Legkoncentráltabb a magyar és cseh kereskedelem Kelet-Közép-Európában

A napi fogyasztási cikkek forgalma idén várhatóan 1550 milliárd forint körül lesz, ami hét százalék növekedést jelent a tavalyi 1450 milliárd forinthoz képest – derül ki a GfK Piackutató Intézet felmérésből.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum fogyasztásának a háztartásokban reálértékben való csökkenésénél A piackutatók két fő okot látnak. Egyrészt a kereskedelem a koncentrációnak köszönhető előnyös beszerzési pozíciója következtében képes leszorítani a fogyasztói árakat. Másrészt viszont csökken jó néhány termékkategória mennyiségi fogyasztása, ami értékben is mínuszt okoz.

Például mennyiségben visszaesés tapasztalható a gyümölcslé, szeletes csokoládé, tejföl, majonéz, dezodor és fogkrém fogyasztásánál, - az idei első hét hónapban, a tavalyi hasonló időszakhoz képest 6-10 százalékkal.
Stagnál többek közt a pörkölt kávé, száraztészta, margarin, táblás csokoládé és általános mosószer.
Mennyiségben növekszik a háztartások fogyasztása ásványvízből 50 százalékot meghaladóan, a múlt évhez viszonyítva. Szénsavas üdítőitalból, ásványvízből, felvágottból, gyümölcsjoghurtból és étolajból 10-15 százalék körüli mértékben.
Mennyiségi csökkenés tapasztalható a gyümölcslé, szeletes, csokoládé, tejföl, majonéz, dezodor és fogkrém fogyasztásánál.

A változások ellentmondásait Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója azzal magyarázza, hogy az erős régi és terjedő új struktúrák egymás mellett léteznek mind a fogyasztási és vásárlási szokásokban, mind a kereskedelemben.

Ez így várhatóan megmarad még a következő két-három évben is, – rácáfolva korábbi előrejelzésekre, amelyek gyorsabb és radikálisabb átalakulást vártak.
A kereskedelem koncentrációja kilenc kelet-közép-európai ország közül Csehországban és Magyarországon a leggyorsabb. A nagy eladóterű hiper- és szupermarketekre, diszkontokra, valamint C+C áruházakra jut a napi fogyasztási cikkek forgalmából Csehországban 63, Magyarországon 58 százalék.

Régiónkban ennek a két országnak a fejlődése a leggyorsabb. Bizonyítja ezt, hogy az egy főre jutó vásárlóerő Csehországban 228, Magyarországon pedig 210 százalék a régió átlagához képest. Ez a két ország közelíti meg legjobban az Európai Unió skálájának alsó részét, meghaladva az Európai Unióban az egy főre jutó vásárlóerő 50 százalékát. (Csehországban 56, Magyarországon 51 százalék).

A magyar- és csehországihoz hasonló kereskedelmi szerkezet működik Szlovákiában, Horvátországban és Lengyelországban a napi fogyasztási cikkeknél. Viszont Ukrajnában, Oroszországban, de főként Romániában és Bulgáriában a nálunk megszokott értékesítési csatornákon kívül jut el az áru a vevőkhöz.
A régió többi országaihoz képest Magyarországon szembetűnően erős a diszkontok pozíciója.
Horvátországban és Szlovákiában a forgalom nagyobbik felét bonyolítják le a kis, önálló boltok. Ezek részesedése csak Csehországban alacsonyabb, mint Magyarországon.
Amíg a kereskedelem koncentrációja hazánkban és Csehországban hasonlít egymásra, addig a vásárlási szokások már jelentősen eltérnek. A vizsgált kilenc ország lakói közül a magyarok járnak legritkábban vásárolni. Ezután a horvátok, románok, majd csehek, ukránok és bolgárok következnek.
A ritka vásárlások következtében az egy vásárlásra jutó költés Magyarországon viszonylag sok. Ennél régiónkban csak Horvátországban nagyobb, majdnem a duplája, ami az ottani magas fogyasztói árakkal magyarázható.
A magyar fogyasztói átlagárak a legtöbb termékkategóriában a térségi középérték körül vagy valamivel fölötte mozognak.

Forrás: GfK Piackutató Intézet ConsumerScan

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo