Kisebb ütemben nő a kiskereskedelmi forgalom

Lassan mérséklődik a kiskereskedelmi forgalom növekedési üteme. Az előző év 8,9%-os éves átlagos növekedését követően, idén májusban, illetve az első öt hónapban egyaránt 6,8-6,8%-kal emelkedett a kiskereskedelmi forgalom volumene az előző év azonos időszakához viszonyítva a naptárhatásoktól megtisztított adatok alapján.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kiigazítás nélkül a májusi növekedés 5,8%, az I–V. havi 6,4% volt. Az előző hónaphoz viszonyítva a májusi értékesítési volumen – szezonális- és naptárhatással kiigazítva – 0,3%-kal csökkent.

Az EU-csatlakozással, 2004 májusától jelentősen megváltoztak a hazai kiskereskedelem körülmé­nyei. Az a tény, hogy határaink jelentős része még könnyebben átjárhatóvá vált, szabadabbá tette a „bevásárló turizmust” is. Mind a magyarok, mind a határon kívüliek könnyebben hozhatnak be, illetve vihetnek ki – összességében jelentős mennyiségű – kiskereskedelmi árut. A 2004. május havi kiskeres­kedelmi adatok összességükben még nem mutatnak jelentős tendenciaváltást, néhány szakterületen (pl.: ital-, dohány, üzemanyag-kiskereskedelem) azonban már jelzik e folyamat erősödését.

2004 első öt hónapjában összesen 1926,7 milliárd forint értékű árut forgalmazott a bolti és csomag­küldő kiskereskedelem, amiből a májusi eladások értéke 422,4 milliárd forintot tett ki.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem eladásai az első öt hónapban 3,0%-kal, májusban csak 1,7%-kal emelkedtek. Utóbbin belül a vegyes termékkört forgalmazó üzletek (hiper­marketek, szupermarketek) értékesítési volumene 1,9%-kal nőtt, míg az élelmiszer-szaküzleteké csak 0,1%-kal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. A szaküzletek közül a jövedéki termékekre szakoso­dott (dohányáru, illetve ital) üzletek forgalma mérséklődött.

A nem élelmiszertermékek kiskereskedelmi forgalmának bővülési üteme 2004-ben folyamatosan az átlagost meghaladó volt: az első öt hónapban 10,2%-kal, májusban 10,8%-kal nőttek az eladások az előző év azonos időszakához képest. Májusban a legdinamikusabban (17,9%-kal) – főként az építőanyag-kiske­reskedelem értékesítésének felfutása következtében – a bútor-, háztartásicikk-, vasáru-kiskereske­delem eladásai emelkedtek. Dinamikusan (10,3%-kal) nőtt – az egyébként kis súlyú – használtcikk-forga­lom. A gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer-kiskereskedelem (8,3%-os) növekedésében az illat­szerüzletek értékesítésének gyors bővülése játszott szerepet. Számottevően (7,4%-kal) emelkedett a könyv-, újság-, papíráru- és egyébiparcikk-kiskereskedelem forgalma is. Vesztett korábbi lendüle­téből a textil-, ruházati és lábbeli-kiskereskedelem, melynek I–V. havi eladásai 5,5%-kal, májusi eladá­sai 3,3%-kal nőttek.

Az Európai Unióban májusban romlott a kiskereskedelmi konjunktúra. Az eurózónára 0,9%-os csökkenést, míg az eurózónán kívüli régebbi tagországokkal együtt (az EU-15-ben) 1,4%-os, illetve az újonnan csatlakozott országokkal együtt (az EU-25-ben) 1,6%-os kiskereskedelmi forgalomnövekedést becsült az Eurostat az előző év azonos időszakához képest. Ezek az indexek rendre alacsonyabbak az áprilisinál: az eurózónában 1,4 százalékponttal, az EU-15-ben és az EU-25-ben 0,4-0,4 százalékponttal.

Visszaesést regisztráltak májusban Németországban, Franciaországban és Portugáliában, illetve a még csak áprilisra rendelkezésre álló adatok szerint Olaszországban és Hollandiában. A legfrissebb pub­likált adatok szerint az Európai Unió legdinamikusabb térségét továbbra is a balti államok jelentik, ahol folyamatosan kétszámjegyes a növekedés. 5–10% közötti növekedési ütemet ért el (Magyarországon kí­vül) az Egyesült Királyság, Dánia, Finnország, Szlovákia, Görögország, Írország és Svédország. A többi ország 5% alatti növekedési ütemről számolt be.

Az Európai Unió tevékenységi besorolása szerint a jármű- és üzemanyag-kereskedelem nem tarto­zika kiskereskedelmi ágazatba, ezért adatai az eddigiekben tárgyalt kiskereskedelmi forgalomban sincse­nek figyelembe véve. A korábbi hazai gyakorlatnak megfelelően azonban a KSH adatgyűjtése erre a terü­letre is kiterjed.

A gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelem értékesítése 2004-ben jelentős havi különbsége­ket mutatott. Az első három hónapban tapasztalt gyengélkedés után áprilisban rendkívüli (42%-os) mér­tékben megnőttek az eladások, mely dinamizmus még májusra is áthúzódott, amikor a forgalom volu­mene 27%-kal haladta meg az egy évvel korábbi szintet

A gépjárműüzemanyag-kiskereskedelemforgalmának (3,1%-os) növekedése elmaradt a gépjármű-értékesítés növekedésétől. Ebben szerepet játszhat a magánbehozatal, az „üzemanyag-turizmus” növeke­dése is.

A fogyasztási cikkek javítószolgáltatásának forgalmi volumene 2004 első öt hónapjában 1,4%-kal, májusban, 2,9%-kal maradt el az egy évvel korábbitól.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo