Korábban is baj volt velük

A Combino villamosok prototípusát 1996-ban mutatták be, a könnyű alumínium felépítményű, moduláris jármű néhány évig a világ egyik legnépszerűbb villamosa volt. A Combino kereskedelmi sikerének az alumínium szerkezeti elemek hibás méretezésével kapcsolatos botrány vetett véget, miután az alig néhányéves járművek felépítménye több német üzemeltetőnél is megrepedt, és a járműveket biztonsági okokból ki kellett vonni a forgalomból.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2002-2003-ban váratlanul problémák mutatkoztak a csavarral felerősített alumínium testhéjak torziós ellenállásával kapcsolatban, ezt a Siemens hivatalosan is elismerte 2003 decemberében, írta a Railway Gazette International 2005 október 1-jén megjelent áttekintésében a Combinókról. Ami 2002-ben néhány rögzítési hiba ártatlan esetének tűnt, később alapvető műszaki hibának bizonyult.

Több tanulmány után a Siemens háromlépcsős tervet készített a hibák kiküszöbölésére. A Siemens, a Combino márkanevet megtartva, Krefeld-Ürdingbe helyezte át a gyártást, ahol hasonló formatervezéssel, de megváltozott műszaki tartalommal, osztrák tervek alapján gyártanak acél vázszerkezetű villamosokat, egyebek között a BKV Zrt. számára is itt készültek a járművek - azonban a problémák ezzel nem szűntek meg.

A világon mintegy 15 város 481 Combinót rendelt eddig, írta a Railway Gazette International. A típus 1996. júliusi megjelenésétől tavaly októberig - amikor a Railway Gazette International összegzése elkészült - 114 Combino Basic típust szállítottak le, és 310 Advanced változatot rendeltek. A 424 rendelés mellett a portugáliai Almeida 24 Combinót rendelt rozsdamentes acéltesttel. Németországi nagyvárosokon - Augsburg, Düsseldorf, Erfurt, Freiburg, Nordhausen, Potsdam, Ulm - kívül Amszterdam, Bázel, Verona, Bern, Poznan és Budapest rendelt a Combinókból. Európán kívül Hirosima és Melbourne.

Problémák

Az olaszországi Verona 22, a spanyol Alicante városa 10 Combino megrendelését mondta le, 25 millió eurós kártérítést is kapott. A különböző panaszok nyomán 403 Combinót módosítani kellett, számos nagyváros városi tanácsának, illetve közlekedési vállalatainak főhetett a feje a Combinókkal kapcsolatban. Amszterdamban 2004. augusztusi lapjelentések szerint az ismert konstrukciós hibák mellett újabbat mutattak ki a rendszeres ellenőrzések, és az ottani közlekedési vállalat szóvivője kétségeit hangoztatta a villamosok harminc évre várt élettartamával kapcsolatban.

Bázelben arra 2003. októberben a lapok arról írtak, hogy az egész Combino-flottát javításra kellett küldeni, miután korábban a 28 Combinót biztonsági okokból már kivonták a forgalomból. Az ügyletet vizsgáló bizottság szakértői arra a következtetésre jutottak, hogy a Siemens már bevált, kipróbált technológiáként adta el az újonnan fejlesztett járműveket. A Siemens kártérítést fizetett, szakértők azonban a továbbiakban arra figyelmeztettek, hogy sínhálózat erős terhelése pénzügyi időzített bombát rejthet, amelyet a Siemensszel kötött szerződések nem fedeznek

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo