A beruházó cég kb. 10-15 százalékos áremelkedést jósol azokra a területekre, ahova a dugók, útlezárások miatt csak jóval nehezebben lehet majd eljutni. A most albérletet keresők már ezt a tényezőt is figyelembe veszik - nyilatkozta Szili Balázs, a projekt igazgatója. Az áremelkedés elsősorban az egyetemi és az irodaházak övezeteire koncentrálódik majd. Ugyanakkor a Forest Hill elemzése arra is rámutat, hogy az egyébként pangó új lakások piacán is lehet érzékelhető változás. Több vevő nem lesz, ám a lakást keresők fókuszpontjai arrébb tolódhatnak.
A dugóknak köszönhetően a presztízs szempontok helyett például előtérbe kerülhet az, hogy a munkahelyhez közel van e a lakás. Így például azok, akik eddig a jobb presztízsű belső kerületekben kerestek lakást, azok most a külső kerületek kínálatát is megnézik - tette hozzá Bóta Renáta a Reviczky lakópark kommunikációs tanácsadója. A lakóparkok fejlesztői előrejelzéseiket arra alapozzák, hogy már tavaly, a tavaszi sztrájkhullám idején is komoly dugók keletkeztek a fővárosban. Ebben a rövid időben érzékelhető volt, hogy az ingatlanok kereslete is megváltozik. A fejlesztők szerint a Margit-híd lezárása jóval hosszabb ideig pozícionálja át a keresleti viszonyokat az ingatlanpiacon Budapesten, de sokan úgy vélik, hogy a főváros elviselhetetlen közlekedése nagyobb városaink ingatlanpiacára is hatással lesz.
Inkább Győr?
Ebből a káoszból próbál profitálni több vidéki befektető. A győri, 25 milliárd Ft-os költséggel megépülő Leier City Center beruházója például úgy véli, hogy a jövõben egyre több Ausztria és Magyarország között ingázó üzletember gondolhatja majd úgy, hogy Pest helyett, inkább Gyõrben bérel magának irodát vagy akár második lakást. - nyilatkozta Komlós Andor a cég igazgatója.
A magyar ingatlanpiaci szereplők feltételezéseit igazolják azok a brüsszeli kutatások is, amelyek szerint a közlekedési dugók miatt elszenvedett veszteség évente a 120 milliárd eurót is elérheti. Az Európai Bizottság idén nyár elején kiadott elemzése rámutat arra is, hogy az Európai Unió gazdasági teljesítőképessége a dugók miatt egy százalékkal csökkenhet. A közlekedéspolitikai munkadokumentum kiemeli, hogy dugóhelyzet gyors javulására nincsen sok esély. Más nemzetközi tanulmányok pedig arra mutatnak rá, hogy a dugók miatt egyre több főváros mellől, a nagy ipari parkok kisebb, de jó közlekedésű városok mellé költöznek. Ilyen trendek mutatkoznak meg Lengyelországban és Csehországban, amely hatás hosszabb távon Magyarországon érzékelhető lesz.