Engyel Gyula, a Pénzügyminisztérium főosztályvezető-helyettese elmondta: a 2007. évi költségvetési javaslat középpontjában az államháztartási egyensúly javítása és az Európai Uniónak benyújtott konvergenciaprogramban vállalt kötelezettségek teljesítése áll. Hozzátette, hogy az előterjesztés szerint a konszolidált bruttó bevétel 14.406,1 milliárd forintot, a kiadás 16.159,3 milliárd forintot tesz ki.
Számvevőszéki bírálat
Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke a jövő évi költségvetést számszakilag pontosnak nevezte, ám hiányolta a reformok, a tervezett intézkedések számszerűsített hatásainak bemutatását. Szerinte nem történt meg a közszféra intézményrendszerének szűkítése, így a kiadások összességében nem csökkentek. Emellett jelentős kockázatokat is tartalmaz a javaslat. Az ÁSZ elnöke szerint célszerű lenne a nagy állami vállalatok hitelfelvételének korlátozása, mert ez olyan mértéket érhet el, hogy akár több százalékkal is növelheti az államháztartás hiányát.
Fónagy János, a bizottság fideszes alelnöke elmondta: a 2007. évi költségvetési törvényjavaslat koncepciótlan és kapkodó, hiányzik belőle a hitelesség, az átgondolt államháztartási konszolidáció.
Podolák György, a bizottság szocialista alelnöke szerint a két nagy politikai oldalnak végre lényegi párbeszédet kellene kezdenie arról, hogy a nagy ellátó rendszerekben milyen változtatásokat kell végrehajtani.
A többség alkalmasnak találta
A gazdasági bizottság többsége általános vitára alkalmasnak találta a 2006. évi költségvetés módosításáról szóló törvényjavaslatot is. Engyel Gyula elmondta, hogy az előterjesztés szerint a módosítást elsősorban a 2006 folyamán hatályba lépett adó- és járuléktörvény-módosítások hatásának átvezetése és az államháztartási tartalék megemelése indokolja. Így a 2006. évi pénzforgalmi szemléletű hiány 2.055,5 milliárd forint lesz, ami a GDP 9,7 százaléka, ám ez további 55 milliárddal nőhet a maradvány-felhasználás révén.
A bizottság általános vitára bocsátotta a 2007. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot. Ez érinti többek között az államháztartásról, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól, a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszeréről, a Nemzeti Kulturális Alapról, a bányászatról, a közoktatásról, az állam tulajdonában lévő vállalkozói vagyon értékesítéséről és a környezet védelmének általános szabályairól szóló törvények módosítását.
Törvénymódosítások
A gazdasági bizottság általános vitára bocsátotta az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot is. A javaslat 18 törvény pontosító módosítását jelenti. A személyi jövedelemadó törvény módosítása kiegészítő, pontosító módosításokat tartalmaz, biztosítva az adózók - például a falusi szálláshely-szolgáltatók, az egyéni vállalkozók - számára előnyösebb rendelkezések visszamenőleges alkalmazásának lehetőségét is.
Ezek mellett módosul többek között az egyszerűsített vállalkozói adóról, az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról, az államháztartás egyensúlyát javító különadóról, a házipénztárról, az általános forgalmi adóról, a fogyasztói árkiegészítésről, a regisztrációs adóról, a jövedéki adóról, a helyi adókról, az illetékekről, az adózás rendjéről, a szerencsejáték szervezéséről, a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, az egészségügyi hozzájárulásról és a számvitelről szóló törvény.