Egy ilyen tranzitvezeték építése a Gazpromnak ahhoz a tervéhez kapcsolódhat, hogy az Oroszországot a Fekete-tenger alatt Törökországgal összekötő Kék Áramlat (Goluboj potok, Blue Stream) vezetéket meghosszabbítsa a Balkánon és Magyarországon át Közép-Európáig, feltételezték moszkvai megfigyelők. Szlovénia támogatja egy Oroszországot Itáliával összekötő, Szlovénián áthaladó gázvezeték építését mint alternatívát a Trieszti-öbölben tervezett gázterminállal szemben - mondta Andrej Vizjak szlovén gazdasági miniszter Miller és Janez Jansa szlovén miniszterelnök megbeszélése után az Eho Moszkvi rádió szerint. Ezzel Vizjak szemlátomást elvetette a Gazpromnak azt az elképzelését, hogy még a Transzausztriai Gázvezeték (TAG) tervezett kibővítése előtt egy kisebb vezetéket építsenek az osztrák-szlovén határtól Triesztig, pártolta viszont egy Magyarországon és Szlovénián át Észak-Olaszországba irányuló új vezeték építését. Mindamellett jelezte, hogy a terv megvalósítása a legjelentősebb potenciális fogyasztó, Olaszország kezében van.
Fulvio Conti, az olasz Enel vezére öt napja Szentpéterváron Törökországból a Balkánon át vezető "nyolcadik folyosóról" is tárgyalt Millerrel az Olaszországba irányuló orosz gázszállítások növelését szolgáló csőfektetési tervek között, orosz lapjelentések szerint. Moszkvai megfigyelők rámutattak, hogy a gázárak és gázáramlások koordinálásáról Sanghajban létrejött orosz-iráni egyezség rontotta az európaiak esélyeit arra, hogy iráni gázzal tölthessék meg a (Törökországból Bulgárián, Románián, Magyarországon át Ausztriáig) tervezett Nabucco vezetéket, és egyben javította a Gazprom esélyét konkurens tervének, a Kék Áramlat balkáni és közép-európai meghosszabbításának megvalósítására, szintén Magyarországon át. Az esetleges magyarországi és szlovéniai tranzitvezeték a Kék Áramlat balkáni és közép-európai meghosszabbításához kapcsolódhat, vélték.
Olasz-orosz tárgyalások
A Conti a Kék Áramlat meghosszabbításának másik lehetőségét, az Adriai-tenger alatt Görögországból Dél-Itáliába irányuló vezeték tervét, valamint a TAG bővítését is megvitatta Millerrel az orosz gázimportot szolgáló infrastrukturális projektek között, jelentette a Vedomosztyi című orosz lap, megjegyezve: a Gazprom európai elosztóhálózati részesedést remél az Eneltől, cserében egy orosz erőművi részesedésért. Miller a jövő héten az olasz ENI vezetőivel is találkozhat tervezett budapesti látogatása mellett moszkvai médiajelentések szerint. A Gazprom az ENI-vel építette a Kék Áramlatot a török Botas mellett. Így az ENI természetes partnere a Gazpromnak a Kék Áramlat kapacitásának megduplázásában és Olaszországig való meghosszabbításában. Ugyanakkor a Gazprom, amely közvetlenül el akar jutni az olasz végfogyasztókhoz, nehéz alkudozásban áll az ENI-vel: médiajelentések szerint a Gazprom az ENI értékesítő egységében, a Snam Rete Gasban akar részesedést, míg az ENI orosz olaj kutatásában és kiaknázásában akar részt venni a Gazprom oldalán.
Így Miller az Enellel folytatott tárgyalásokkal, valamint a szlovéniai és magyarországi gáztranzit tervével az ENI-vel szembeni alkupozícióit igyekszik javítani, vélték moszkvai megfigyelők. A Gazprom egyébként az 1990-es évek közepén az Ukrajnán áthaladó európai szállítások növelése jegyében tervezte olyan, nagy kapacitású magyarországi és szlovéniai tranzitvezeték építését az olasz EDISON-nal, amely Szlovákiából szállította volna az orosz gázt Itáliába. Ezt a tervet azonban elvetették, miután a Gazprom megállapodott az ENI-vel az (Ukrajnát elkerülő) Kék Áramlat finanszírozásában, már akkor számolva esetleges meghosszabbításával, emlékeztetett a Vremja Novosztyej című orosz lap. Bár Miller és Umberto Quadrino, az EDISON vezére márciusban megpendítette a Szlovákia-Magyarország-Szlovénia-Olaszország vezetékterv feltámasztását, ehhez fel kellene éleszteni azt a konzorciumot is, amely az ukrajnai tranzitvezetékek (a Szojuz vezetékrendszer) bővítésére hivatott. Ezt azonban a Gazprom és az ukrán Naftohaz közötti vita nehezíti.