Készülnek a fapadosok

Közös foglalási rendszer létrehozásával kíván szövetségre lépni több európai olcsó légitársaság. A "Welt am Sonntag" jelentése szerint a Köln/Bonn repülőtér a Germanwings, a TUIfly és az easyJet légitársaságokkal közösen készít elő egy ilyen rendszert, amely már az idén megkezdheti működését.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fapadosoknak jelenleg még nincsenek szövetségeik, légi szövetségeket - például a Oneworld vagy a Star Alliance - eddig csak a világ hagyományos légitársaságai építettek ki. A fapadosok azonban számos problémát kell leküzdjenek a szövetség létrehozásánál: például az útlemondásokkal, vagy a tranzitutasok szállodai elhelyezésével kapcsolatban. Gond lehet az is, hogy a fapadosok általában nem várnak az elkésett utasokra.

Öt szűk esztendő után

Tavaly 5,9 százalékkal nőtt a légi utasforgalom a világon, ez alatta marad a 2005-ös 7,6 százalékos bővülésnek - közölte a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség, a IATA. A légi áruszállítás növekedése ugyanakkor gyorsult, 4,6 százalékra a 2005-ös 3,2 százalékról. A tavalyi év pozitív volt a világ légiközlekedési cégei számára: öt súlyosan deficites esztendő után az ágazat immár közel került az egyensúlyi helyzethez, hiszen a teljes veszteség mindössze 500 millió euró körül alakult, a várt 1,7 milliárd euró helyett - nyilatkozta a Le Soir című belga lap szerdai számában Giovanni Bisignani, a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) vezérigazgatója. A viszonylag csekély veszteség azért is különösen nagy vívmány, mert eközben 21 milliárd euróval nőtt az üzemanyagköltség a magas olajárak miatt.

Nyereség a láthatáron

Bisignani szerint az idén - 2001 óta először - az IATA-hoz tartozó légitársaságok végre globálisan is újra nyereségre számíthatnak, mintegy 2,5 milliárd euró értékben. A legjobb piac az európai: itt a légitársaságok már tavaly is 1,8 milliárd euró nyereséget könyvelhettek el (megelőzve Ázsiát, ahol ez az adat 1,7 milliárd dollár volt), s a 2007-es adat Európában 1,5 milliárd euró lesz, Ázsiában pedig 1,2 milliárd euró. Az Egyesült Államok ellenben továbbra is nehéz helyzetben van: itt tavaly 3,7 milliárd eurós értéket ért el a veszteség, s bár az idén óriási előrelépés várható, az IATA még mindig 200 millió eurós veszteséget jósol.

Ami a 2007-es év várható eseményeit illeti, Bisignani szerint továbbra is kérdés, hogy alakulnak az olajárak, hiszen tavaly ez a tétel a szektorban óriási összeget, 112 milliárd dollárt jelentett. Azonban - mint a vártnál jobb 2006-os eredmények is mutatják - ő úgy látja, hogy a légitársaságok meg tudnak küzdeni ezzel a kihívással.

36-ból 5 fapados nyereséges

A vezérigazgató az alacsony költségű, "fapados" légitársaságok és a hagyományos cégek közötti versenyről szólva azt mondta, hogy az IATA-hoz tartozó hagyományos légitársaságok nagy része jelentős erőfeszítéseket tett, s immár jobban meg tud küzdeni ezzel a konkurenciával. Noha Európában, illetve az Egyesült Államokban a "fapados" légitársaságok a piac 25-28 százalékát jelentik, Bisignani szerint megszűnt számukra a "karnevál": sok útvonal immár foglalt, s e cégek is nehézségekkel küzdenek. Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy például a 36 európai "fapados" légitársaság közül csak 5 nyereséges. Az év egyik nagyon fontos kérdésköre az elektronikus repülőjegyekre történő átállást. Már most is az összes kiadott jegy 72 százaléka e kategóriába tartozik, s 2007 végére - ha minden jól megy - teljesen megszűnik majd a hagyományos repülőjegy.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo