A 26 résztvevő márkás termékek gyártóit képviselte, és Horváth Annamáriával, a vendéglátó piackutató intézet cégvezetőjével, valamint Fogarassy Gabriella területvezetővel együtt megfogalmazta, hogy mi a kategóriamenedzsment:
„Termékcsoportok kereskedelmi társulásokon keresztüli folyamatos stratégiai menedzselése, amelynek célja az értékesítés és a profit maximalizálása, a fogyasztói igények kielégítésén keresztül. Feltételezi kereskedők és szállítók együttműködését a kölcsönös előnyök figyelembevételével.”
Egyetértettek a jelenlévők abban, hogy hazai és külföldi tapasztalatok alapján a kategóriamenedzsment három legfontosabb sikertényezője a következő:
1. A bolt vagy boltlánc attraktivitása.
2. A vásárlók költésének intenzitása.
3. A vásárlók lojalitása.
Mindehhez az adatokat a GfK ConsumerScan részlege bocsátja rendelkezésre, 2000 magyar háztartás heti vásárlási naplója alapján.
Egy boltlánc vagy -típus attraktivitása objektív és szubjektív tényezőktől függ. A legfontosabbak a következők: üzletek száma, megközelíthetőség, vonzáskörzet, imázs, választék, kiszolgálás minősége, árpolitika, reklám és kommunikáció, akciópolitika.
Mindezek együtt határozzák meg az attraktivitást. Ennek alapján választják ki a vevők a vásárlásuk színhelyét.
A választásokról a penetráció, magyarul a vásárlói hatókör mutatója ad felvilágosítást. Ez az a szám, amely jelzi, hogy egy bolttípust, boltláncot vagy akár egyetlen boltot az összes vásárló hány százaléka keresett fel legalább egyszer adott időszak során.
Az önálló kis boltok vezetnek 95 százalékkal, megelőzve a szupermarketeket 81, a nagy diszkontokat pedig 78 százalékkal. De említést érdemel a hipermarketek 56, a kis diszkontok 52, drogériák 45 és a C+C áruházak 35 százaléka is, a háztartások fogyasztásának vonatkozásában.
A második tényező sikere, a költési intenzitás megint csak több tényezőtől függ. Mégpedig a következőktől: vásárlók összetétele, háztartásaik mérete, vásárlás gyakorisága, vevők beállítottsága, jövedelme és árérzékenysége.
Az egyes bolttípusokban a vásárlók átlagos költése napi fogyasztási cikkekre a következő sorrendet mutatja: Akik C+C áruházban is vesznek árut a háztartásuk számára, azok nyolc hónap alatt 320 000 forintot adtak ki élelmiszerre, háztartási vegyi árura és kozmetikumra. A drogériák vevőinél ez az összeg 306 000 forint. Utána a hipermarketek következnek, majd a szupermarketek és nagy diszkontot 291 000 és 266 000 forint közti átlaggal. A kis diszkontok vevőinél ez az összeg 261 000 forint, míg az önálló kis boltoknál a legalacsonyabb, mindössze 258 000 forint.
A siker harmadik összetevője, a lojalitás a következő mozzanatokból épül fel: elégedettség, imázs, választék, kiszolgálás színvonala, versenyhelyzet, vásárlási gyakoriság, promóciós aktivitás, elérhetőség.
Mindezt egybevetve megállapítható, hogy az önálló kis boltok vevői a napi fogyasztási cikkekre kiadott pénzük 31 százalékát költik el ebben a kereskedelmi csatornában.
A hipermarketek és nagy diszkontok vevői egyaránt 19 százalékot adnak ki, ami azt jelenti, hogy 81 százalékot viszont máshol költenek el. A szupermarketek lojalitási indexe 18, a C+C áruházaké a háztartások beszerzéseinél 13, a kis diszkontoké 10, míg a drogériáké mindössze 2 százalék.
Ezek azok a pozíciók, amelyek javítása a kategóriamenedzsmenttel elérhető. Hogyan? Erre a kérdésre két esettanulmány ad választ a Kategóriamenedzsment Klub legközelebbi összejövetelén, április 25-én.
A részvétel díjtalan.
További információk és jelentkezés Benke Erzsébetnél, a GfK Piackutató Intézetnél. Telefonszáma: 452 30 63; fax: 320 17 76
E-mail: [email protected]
Kategóriamenedzsment Klub a GfK-nál
Még viszonylag alacsony a hazai láncok vásárlóinak bolt iránti lojalitása. Ennek növelésére ad lehetőséget a kategóriamenedzsment, amelynek aktuális szakmai kérdéseit a GfK Kategóriamenedzsment Klubjának első összejövetelén vitatták meg február végén, Budapesten.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.