Lassult az ipari árak emelkedése

Az ipar belföldi értékesítésének árszintje 2004. novemberben az előző hónapinál 0,1%-kal volt alacsonyabb, gyakorlatilag nem változott. A 12 havi összehasonlítás az előző hónapokban mértnél kisebb, 7,6%-os áremelkedést mutat. Az exportértékesítés termelői árának színvonala novemberben az előző hónaphoz viszonyítva 0,3%-kal, 12 havi összevetésben 2,3%-kal csökkent.

A belföldi értékesítésen belül a legmagasabb havi áremelkedést (1,7%) a gumi-, műanyag termék gyártásában mértük. A kőolaj világpiaci árának októberi rekord árszintjét követően novemberben a nyersolaj és primertermékek területén jelentős áresés érvényesült. Hatására a hazai vegyipari ágazatok árszintje átlagosan 0,4%-kal lett alacsonyabb. Míg a hazai kőolaj-feldolgozásban közel 3%-kal csökkentek az árak, a másik két vegyipari ágazatban még az előző hónapok magasabb nyersanyagárai tükröződtek. A belföldi értékesítés közel 27%-át képviselő élelmiszer-ágazatot is mérséklődő árak jellemezték, az árak ott átlagosan 0,3%-kal csökkentek. A kohászati ágazatokban megállt a korábbi hónapokra jellemző markáns árnövekedés, és az előző hónaphoz viszonyítva átlagosan 0,3%-kal alacsonyabb árszint alakult ki. A belföldi értékesítés több mint egyötödét képviselő, szabályozott áras villamosenergia-,  gáz-, gőz- vízellátás árszintjének minimális (0,1%-os) emelkedését önkormányzati hatáskörbe tartozó fűtésihődíj- és melegvízdíj-emelés okozta.

Az ipari termékek belföldi értékesítésének 12 havi alakulásán belül novemberben a feldolgozóipari ágazatokban átlagosan 8,2%-os árnövekedést mértünk. Ettől elmarad a szabályozott áras villamosenergia-, gáz-, gőz- vízellátás (5,8%), valamint bányászat (3,8%) árnövekedése. A 12 hónappal korábbi értékhez viszonyítva változatlanul a kőolaj-feldolgozás (26,3%), a fémalapanyag, fémfeldolgozási termékek gyártása (25,8%), valamint a vegyi anyagok, termékek gyártása (11,4%) árszintnövekedése a legmagasabb. Az élelmiszerek belföldi értékesítése termelői árának színvonala 12 hónap alatt 4,5%-kal emelkedett, az árnövekedés üteme az importárversenynek köszönhetően tovább csökkent.

A belföldi értékesítés rendeltetés szerinti csoportjainak áralakulásában is a fent említett tendenciák érvényesültek. Az energiatermelő és intermedier ágazatok 12 havi 10%-os árnövekedésével szemben a beruházási javak esetében 4%, a fogyasztási cikkeknél átlagosan közel 5%-os árnövekedést mértünk.

A forintban mért exportértékesítési árak alakulását novemberben is döntően a forintárfolyam alakulása határozta meg.  12 havi összehasonlításban az áresés 2,3%-os. A forint novemberi árfolyama 2003 novemberéhez képest az euróval szemben 5,4%-kal, a dollárral szemben 14,8%-kal erősödött. Az export 70%-át reprezentáló gépipari ágazatok kiviteli árai forintban kifejezve az előző év novemberéhez mérten 5,2%-kal csökkentek.

A belföldi- és az exportárváltozást is magába foglaló termelőiár-index az előző hónaphoz viszonyítva 0,2%-kal csökkent, és 2,1%-kal haladta meg a 12 hónappal korábbi szintet.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo