"Egyes állásokban munkaerőhiány van. A szomszédos országokban is hirdetjük a magasabb képzettséget igénylő munkahelyeinket" - mondta a dél-koreai Kia Motors zsolnai (Zilina) gyárának szóvivője a Reuters hírügynökségnek.
A francia PSA Peugeot Citroen nagyszombati (Trnava) gyára lakást és vállalati karriert is ígér a fizetés mellé, és még így is megéri a cégnek áthelyezni a gyártást a nagy-britanniai Coventryből, ahol az idén bezárja üzemét. A francia gyár igyekszik együttműködési megállapodásokat kötni a szlovák technikumokkal, műszaki főiskolákkal, a munkaerő hosszú távú biztosítása végett.
A Volkswagen pozsonyi (Bratislava) gyára saját buszokkal utaztatja dolgozóit: az alkalmazottaknak a 17 százaléka 150 kilométernél messzebb lakik az üzemtől. A Volkswagennél szintén arra gondolnak, hogy külföldről is kell majd dolgozókat toborozni, amikor - az évtized végén - a szlovák autóipar már teljes gőzzel üzemel.
Az amerikai Ford és a német GETRAG alkatrészgyártó vegyesvállalata máris inkább Szlovákia keleti részébe települ, nem csak az ukrán és az orosz piac reményében, hanem számítva az onnan érkező dolgozókra is.
Szlovákiában 2012-ben már 840 700 autót gyártanak a mostani tervek szerint, ezzel az ország az egy lakosra jutó autógyártásban világelső lesz. Az autóipari munkahelyek száma, a beszállítókkal együtt, két-három éven belül megkétszereződik, körülbelül 100 ezerre.
Tavaly az új EU-tagok közül Csehországban készült a legtöbb autót, 826 629. A második Lengyelország volt 589 561-gyel, Szlovákia a harmadik, 267 032-vel.
Lengyelországba, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon 2011-ben évi 3,46 millió autó gyártására alkalmas kapacitás működik majd - ez a világ akkorra becsült személyautó-gyártó kapacitásának majdnem a 4 százaléka lesz -, 43 százalékkal több a mostaninál.
Szlovákiában a PSA Peugeot Citroen az idén felépült üzemében 2008-ban 300 ezer Peugeot 207-est tervez gyártani. A Hyundai leányvállalat Kia Motors az idén 160,000, 2009-ben 300 ezer autót gyárt Szlovákiában. A Volkswagen szlovákiai üzemében tavaly 240 ezer autó készült, a 2005-ös 218 349 után.
Csehországban a Volskwagen-csoporthoz tartozó Skoda Auto az idén 4 százalékkal növeli a termelését, 580 ezer kocsira. A PSA Peugeot Citroen és a japán Toyota Motor Corp 300 ezer kisautót szerel össze a közös csehországi üzemében. A Hyundai Motor egymilliárd euróért épít gyárat, amelyben 2009-ben évi 300 ezer autó készülhet.
Lengyelországban az olasz FIAT tavaly 287 ezer kisautót gyártott. A General Motorshoz tartozó német Opel lengyel üzemében 129 ezer kocsi készült el.
Magyarországon a japán Suzuki Motor Corp. tavaly közel 170 ezer autót gyártott, idén 220 ezer a terv, a mennyiség jövőre elérheti a 300 ezret. Csak az idei növekedéshez 50 milliárd forintos beruházás és ezer új munkatárs felvétele szükséges az eddigi 4800 mellé. A Suzuki és a FIAT évi 60 ezret készül gyártani Magyarországon a közös fejlesztésű sport-terepjárójából is. A Volkswagenhez tartozó Audi öt év alatt egymilliárd eurót fektet a győri gyárába, hogy a termelést évi 50 ezer autóra növelhesse a tavalyra tervezett 20 ezerről.
Romániában a Daewoo Automobile Romania - a volt román-dél-koreai vegyesvállalat - tavaly 24 ezer kocsit, 140 ezer motort és 193 ezer sebességváltót gyártott. A kapacitása évi 200 ezer autó és 300 ezer autómotor. A román kormány tavaly augusztusban 60 millió dollárért visszavásárolta az üzem 51 százalékát a csődbe ment dél-koreai Daewoo Motors autógyár hitelezőitől, és most privatizálni akarja a cég 72,4 százalékát, lehetőleg a júniusig. A francia Renault csoporthoz tartozó Dacia tavaly 200 autót gyártott, jövőre 350 ezer a terve.
Szlovéniában a szintén Renault-leányvállalat Revoz termelése tavaly 130 ezerre csökkent a 2005-ös 178 ezerről.