Ez a változás összességében kedvezően érinti az áfa-alanyokat. A számla illetve egyszerűsített számla kötelezően a korábbinál kevesebb adatot tartalmaz. A régi számlatömbök és számlázó programok tovább használhatók.
Nem kötelező a számlában szerepeltetni tételenként az áfa összegét csak összesen és a termék adóval együtt számított ellenértékét, sem tételenként, sem összesen. Csak a számla végösszegében kell mindkettőt összesítve feltüntetni.
Továbbra is kötelező szerepeltetni a számlában az áfa alapjának és az áfa összegének a felszámított adómérték szerinti részletezését.
Ha a kibocsátott számla egyetlen tételből áll, akkor ennél az egyetlen tételnél kell a termék megnevezése mellett az áfa százalékos mértékét, annak összegét, valamint a termék áfával számított ellenértékét szerepeltetni, így természetesen még egyszer nem kell az adómérték szerinti részletezést elvégezni, hiszen mindkét tartalmi előírás egyszerre teljesül.
Azonban a korábban hatályos előírásokban szereplő és fent nem említett adatok nem kötelező tartalmi elemei a számlának, de aki ragaszkodik hozzá továbbra is szerepeltetheti azokat. A fentiek adnak magyarázatot arra, hogy a régi számlázó programok a jövőben is korlátozás nélkül használhatók és a régi számlanyomtatványokat is fel lehet használni, csak azokat a rovatokat üresen lehet hagyni, melyeket a törvény nem tesz kötelezővé.
2004. január 1-jétől a számviteli törvény a számviteli bizonylatokra vonatkozó előírás változásait figyelembe véve a számlakibocsátás során nem kötelező a számlakibocsátónak a számlát aláírnia, de a számlakibocsátó ebben az esetben is dönthet, hogy a régi előírások szerint továbbra is aláírásával hitelesíti a számlákat.
Előleg átvétele vagy olyan termékértékesítések és szolgáltatásnyújtások esetén, amelyeknek nincs ellenértéke, vagy ezek pénzben nem kifejezhetők, a csatlakozás óta számlát helyesbítő okmány nem lehet elfogadni, helyette egyszerűsített számlát kell kibocsátani és a gazdasági eseményre utaló szöveget kell a számlára rávezetni.
Az ellenérték nélküli ügyleteknél lényeges, hogy a terméket beszerző, vagy szolgáltatást saját nevében megrendelő adóalany adó fizetésére kötelezett-e, vagy sem. Ha adó fizetésére kötelezett, akkor a számlán az adó alapját is fel kell tüntetni és a számlán erre a tényre utalni is kell. Azonban az adóalany adófizetésre nem kötelezett (alanyi adómentes, tárgyi adómentes), a számlában áthárított adóösszeget, felszámított adómértéket nem tüntetheti fel.
Számla kibocsátása az alábbi esetekben mindenképpen kötelező:
- ha az ellenértéket nem készpénzzel vagy készpénz-helyettesítő eszközzel egyenlítik ki,
- ha az ellenértéket készpénzzel vagy készpénz-helyettesítő eszközzel egyenlítik ki, de nem az ügylet teljesítésével egyidőben.
Egyidejű készpénzes fizetés esetén is a vevő szándékától függetlenül köteles a termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást teljesítő adóalany számlát, egyszerűsített számlát kibocsátani az alábbi esetekben:
- ha a vevő adóalany (akár belföldi, akár külföldi illetőségű) vagy közösségi beszerzés miatt adófizetésre kötelezett nem adóalany jogi személy, vagy új közlekedési eszköz Közösségen belüli beszerzése miatt adófizetésre kötelezett természetes személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet,
- ha az áfa törvény 14/A. §-a szerinti termékértékesítés (ún. távolsági értékesítés) történik,
- ha az áfa törvény 29/A.§-a szerinti adólevonási joggal járó adómentes közösségen belüli termékértékesítés történik.
A számvitelről szóló törvény bizonylatokra vonatkozó előírásai szerint a tárgyi adómentes termékértékesítést vagy szolgáltatásnyújtást végző adóalany számlaadási kötelezettségének egyéb bizonylattal is eleget tehet.
A 2004. május 1-től hatályos általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: áfa-törvény) 13. § (1) bekezdés 16-17. pontja a számla és az egyszerűsített számla adattartalmára vonatkozóan a következő előírásokat tartalmazza:
„16. számla: adóigazgatási azonosításra alkalmas bármely olyan papír alapú, vagy a vevővel történt megállapodás alapján - külön jogszabály által meghatározottak szerint - elektronikus úton kibocsátott bizonylat, amely legalább a következő adatokat tartalmazza:
- a számla sorszáma,
- a számla kibocsátásának kelte,
- a termékértékesítést teljesítő, szolgáltatást nyújtó adóalany neve, címe és adószáma,
- a vevő neve, címe, a 29/A. § szerinti termékértékesítés esetén, illetve ha a 40. § alapján a vevő az adó fizetésére kötelezett, annak adószáma,
- Közösségen belüli adómentes értékesítés esetén, amennyiben a Közösségen belülről történő termékbeszerzés során a vevő az adó fizetésére kötelezett személy, ennek közösségi adószáma,
- a teljesítés időpontja,
- a termék (szolgáltatás) megnevezése, valamint besorolási száma, amely legalább szükséges az e törvény szerinti hivatkozás beazonosításához,
- a termék, szolgáltatás - amennyiben ez utóbbi természetes mértékegységben kifejezhető - mennyiségi egysége és mennyisége,
- a termék, szolgáltatás - amennyiben ez utóbbi egységre vetíthető - adó nélkül számított egységára,
- a termék (szolgáltatás) adó nélkül számított ellenértéke összesen,
- a felszámított adó százalékos mértéke,
- az áthárított adó összege összesen,
- a számla végösszege,
- a fizetés módja és határideje,
- új közlekedési eszköz másik tagállamba történő értékesítése esetén erre a tényre történő utalás, a közlekedési eszköz első forgalomba helyezésének időpontja, és szárazföldi közlekedési eszköz esetén a futott kilométerek száma, vízi közlekedési eszköz esetén a hajózott órák száma, légi közlekedési eszköz esetén a repült órák száma,
- amennyiben az adó fizetésére a pénzügyi képviselő vagy a Jöt. szerinti adóügyi képviselő kötelezett, annak neve, címe és adószáma,
- a XV. fejezet alapján a különbözet szerinti adózás alkalmazása esetén ezen adózási módra történő hivatkozás;
17. egyszerűsített számla: adóigazgatási azonosításra alkalmas bármely olyan papír alapú, vagy a vevővel történt megállapodás alapján - külön jogszabály által meghatározottak szerint - elektronikus úton kibocsátott bizonylat, amely legalább a következő adatokat tartalmazza:
- a számla sorszáma,
- a számla kibocsátásának kelte,
- a termékértékesítést teljesítő, szolgáltatást nyújtó adóalany neve, címe és adószáma,
- a vevő neve, címe, a 29/A. § szerinti termékértékesítés esetén, illetve ha a 40. § alapján a vevő az adó fizetésére kötelezett, annak adószáma,
- Közösségen belüli adómentes értékesítés esetén, amennyiben a Közösségen belülről történő termékbeszerzés során a vevő az adó fizetésére kötelezett személy, ennek közösségi adószáma,
- a termék (szolgáltatás) megnevezése, valamint besorolási száma, amely legalább szükséges az e törvény szerinti hivatkozás beazonosításához,
- a termék, szolgáltatás - amennyiben ez utóbbi természetes mértékegységben kifejezhető - mennyiségi egysége és mennyisége,
- a termék, szolgáltatás - amennyiben ez utóbbi egységre vetíthető - adóval együtt számított egységára,
- a termék (szolgáltatás) adóval együtt számított ellenértéke összesen,
- a 44. § (2) bekezdésében meghatározott százalékérték,
- új közlekedési eszköz másik tagállamba történő értékesítése esetén erre a tényre történő utalás, a közlekedési eszköz első forgalomba helyezésének időpontja, és szárazföldi közlekedési eszköz esetén a futott kilométerek száma, vízi közlekedési eszköz esetén a hajózott órák száma, légi közlekedési eszköz esetén a repült órák száma,
- amennyiben az adó fizetésére a pénzügyi képviselő, vagy a Jöt. szerinti adóügyi képviselő kötelezett, annak neve, címe és adószáma,
- a XV. fejezet alapján a különbözet szerinti adózás alkalmazása esetén ezen adózási módra történő hivatkozás; „
A fentiekből kitűnik, hogy az adattartalom csökkentés egyfelől egyszerűsítés, de a kerekítésből adódó problémák kiküszöbölését is lehetővé teszi.