A magyarok 80 százaléka előre eltervezi, hogy milyen értékben vásárol majd, azonban több mint 50 százaléka túlköltekezik az ünnepi időszak során – derült ki a Magyar Bankholding reprezentatív kutatásából. Az évente, több mint 500 résztvevő bevonásával elvégzett felmérés célja, hogy megismerje az emberek ajándékozási szokásait, és hogy milyen módon finanszírozzák az ajándékvásárlást.
A kitöltők véleménye tavalyhoz képest nem változott azzal kapcsolatban, hogy mennyi ajándékot szeretnének vásárolni a szeretteiknek, így továbbra is hét ajándékkal terveznek. A megkérdezettek korától függően változik, hogy mely családtagjaikat szeretnék meglepni. A legtöbben idén 20 és 30 ezer forint közötti értékben vásárolnak.
A megkérdezettek nagyobb arányban előre tudják, hogy kinek mit szeretnének venni karácsonyra, de az üzletek kínálata is nagyban befolyásolja a választást. Jellemzően a legnépszerűbb ajándék nők számára az illatszer és a ruhanemű, férfiak körében az édesség, a gyermekek esetében pedig a hagyományos játékok helyeződnek előtérbe, mint például a társasjátékok. Az ajándékok beszerzésére átlagosan hét napot szánnak a megkérdezettek, de a vásárlási folyamat már egy hónappal karácsony előtt elkezdődik.
Továbbra is kártyával fizetnek a legtöbben
2022-ben 46,1 százalék volt azok aránya, akik érintésmentes fizetést választanak, de továbbra is nagy népszerűségnek örvend a készpénz használata (55,6 százalék). A fiatalok körében hódítanak a digitális megoldások – a 18-26 éves korosztály 39,7 százaléka azt nyilatkozta, hogy mindig mobiltelefonnal fizet, ha lehetősége van rá.