Még mindig jobban emelkednek az ipari termelői árak belföldön, mint külföldön

Júliusban az ipari termelői árak átlagosan 1,3 százalékkal magasabbak voltak az egy évvel korábbihoz képest. A belföldi értékesítés árai 19,5 százalékkal nőttek, az exportértékesítéséi 7,6 százalékkal mérséklődtek. A nagy eltérést elsősorban az okozta, hogy az alapvetően hazai piacra termelő, azon belül nagy súlyt képviselő energiaiparban a belföldi értékesítési árak jóval meghaladták az egy évvel korábbiakat, miközben az exportértékesítési árak már csökkentek. Az ipari termelői árak alakulásában az alapanyagok drágulása és az előállítási költségek emelkedése, továbbá a forint euróval szembeni, egy év alatt történt erősödése is szerepet játszott. Az előző hónaphoz viszonyítva a belföldi értékesítési árak 0,4, az exportértékesítésiek 1,1 százalékkal nőttek, így az ipari termelői árak összességében 0,9 százalékkal emelkedtek – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A KSH adatai szerint 2023 júliusában a 2022. júliusihoz képest a belföldi értékesítés árai átlagosan 19,5 százalékkal növekedtek, ezen belül a 65 százalékos súlyt képviselő feldolgozóiparban 3,2, a 30 százalékos súlyú energiaiparban (villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás) – részben a hatósági ár szabályozásának módosításai következtében – 52 százalékos volt a drágulás. Az élelmiszeripar értékesítési árai 13,5 százalékkal emelkedtek. 

Az ágazatok rendeltetés szerinti csoportjai közül belföldön az energia- és továbbfelhasználásra termelő ágazatokban együttesen 22,9, a beruházási javakat gyártókban 5,9, a fogyasztási cikkeket gyártókban 14,5 százalékkal emelkedtek az árak.

Az ipari exportértékesítési árak 7,6 százalékkal mérséklődtek, ezen belül a 90 százalékos súlyt képviselő feldolgozóiparban 2,1, a 9,8 százalékos súlyú energiaiparban 51,0 százalékkal voltak alacsonyabbak az árak.

2023. január–júliusban a 2022. január–júliusihoz képest a belföldi értékesítés árai 41,9, az exportértékesítéséi 4,9 százalékkal emelkedtek, így az ipari termelői árak összességében 17,0 százalékkal voltak magasabbak.
 



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo