Három éve nem nőttek így az árak

Elemzők szerint az októberi infláció némileg felülmúlta a piaci várakozásokat, de nagyobb meglepetést nem okozott. Ugyanakkor az egy százalékos drágulásra immáron három éve nem volt példa a magyar gazdaságban.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

 

Kép: Pixabay

A KSH kedden tette közzé, hogy a fogyasztói árak átlagosan 1,0 százalékkal voltak magasabbak októberben, mint egy évvel korábban, az előző hónaphoz viszonyítva pedig átlagosan 0,6 százalékkal nőttek.

Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője szerint az októberi infláció némileg felülmúlja a piaci várakozást, ugyanakkor megegyezik az ING előrejelzésével. Véleménye szerint meglepetésről nem lehet beszélni. Virovácz Péter az év hátralévő részében további áremelkedésre számít, szerinte elérhető a 0,5 százalék körüli átlagos éves infláció 2016-ban, az év végén azonban már 2 százalékot megközelítő infláció is lehet a jövedéki adó emelések és a bázishatások miatt.

Jobbágy Sándor, a CIB Bank elemzője hangsúlyozta: az infláció októberben a konszenzust meghaladó lett, a piaci várakozások átlaga 0,6 százalék körül mozgott éves alapon. Bár az infláció még mindig jelentősen elmarad a jegybanki céltól (3%) és abszolút értékben alacsonynak mondható, az emelkedő trend már egyértelmű. Az év/éves inflációs ütem 2013 szeptemberében 1,4% volt, azóta most először fordult elő 1%-ot elérő árindex. Ezzel együtt előrejelzésünk szerint az éves átlagos CPI 0,5% közelében alakulhat, tehát a októberi szám érdemben nem módosítja az idei inflációs kilátásokat. Ezzel együtt a monetáris politikai kilátások változására sem számítunk.

Fizetésemelés kell a növekedéshez
A pénteki felminősítésünk és a kiskereskedelmi forgalmi adatok kapcsán nyilatkozó szakértők szerint a bérterhek csökkentéséből fakadó keresetnövekedés segítheti a gazdasági növekedést és enélkül további felminősítésekre is csekély az esély.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzőjének kommentárjában hangsúlyozza: a maginfláció 1,4 százalék maradt, ami azt tükrözi, hogy a jelentős béremelkedések ellenére továbbra sincs inflációs nyomás a hazai gazdaságban. Novemberben részben bázishatások, részben a dohánytermékek jövedéki adójának emelése miatt az infláció 1,4 százalékra emelkedhet, év végére pedig megközelítheti a 2 százalékot, de a 3 százalékos inflációs célt várhatóan így sem éri el 2018 előtt, ami lehetővé teszi a kamatok tartósan alacsony szinten tartását, valamint a nem konvencionális eszközök alkalmazását.

Ürmössy Gergely, az Erste Bank vezető makrogazdasági elemzője szerint a várakozásoknak megfelelően alakultak az októberi inflációs folyamatok, a gyorsulás elsősorban annak köszönhető, hogy az üzemanyagárakból eredő bázishatás halványult. Az októberi adatok alapján az Erste Bank vezető elemzője úgy látja, hogy idén 0,4 százalék lehet az átlagos inflációs ráta, jövőre pedig átlagosan 1,9 százalékos inflációt vár, szerinte az előretekintő reálkamat hosszú távon is negatív maradhat.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo