Tavaly év végén a Netsurvey arról készített felmérést, hogy milyen a női online populáció helyzete Magyarországon. Eredmény: olyan, mint a férfiaké, azzal a különbséggel, ami egy nőre jellemző. A nők gyakrabban használják az Internetet szocializációra, vagyis e-maileznek, chatelnek. A „gyengébbik” nem szívesebben nézegeti a női oldalakat, amiből ma már - szerencsére - több is van, míg a férfiak gyakrabban gyűjtenek információt, vagy nézegetik az autókereskedések ajánlatait. Számszerűen azonban szinte alig van különbség a női és férfi internet felhasználók között, vagyis közel ugyanannyi nő „netezik”, mint férfi.
Döntés a pénzügyekben
A Kereskedelmi és Hitelbank egy nem régiben készített felmérésében a nők megtakarítási, és pénzköltési szokásait vizsgálta. Ebből az derül ki, hogy a nők megfontoltabban gazdálkodnak, és az általuk vezetett háztartások többnyire nem rendelkeznek hitellel, bár megtakarításuk sem jelentős. A férfiak uralta háztartások nagyobb hányada egyszerre hitelfelvevő és megtakarító is. Ők jobban mernek kockáztatni, talán „hormonálisan” kevésbé óvatosak. A Netsurvey felmérés tapasztalatai szerint a családok 70 százalékában a nő dönt a mindennapos háztartási kiadásokról, és legtöbbször az olcsóbb fogyasztási cikkek vásárlását is ők kezdeményezik. A férfiak szava a nagyobb kiadások, mint például az ingatlan, vagy az autóvásárlása esetén nyom erősebben a latba. Természetes, hogy ezek után az a cég, amely el akar adni – pusztán üzleti megfontolásból – a nőre koncentrál, ezt a réteget célozza meg reklámjaival. Ez józanabb magyarázata lehet a nőkre fókuszáló kutatások „elszaporodásának”, mint a feminizmus fellángolása.
Karrierlehetőségek
Hátrányban van-e a nő a karrierpiacon? Szerintem nem, sokak szerint azonban igen. Druzsbacky Ildikó a MiNők, a Magyar Internetező Nők Egyesülete elnökhelyettese szerint nehezíti a nők előrejutását az, hogy az állásinterjún - szinte kivétel nélkül – rákérdeznek a családi állapotra, a gyerekek számára és korára. Egy férfi jelölt esetében ezek fel sem merülnek tényezőként – mondja Druzsbaczky. Szerinte sok munkaadó, akkor is az azonos kvalitású férfi jelöltet részesíti előnyben, ha a nő azt állítja, hogy meg tudja oldani az otthon problémáit. És miért ne tudná? Ma már egy nő sincs a fakanálhoz és a gyerekszobába kényszerítve. Sőt! Véleményem szerint ugyanolyan eséllyel építhet karriert, mint férfi társai, amennyiben erre van igénye.
Vannak, akik a női karriert a bolhaidomításhoz hasonlítják. Hogy az mi? Idézem: „Végy egy maroknyi bolhát, akik jó nagyot ugranak, tedd őket egy befőttes üvegbe és zárd le egy üveglappal. A bolhák egy ideig felugrálnak, és mindig bevágják kis kobakjukat az üvegbe, ám rövid idő alatt megtanulják, hogy hol van a határ. Ezután levéve az üveglapot sem lesz sok kiugró bolha.” A bolhát behelyettesítve a nővel, az üveget a munkahelyi karrierrel és az üveglapot a társadalmi megítéléssel kapjuk meg a nők helyzetének egyenletét - vallják néhányan.
Árnyaltabb megfogalmazás
Az „üvegplafon szindróma” kifejezést először 1970-ben használták azokra a szervezeti előítéletekre, amelyek megakadályozták a nőket az előrejutásban. Az UNICEF 1990-ben már árnyaltabban fogalmazott, és az „üvegfalak” kifejezést használta a probléma leírására, mivel 20 év alatt a probléma is változott. Most már a vezető beosztású nőket érő hátrányos megkülönböztetésről beszélnek, őket a stratégiailag kisebb jelentőségű és kevésbé jelentős területekre szorítják – áll az UNICEF jelentésében.
Burkolt akadályok? Egy nőnek valóban több helyen is azonos módon kell helytállnia, hiszen egyszerre dolgozó nő, anya és háztartást vezet. De ez nem zárja ki a karrierépítést. Az UNICEF kutatásai alapján azonban az látszik, hogy a felsővezetői posztokon a nők valóban alulreprezentáltak, de konkrét akadályokat nem igazoltak a kutatások. Íratlan hagyományok, kapcsolati kódexek, viselkedésminták alakultak ki, amelyeket nehéz leküzdeni – írja ezzel kapcsolatban egy, a nők helyzetét elemző cikk. Egyes nyugati országokban határozott intézkedésekkel próbálják megakadályozni, hogy az üvegplafon kialakulhasson. (Persze, ha ez valóban hagyományos viselkedésmintákon és elvárásokon alapul szabályozókkal nehéz ellene küzdeni.)
Amerikában a magánszférában
Amerikában – úgy tűnik - a megoldást a magánvállalkozások hozták meg a nőknek. Itt naponta 1600 új női vállalkozó próbál szerencsét, maga mögött hagyva korábbi vezető posztját. Ez pont kétszerese a férfiak által indított üzleteknek. Ezzel párhuzamosan egyre nő az Interneten, akár otthon is végezhető feladatok aránya a vállalkozásokban. (Ez azt jelenti, hogy a nő mégis jobban szeret otthon dolgozni?) A MiNők Egyesület egyik alapcélkitűzése, hogy Magyarországon is elősegítsék a nők kitörését az internet segítségével. Az egyesület alelnöke elmondta, hogy elsősorban azokat a nőket és férfiakat szeretnék megcélozni, akik még nem látják az internet hasznát (az Információs Társadalom és Trendkutató Központ felmérése szerint a nők 30 százaléka egyáltalán nem tartja hasznosnak a világhálót). Az internet iránt érdeklődőket virtuális és hagyományos módon próbálják információhoz juttatni, és különböző programok révén a háló használatával és lehetőségeivel megismertetni.
Érzelem a munkában?
Mi kell ahhoz, hogy egy nő ugyanúgy érvényesüljön, mint egy férfi? Druzsbaczky Ildikó szerint nem szabad elveszni a részletekben, és érzelmet vinni a munkába. Mások szerint erősebbnek és okosabbnak kell lennie a férfinál, miközben megtartja nőiességét. A nők életét befolyásoló sztereotípiák – nem csak a karrier tekintetében - valóban léteznek, de ezt maguk a nők képesek leginkább felülírni, ha bebizonyítják, hogy az adott pozíciót igenis ők látják el a legjobban. Na persze, ha eljutnak odáig. Azért én nem szeretnék annyira emancipált lenni, hogy teljesen eltűnjön a különbség a férfi és a nő között.
Mi nők…, gondolatok az üvegplafon jelenségről
Mostanában egyre több szó esik a nőkről, úgy, mint célcsoportról. Felmérések igazolják, hogy a mindennapi háztartási kiadások nagy részét ők kezdeményezik, balgaság lenne nem megszólítani őket – vélekedik a piac. Ma már Internetes érdekképviseleti szervezet is zászlajára tűzte, hogy a nőkön keresztül fogja segíteni az Internet magyarországi terjedését, és mellesleg – bár nem kimondva - feminista eszmék terjesztését.
Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből
Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.

Mulatságos videón kacag a világ, állig felfegyverzett ügynökök szaladnak egy migráns után
Mulatságos kergetőzések Chicago utcáin.

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása
Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött
Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket
A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.