Annalena Baerbock a ZDF német országos közszolgálati televízió híradójában elmondta, akkor lehet engedélyezni az orosz földgázt Németországba Ukrajna és Lengyelország megkerülésével, a Balti-tenger alatt szállító Északi Áramlat második vezetékpárját, ha a beruházás megfelel az első vezetékpár kiépítése óta megváltoztatott európai uniós előírásoknak. A német diplomácia vezetője azt is kifejtette, hogy a kelet-ukrajnai válság elmélyülése miatt sem szabad üzembe helyezni az új vezetékpárt.
Ehhez képest a vezeték elindításához szükséges legfontosabb technológiai eljárások megkezdődtek. "Hasonlóan az első vezetéken elvégzett eljáráshoz, a második vezetéket is fokozatosan töltik fel gázzal, hogy elérjék a szükséges térfogat- és nyomásszintet" - hangzott a bejelentésben. Az első vezeték feltöltése október 18-án fejeződött be, amely így üzemkésszé vált. A csőbe mintegy 177 millió köbméter úgynevezett technológiai gáz került, amely 103 bar nyomást biztosít a csőben. Ez elegendő a gázszállítás jövőbeni megindításához.
A Nord Stream 2 AG-tól a német szövetségi hálózati felügyelet (Bundesnetzagentur) szeptemberben kapta meg a független üzemeltetői minősítés iránti kérelmét, az EU harmadik energiacsomagja követelményeinek megfelelően.
A Gazprom orosz gázipari cég szeptember 10-én jelentette be, hogy befejeződött az Oroszországot Németországgal a Balti-tenger alatt összekötő Északi Áramlat-2 gázvezeték építése. A vezetékpáron évi 55 milliárd köbméter földgáz szállítható. A Gazprom korábban azt remélte, hogy 5,6 milliárd köbméter még idén elérheti a német elosztórendszert.
Az Ukrajnát elkerülő, 11 milliárd dolláros beruházás a duplájára, évi 110 milliárd köbméterre növeli a már meglévő Északi Áramlat kapacitását. Ukrajna számára kulcskérdés, hogy Oroszország milyen útvonalon fogja szállítani a gázt. A Moszkva és Kijev között jelenleg érvényben lévő tranzit-megállapodás 2024-ben jár le. Az ukrán felet megillető tranzitdíj elérheti az évi 3 milliárd dollárt. (MTI)