Legkoncentráltabb a magyar és cseh kereskedelem Kelet-Közép-Európában

A napi fogyasztási cikkek forgalma idén várhatóan 1550 milliárd forint körül lesz, ami hét százalék növekedést jelent a tavalyi 1450 milliárd forinthoz képest – derül ki a GfK Piackutató Intézet felmérésből.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum fogyasztásának a háztartásokban reálértékben való csökkenésénél A piackutatók két fő okot látnak. Egyrészt a kereskedelem a koncentrációnak köszönhető előnyös beszerzési pozíciója következtében képes leszorítani a fogyasztói árakat. Másrészt viszont csökken jó néhány termékkategória mennyiségi fogyasztása, ami értékben is mínuszt okoz.

Például mennyiségben visszaesés tapasztalható a gyümölcslé, szeletes csokoládé, tejföl, majonéz, dezodor és fogkrém fogyasztásánál, - az idei első hét hónapban, a tavalyi hasonló időszakhoz képest 6-10 százalékkal.
Stagnál többek közt a pörkölt kávé, száraztészta, margarin, táblás csokoládé és általános mosószer.
Mennyiségben növekszik a háztartások fogyasztása ásványvízből 50 százalékot meghaladóan, a múlt évhez viszonyítva. Szénsavas üdítőitalból, ásványvízből, felvágottból, gyümölcsjoghurtból és étolajból 10-15 százalék körüli mértékben.
Mennyiségi csökkenés tapasztalható a gyümölcslé, szeletes, csokoládé, tejföl, majonéz, dezodor és fogkrém fogyasztásánál.

A változások ellentmondásait Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója azzal magyarázza, hogy az erős régi és terjedő új struktúrák egymás mellett léteznek mind a fogyasztási és vásárlási szokásokban, mind a kereskedelemben.

Ez így várhatóan megmarad még a következő két-három évben is, – rácáfolva korábbi előrejelzésekre, amelyek gyorsabb és radikálisabb átalakulást vártak.
A kereskedelem koncentrációja kilenc kelet-közép-európai ország közül Csehországban és Magyarországon a leggyorsabb. A nagy eladóterű hiper- és szupermarketekre, diszkontokra, valamint C+C áruházakra jut a napi fogyasztási cikkek forgalmából Csehországban 63, Magyarországon 58 százalék.

Régiónkban ennek a két országnak a fejlődése a leggyorsabb. Bizonyítja ezt, hogy az egy főre jutó vásárlóerő Csehországban 228, Magyarországon pedig 210 százalék a régió átlagához képest. Ez a két ország közelíti meg legjobban az Európai Unió skálájának alsó részét, meghaladva az Európai Unióban az egy főre jutó vásárlóerő 50 százalékát. (Csehországban 56, Magyarországon 51 százalék).

A magyar- és csehországihoz hasonló kereskedelmi szerkezet működik Szlovákiában, Horvátországban és Lengyelországban a napi fogyasztási cikkeknél. Viszont Ukrajnában, Oroszországban, de főként Romániában és Bulgáriában a nálunk megszokott értékesítési csatornákon kívül jut el az áru a vevőkhöz.
A régió többi országaihoz képest Magyarországon szembetűnően erős a diszkontok pozíciója.
Horvátországban és Szlovákiában a forgalom nagyobbik felét bonyolítják le a kis, önálló boltok. Ezek részesedése csak Csehországban alacsonyabb, mint Magyarországon.
Amíg a kereskedelem koncentrációja hazánkban és Csehországban hasonlít egymásra, addig a vásárlási szokások már jelentősen eltérnek. A vizsgált kilenc ország lakói közül a magyarok járnak legritkábban vásárolni. Ezután a horvátok, románok, majd csehek, ukránok és bolgárok következnek.
A ritka vásárlások következtében az egy vásárlásra jutó költés Magyarországon viszonylag sok. Ennél régiónkban csak Horvátországban nagyobb, majdnem a duplája, ami az ottani magas fogyasztói árakkal magyarázható.
A magyar fogyasztói átlagárak a legtöbb termékkategóriában a térségi középérték körül vagy valamivel fölötte mozognak.

Forrás: GfK Piackutató Intézet ConsumerScan

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo