Hosszú egyeztetési folyamat után jelent meg nemrégiben a bor forgalomba hozatali járulék megfizetésének, kezelésének és felhasználásának szabályairól szóló miniszteri rendelet. Ezzel lehetővé vált a borágazat két legfontosabb célfeladatának finanszírozása: a jövedéki adót felváltó, literenkénti 8 forintos járulékot a minőségellenőrzés fejlesztésére és közösségi bormarketingre fordíthatják az ágazatban. (Vannak viszont pincészetek, amelyek szerint ez csak csepp a tengerben a sör és szeszipari cégek büdzséjéhez képest.)
A szakértők úgy vélik, hogy évente mintegy 1,5 milliárd forint kerülhet így abba a kasszába, amelyből a közösségi bormarketing is finanszírozható. A járulékbevétel 40 százaléka a minőségellenőrzés feladatát ellátó Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalhoz kerül, a fennmaradó 60 százalékot a közösségi bormarketing finanszírozására lehet fordítani. (Évek óta vita folyik a marketing hatékonyságáról.)
A járulékot utólagosan, évente két alkalommal - a jövedéki elszámoláshoz kötve - az augusztus 1. és november 30., illetve a december 1. és a július 31. közötti időszak után kötelesek megfizetni a borászatok. A rendelet szerint a fizetési kötelezettség első ízben a 2007. augusztus 1. és november 30. közötti időszakra vonatkozik.
2008. elején áll majd rendelkezésre először számottevő forrás - a kijelölt programok finanszírozására. Ez, ha időarányos befizetéssel számítják 250-300 millió forint körüli összeg lehet, az éves szinten befizetendő összeg egyharmada-egynegyede. Ám a forrás nagyságát jelenleg még reálisan nem lehet megbecsülni - mondta Horváth Csaba.