Mindez rövid távon élénkíti az árversenyt és elősegíti a piac konszolidációját. Egyfajta tisztulásnak lehetünk szemtanúi, mintha csak egy székfoglalós játék indult volna el az e-kereskedők között. Kevesebb a szék, mint a játékban lévő e-kereskedők száma, és aki nem reagál elég gyorsan, az könnyen szék nélkül marad, a piac megtizedelődik – magyarázza a Szabó László.
A jelenség különösen a kisebb árréssel rendelkező e-kereskedőket fenyegeti. A megoldás egy háromdimenziós expanzió lehet, azaz a kínálat, a terület és az értékesítési csatornák expanziója. Ez a gyakorlatban a kínálat bővítését jelenti új termékekkel, a kereskedelmi terület bővítését például külföldi piacra lépéssel, valamint új értékesítési csatornák kialakítását. Ez a stratégia lehet az, amellyel az e-kereskedők képesek lesznek fenntartani és növelni a forgalmukat a stagnáló piacon.
Újjáéledő használtpiac
Van az e-kereskedelem lassulásának egy meglepő aspektusa is. A kimutatásokban az új termékek szerepelnek, nincsenek adatok a használtpiacról. Pedig, amíg az e-kereskedelem stagnál, addig a használtpiac nő, kannibalizálva az e-kereskedelmi piacot. Jól példázza a trendeket, hogy a Magyarországon is egyre népszerűbb, használt ruhákat és kiegészítőket forgalmazó online piactér, a Vinted, másfélszeresére növelte az árbevételét 2022-be. A német Statista piackutató mérvadó becslései szerint a használt termékek piacán, további jelentős növekedés várható minden kategóriában 2022 és 2026 között – mondta Szabó László.