Még 2003-ban fagyasztották be az Európai Unió tagországaiban a jövedéki adók mértékét, amelynek hazánk is eleget tett. Igaz, nem a minimumként meghatározott 75 forintos minimumon, hanem annál tíz forinttal többen, 85 forinton. A közúti fuvarozók most ennek módosításával szeretnék elérni a magas olajárak következtében megnövekedett költségeik csökkentését. Úgy gondolják, hogy a kormánynak lehetővé kell tennie a gázolaj jövedéki adójának részleges visszaigénylését.
A magyar kormány ezért kéréssel fordult az Európai Bizottsághoz, hogy a fuvarozók visszaigényelhessenek 9-10 forintot a gázolaj literenkénti árából. Az ötlet azonnal szemet szúrt környezetvédelmi szervezeteknek. A Piac és Profit Kovács Lászlótól, az Európai Unió Adó és Vámügyi biztosától,a röszkei határátkelőnél megtudta, hogy a kérdésben - amelyet az illetékes főigazgatóság bírál el - még nem született döntés.
Kovács László úgy véli, hogy azt el fogják utasítani. Az Európai Bizottság álláspontja ugyanis az, hogy az adócsökkentés nem alkalmas az egyre növekvő olajárak miatti problémák kezelésére. Többek között azért, mert ha a költségvetés átvállalja a plusz terheket a fogyasztóktól, akkor az utóbbiakat nem lehetne takarékosságra ösztönözni. A lépés az olajtermelő országok is úgy értelmeznék, hogy minden gond nélkül emelhetik az árakat.
Négy tétel
A Bizottság a közeljövőben állásfoglalást készít - jelezte Kovács -, amelyet majd José-Manuel Barosso fog az állam és kormányfői tanács elé terjeszteni. Ebben négy fontos kitétel szerepel. A válság megerősíti az Uniót abban, hogy megvalósítsa a tavalyi berlini csúcson előírt húsz százalékos energiahatékonyság növelési terveit, melynek egyik eleme az alternatív üzemanyag-fogyasztás arányának növelése.
Párbeszédet kezdeményeznek az olajtermelő országokkal is annak érdekében, hogy a kereslet és a kínálat azonos szinten álljon be, így mérséklendő az áremelkedést. Komoly fenyegetésnek ítéltik meg a gazdasági növekedés kiszámíthatóságára nézve az emelkedő kőolaj- és élelmiszerárakat és a kitermelés fokozására szólítják fel az olajtermelő országokat a G8 országcsoport pénzügyminiszterei oszakai tanácskozásuk zárónapján.
Az olajtartalékok jobb áttekinthetőségét is el szeretné érni az EU. Harmadsorban törekszenek a leginkább sújtott rétegek kompenzálására, hiszen az üzemanyag árának növekedése még az alapvető élelmiszereket is drágítja, mivel mindent szállítanak.
Olajtársaság-adó
Végül napirenden van az úgynevezett Robin Hood adó, amely az olajtársaságok különadója lehet. Ezt a bevételt a fent említett kompenzációra, illetve az alternatív energiaforrások kapcsán szükséges kutatásba és fejlesztésbe, valamint azok gyártásába lehetne befektetni - véli a biztos.