Korábban is baj volt velük

A Combino villamosok prototípusát 1996-ban mutatták be, a könnyű alumínium felépítményű, moduláris jármű néhány évig a világ egyik legnépszerűbb villamosa volt. A Combino kereskedelmi sikerének az alumínium szerkezeti elemek hibás méretezésével kapcsolatos botrány vetett véget, miután az alig néhányéves járművek felépítménye több német üzemeltetőnél is megrepedt, és a járműveket biztonsági okokból ki kellett vonni a forgalomból.

2002-2003-ban váratlanul problémák mutatkoztak a csavarral felerősített alumínium testhéjak torziós ellenállásával kapcsolatban, ezt a Siemens hivatalosan is elismerte 2003 decemberében, írta a Railway Gazette International 2005 október 1-jén megjelent áttekintésében a Combinókról. Ami 2002-ben néhány rögzítési hiba ártatlan esetének tűnt, később alapvető műszaki hibának bizonyult.

Több tanulmány után a Siemens háromlépcsős tervet készített a hibák kiküszöbölésére. A Siemens, a Combino márkanevet megtartva, Krefeld-Ürdingbe helyezte át a gyártást, ahol hasonló formatervezéssel, de megváltozott műszaki tartalommal, osztrák tervek alapján gyártanak acél vázszerkezetű villamosokat, egyebek között a BKV Zrt. számára is itt készültek a járművek - azonban a problémák ezzel nem szűntek meg.

A világon mintegy 15 város 481 Combinót rendelt eddig, írta a Railway Gazette International. A típus 1996. júliusi megjelenésétől tavaly októberig - amikor a Railway Gazette International összegzése elkészült - 114 Combino Basic típust szállítottak le, és 310 Advanced változatot rendeltek. A 424 rendelés mellett a portugáliai Almeida 24 Combinót rendelt rozsdamentes acéltesttel. Németországi nagyvárosokon - Augsburg, Düsseldorf, Erfurt, Freiburg, Nordhausen, Potsdam, Ulm - kívül Amszterdam, Bázel, Verona, Bern, Poznan és Budapest rendelt a Combinókból. Európán kívül Hirosima és Melbourne.

Problémák

Az olaszországi Verona 22, a spanyol Alicante városa 10 Combino megrendelését mondta le, 25 millió eurós kártérítést is kapott. A különböző panaszok nyomán 403 Combinót módosítani kellett, számos nagyváros városi tanácsának, illetve közlekedési vállalatainak főhetett a feje a Combinókkal kapcsolatban. Amszterdamban 2004. augusztusi lapjelentések szerint az ismert konstrukciós hibák mellett újabbat mutattak ki a rendszeres ellenőrzések, és az ottani közlekedési vállalat szóvivője kétségeit hangoztatta a villamosok harminc évre várt élettartamával kapcsolatban.

Bázelben arra 2003. októberben a lapok arról írtak, hogy az egész Combino-flottát javításra kellett küldeni, miután korábban a 28 Combinót biztonsági okokból már kivonták a forgalomból. Az ügyletet vizsgáló bizottság szakértői arra a következtetésre jutottak, hogy a Siemens már bevált, kipróbált technológiáként adta el az újonnan fejlesztett járműveket. A Siemens kártérítést fizetett, szakértők azonban a továbbiakban arra figyelmeztettek, hogy sínhálózat erős terhelése pénzügyi időzített bombát rejthet, amelyet a Siemensszel kötött szerződések nem fedeznek

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo