Hatalmasra nyílt az olló a Boeing és az Airbus között a biztonság tekintetében

Duómonopólium irányítja a globális repülőgépgyártó-ipart lassan évtizedek óta. Vajon melyik cég gyártmányai a biztonságosabbak, az Airbus gépei, vagy a Boeingé.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Évek óta tartó biztonsági problémák aggasztják a Boeing rajongókat. Az amerikai repülőgépgyártó csúcsmodelljéről, a Boeing 737 MAX 9-ről legutóbb egy ajtó repült le az Alaska Air egyik járatán januárban, ami miatt a vezérigazgató lemondott. Ezt az incidenst a repülőgép két halálos balesete előzte meg, 2018-ban és 2019-ben. Most összehasonlították a Boeing és az Airbus közötti amerikai légiközlekedési incidensek számát a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács adatai alapján. Az Egyesült Államok a Boeing legnagyobb piaca, 2023-ban az éves bevétel 58 százaléka ebből a régióból képződött. Észak-Amerika az Airbus harmadik legnagyobb piaca, amelynek az éves bevétel 21 százaléka köszönhető, Európát és Ázsiát követően.

Az idén eddig 20 incidens történt Boeing gépekkel, amelyek közül az Alaska Air járatának balesete volt a legnagyobb horderejű, mivel a vészajtó lerepült hiányzó alkatrészek miatt. A vállalat elemzése szerint az incidenshez a rossz ösztönző rendszer vezetett, az alkalmazottak bónuszait erősen pénzügyi ösztönzőkhöz kötötték. A baleset előtt az éves bónuszok 75 százaléka a kereskedelmi eredményektől függött, a fennmaradó rész pedig olyan működési célokhoz volt kötve, amelyek biztonsági és minőségi intézkedéseket is tartalmaztak. Most, amikor a vállalat felülvizsgálta gyártási folyamatát, a cég az éves jutalom 60 százalékát már biztonsági és minőségi mérőszámokkal látta el. A helyzetet rontotta, hogy a repülőgép-szabályozó hatóságok 2013 óta jelentős költségvetési megszorításokkal néznek szembe, ami lehetővé tette a gyártók számára, hogy úgymond „öntanúsítsák” repülőgépeiket.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo