyobb fizetés reményében. Nem véletlenül fektetnek a munkaadók egyre nagyobb hangsúlyt a munkaerő megtartására, a fluktuáció csökkentésére, valamint – jellemzően a diákok, gyakornokok foglalkoztatásával – az utánpótlás-nevelésre is – hangsúlyozza Bor Katalin, a Humán Centrum Kft. cégvezetője.

Majd hozzáteszi: ma már ádáz harc folyik a tehetségekért, amelynek szerves részét képezi a munkáltatói márkaépítés – azon belül is a különböző közösségi programok, CSR tevékenységek –, de egy adott ponton ez már nem elég.

Első lépés: a bérstatisztikák felmérése

A munkavállalóknak fontos szem előtt tartani, hogy az éves béremelés nem mindig garantált, ha csak nem szerepel a szerződésükben. Mivel pedig a fogyasztói árak drágulása mindenkit – a munkáltatókat is – érintő probléma, nem érdemes erre hivatkozva fizetésemelést kérni, sokkal inkább a teljesítményt kell fókuszba helyezni.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo