Készülnek a fapadosok

Közös foglalási rendszer létrehozásával kíván szövetségre lépni több európai olcsó légitársaság. A "Welt am Sonntag" jelentése szerint a Köln/Bonn repülőtér a Germanwings, a TUIfly és az easyJet légitársaságokkal közösen készít elő egy ilyen rendszert, amely már az idén megkezdheti működését.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fapadosoknak jelenleg még nincsenek szövetségeik, légi szövetségeket - például a Oneworld vagy a Star Alliance - eddig csak a világ hagyományos légitársaságai építettek ki. A fapadosok azonban számos problémát kell leküzdjenek a szövetség létrehozásánál: például az útlemondásokkal, vagy a tranzitutasok szállodai elhelyezésével kapcsolatban. Gond lehet az is, hogy a fapadosok általában nem várnak az elkésett utasokra.

Öt szűk esztendő után

Tavaly 5,9 százalékkal nőtt a légi utasforgalom a világon, ez alatta marad a 2005-ös 7,6 százalékos bővülésnek - közölte a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség, a IATA. A légi áruszállítás növekedése ugyanakkor gyorsult, 4,6 százalékra a 2005-ös 3,2 százalékról. A tavalyi év pozitív volt a világ légiközlekedési cégei számára: öt súlyosan deficites esztendő után az ágazat immár közel került az egyensúlyi helyzethez, hiszen a teljes veszteség mindössze 500 millió euró körül alakult, a várt 1,7 milliárd euró helyett - nyilatkozta a Le Soir című belga lap szerdai számában Giovanni Bisignani, a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) vezérigazgatója. A viszonylag csekély veszteség azért is különösen nagy vívmány, mert eközben 21 milliárd euróval nőtt az üzemanyagköltség a magas olajárak miatt.

Nyereség a láthatáron

Bisignani szerint az idén - 2001 óta először - az IATA-hoz tartozó légitársaságok végre globálisan is újra nyereségre számíthatnak, mintegy 2,5 milliárd euró értékben. A legjobb piac az európai: itt a légitársaságok már tavaly is 1,8 milliárd euró nyereséget könyvelhettek el (megelőzve Ázsiát, ahol ez az adat 1,7 milliárd dollár volt), s a 2007-es adat Európában 1,5 milliárd euró lesz, Ázsiában pedig 1,2 milliárd euró. Az Egyesült Államok ellenben továbbra is nehéz helyzetben van: itt tavaly 3,7 milliárd eurós értéket ért el a veszteség, s bár az idén óriási előrelépés várható, az IATA még mindig 200 millió eurós veszteséget jósol.

Ami a 2007-es év várható eseményeit illeti, Bisignani szerint továbbra is kérdés, hogy alakulnak az olajárak, hiszen tavaly ez a tétel a szektorban óriási összeget, 112 milliárd dollárt jelentett. Azonban - mint a vártnál jobb 2006-os eredmények is mutatják - ő úgy látja, hogy a légitársaságok meg tudnak küzdeni ezzel a kihívással.

36-ból 5 fapados nyereséges

A vezérigazgató az alacsony költségű, "fapados" légitársaságok és a hagyományos cégek közötti versenyről szólva azt mondta, hogy az IATA-hoz tartozó hagyományos légitársaságok nagy része jelentős erőfeszítéseket tett, s immár jobban meg tud küzdeni ezzel a konkurenciával. Noha Európában, illetve az Egyesült Államokban a "fapados" légitársaságok a piac 25-28 százalékát jelentik, Bisignani szerint megszűnt számukra a "karnevál": sok útvonal immár foglalt, s e cégek is nehézségekkel küzdenek. Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy például a 36 európai "fapados" légitársaság közül csak 5 nyereséges. Az év egyik nagyon fontos kérdésköre az elektronikus repülőjegyekre történő átállást. Már most is az összes kiadott jegy 72 százaléka e kategóriába tartozik, s 2007 végére - ha minden jól megy - teljesen megszűnik majd a hagyományos repülőjegy.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo