Kóka három frontja

Jövőre a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban folytatódnak a reformok. A három legfontosabb feladat a közösségi közlekedés megújítása, az energiapiac liberalizációja és az, hogy a vállalkozások elöl ellapátoljuk a felesleges adminisztrációs akadályokat - mondta Kóka János, a tárca vezetője.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A miniszter szerint az ország előtt nincs más út, csak a reformoké. A miniszter addig akar a posztján maradni, amíg a reformok szabad utat kapnak. Kóka elmondta: a közlekedési reform keretében a Volán-társaságok várhatóan 2007 elején a minisztérium felügyelete alá kerülnek. A miniszter szerint igyekeznek "rendet rakni, karcsúsítani, és korszerűsíteni", például megszűnnek a felesleges igazgatósági és felügyelő bizottsági pozíciók. "Ez ugyan sokakat fog sérteni, de meg kell tenni" - mondta, hozzáfűzve, hogy persze lesznek ennél fontosabb lépések is, ilyen a buszpark fejlesztése, vagy a MÁV és a Volán menetrendjének az összehangolása.

Kóka János közölte: igyekeznek az áruszállító tranzitforgalom minél nagyobb részét a gyorsforgalmi úthálózatra terelni. Ezért a kamionok és teherautók az autópályákon kívüli útszakaszok használatáért útdíjat fognak fizetni. "Egyelőre bizonyos útszakaszokra a jelenlegi matricás rendszert fogjuk kiterjeszteni. 2008-tól pedig szeretnénk bevezetni az elektronikus díjszedést, így megvalósulhatna a használatarányos díjfizetés" - mondta.

Jövőre már 900 millió forint közvetlen költségvetési támogatással járulnak hozzá ahhoz, hogy a közúti fuvarozás egy részét a vasúti sínekre tereljék. Igazi áttörés csak a vasúti infrastruktúra fejlesztésétől várható, de ez is elindul - tette hozzá. Hosszútávon vonzó lehet a környezetkímélő vasúti árfuvarozás, bár ma még ez túl lassú, a vasúti fuvarozás átlagsebessége 9 kilométer/óra a várakozási időkkel együtt, de "2007-től az európai uniós pénzek nagy lökést adnak majd a fejlesztéseknek".

Energiapiac

Kóka János elmondta: jelentős konfliktusokra számít az energiapiac liberalizálása kapcsán. "A fogyasztók érdekében a monopóliumok, a szerzett jogok egész szokásrendszerét kell átalakítanunk" - hangsúlyozta. Véleménye szerint a teljes energiapiacot meg lehet és meg kell nyitni, hogy meginduljon a verseny az összes fogyasztóért.

Ennek az előnyeit hosszú távon rendkívülinek tartja a miniszter. Új villamosenergia- és gáztörvényt kell alkotni - jelentette ki. Számításai szerint 2007 második felére mindkét piac megnyílhat. Az ideihez képest csaknem háromszorosára nő az energiatakarékosságra fordítható költségvetési keret - mondta a gazdasági miniszter, hozzátéve, hogy további 15 milliárd forintos MFB-hitelkeret áll rendelkezésre.

A miniszter elmondta, hogy az energiatakarékossági program végrehajtásával 2010-ig 40 milliárd forintot lehet megtakarítani az éves gázszámlából.

Vállalkozások

Kóka János kijelentette: a vállalkozásokat sújtó adminisztrációs költségek csökkentésén át az adópolitikáig, a versenyképesség számos meghatározó elemét tartalmazza a GKM Üzletre hangolva programja és ezek a témák a Versenyképességi Tanács napirendjén is szerepelnek.

"Végre elindult az a folyamat, ahol a politika teret enged a gazdaság kezdeményező erejének" - jegyezte meg a miniszter. A miniszter beszámolt arról is, hogy folytatódik a minisztérium átalakítása. "A tárcán belül és a háttérintézményeinkben felszámoltuk a párhuzamos feladatok ellátását, a hatékonyság jegyében a minisztériumban 70-ről 23-ra csökkentettük a főosztályok számát, a 2007-es évnek pedig mintegy harmadannyi háttérintézménnyel vágunk neki" - tette hozzá. "A korszerű és modern állam számomra azt jelenti, hogy az állam azzal foglalkozik, amihez ért, ami a felelőssége, és ezt sokkal jobb minőségben végzi, mint korábban" - hangsúlyozta Kóka János.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo