Munkavállalóként és cégként is fel kell készülni a fizetésemelésre

Akár karácsony előtt került sor a céges teljesítményértékelésekre, akár a jövő év elején, mindig hasznos tisztában lenni azzal, hogy a munkakörünknek és tapasztalatunknak megfelelően milyen átlagfizetéssel számolhatunk. A hazai kutatásokból kiderül: a magyar munkavállalók több, mint a fele (57 százalék) érzi úgy, hogy az elmúlt egy évben romlott az anyagi helyzete. A magas infláció miatt várható, hogy sokan a jelenlegi helyzettel indokolják a fizetésemelésre vonatkozó igényüket, ahogyan arra is számítani lehet, hogy a munkaadók többsége eleve számolt bérfejlesztésekkel. A jól eltalált bérstruktúra messze az egyik legfontosabb kulcsszempont a szakemberek megszerzésében és a jelenlegi kollégák megtartásában is. De munkavállalóként hogyan tudunk felkészülni, és hogyan határozzuk meg a munkakörünkre jellemző átlagbért? – ennek kapcsán ad támpontokat Bor Katalin, a Humán Centrum Kft. minősített munkaerő-kölcsönző és közvetítő vállalat vezetője.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint a fogyasztói árak átlagosan 7,9 százalékkal nőttek az előző év azonos hónapjához képest – ezen belül az élelmiszerárak (7,1 százalékkal), a szeszes italok, dohányáruk (10,6 százalékkal) és a szolgáltatások (12,6 százalékkal) ára emelkedett a leginkább.

Muszáj lesz emelni, de mennyivel? (Fotó: Depositphotos)
Muszáj lesz emelni, de mennyivel? (Fotó: Depositphotos)

Ezzel összhangban van a Publicus Intézet felmérés eredménye is, amely szerint a hazai foglalkoztatottak 57 százaléka érzi úgy, hogy az elmúlt egy évben romlott az anyagi helyzete.

A mostani inflációs környezetben és a feszes munkaerőpiacon – ahol magas a foglalkoztatás, mégis sok a betöltetlen álláshely – a munkavállalók hamarabb váltanak munkahelyet a nagyobb fizetés reményében. Nem véletlenül fektetnek a munkaadók egyre nagyobb hangsúlyt a munkaerő megtartására, a fluktuáció csökkentésére, valamint – jellemzően a diákok, gyakornokok foglalkoztatásával – az utánpótlás-nevelésre is – hangsúlyozza Bor Katalin, a Humán Centrum Kft. cégvezetője.

Majd hozzáteszi: ma már ádáz harc folyik a tehetségekért, amelynek szerves részét képezi a munkáltatói márkaépítés – azon belül is a különböző közösségi programok, CSR tevékenységek –, de egy adott ponton ez már nem elég.

Első lépés: a bérstatisztikák felmérése

A munkavállalóknak fontos szem előtt tartani, hogy az éves béremelés nem mindig garantált, ha csak nem szerepel a szerződésükben. Mivel pedig a fogyasztói árak drágulása mindenkit – a munkáltatókat is – érintő probléma, nem érdemes erre hivatkozva fizetésemelést kérni, sokkal inkább a teljesítményt kell fókuszba helyezni.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo