A 2006-os választás előtti időszakban jelentős növekedést mértek a konjunktúra indexben, azután pedig, főként a megszorító csomagnak is köszönhetően, csökkenést - nyitotta előadását Karsai Gábor. A legutóbbi, november első felében végzett felmérésből pedig kiderül, hogy 2008 nyarán bár volt egy kis emelkedés, a szeptember-októberi időszak jelentős zuhanást hozott, és most olyan alacsony szinten van a konjunktúra index, mint még soha.
A csökkenő tendencia szinte az összes ágazatban észlelhető, így az ipari és a szolgáltatási ágazatban is. A kereskedelem és az építőipar a két évvel ezelőtti csökkenés után tavaly enyhe növekedést produkált, ám idén nyártól jól láthatóan csökkent a bizalom. Az ipari bizalmi indexnél a magyar mutató együtt mozog az uniós és a német mért értékkel, ám amíg a 2002-2003-as időszakban kicsit fölötte volt, addig a 2006-07-ben alatta, most pedig körülbelül ugyanazt az értéket mutatja.
Kattintson!
Bár az építőipar és a kiskereskedelem bizalmi indexe némi javulást mutatott az utóbbi időszakban, összességében ez is zuhant - közölte Karsai Gábor, aki szerint ennek következtében az építőipari termelés is visszaeshet valamelyest.
Választáskor mindig bizakodik a magyar
A lakosság inflációs várakozásai a felmérés szerint egy éve javulnak, októberben volt egy kis megingás a forint gyengülése és a téli energiaáraktól való félelem miatt, de a lakosság a pánikhelyzethez képest nagyon reálisan reagált - vélte a szakember. Ide kapcsolódik, hogy viszonylag pesszimisták vagyunk a munkanélküliséggel kapcsolatban, hiszen a várakozások szerint drámai emelkedés várható ezen a területen. A fogyasztói bizalomnál, ha összehasonlítjuk a magyart a német és az uniós statisztikákkal találunk egy jelentős különbséget: amíg itthon a választás általában jelentős emelkedést hoz, addig a másik két indexre ez nincs akkora hatással.
Az jól látható, hogy amikor a magyar gazdaságról kérdezték az embereket, akkor a válaszokba egy nagy adag pánik is keveredett - emelte ki Karsai Gábor. Ez abban mutatkozik meg, hogy amíg a saját helyzetüket nem érzik olyan rossznak sem a vállalkozók, sem a fogyasztók, addig a gazdaságét igen.