Három éve nem nőttek így az árak

Elemzők szerint az októberi infláció némileg felülmúlta a piaci várakozásokat, de nagyobb meglepetést nem okozott. Ugyanakkor az egy százalékos drágulásra immáron három éve nem volt példa a magyar gazdaságban.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

 

 

Kép: Pixabay

A KSH kedden tette közzé, hogy a fogyasztói árak átlagosan 1,0 százalékkal voltak magasabbak októberben, mint egy évvel korábban, az előző hónaphoz viszonyítva pedig átlagosan 0,6 százalékkal nőttek.

Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője szerint az októberi infláció némileg felülmúlja a piaci várakozást, ugyanakkor megegyezik az ING előrejelzésével. Véleménye szerint meglepetésről nem lehet beszélni. Virovácz Péter az év hátralévő részében további áremelkedésre számít, szerinte elérhető a 0,5 százalék körüli átlagos éves infláció 2016-ban, az év végén azonban már 2 százalékot megközelítő infláció is lehet a jövedéki adó emelések és a bázishatások miatt.

Jobbágy Sándor, a CIB Bank elemzője hangsúlyozta: az infláció októberben a konszenzust meghaladó lett, a piaci várakozások átlaga 0,6 százalék körül mozgott éves alapon. Bár az infláció még mindig jelentősen elmarad a jegybanki céltól (3%) és abszolút értékben alacsonynak mondható, az emelkedő trend már egyértelmű. Az év/éves inflációs ütem 2013 szeptemberében 1,4% volt, azóta most először fordult elő 1%-ot elérő árindex. Ezzel együtt előrejelzésünk szerint az éves átlagos CPI 0,5% közelében alakulhat, tehát a októberi szám érdemben nem módosítja az idei inflációs kilátásokat. Ezzel együtt a monetáris politikai kilátások változására sem számítunk.

Fizetésemelés kell a növekedéshez
A pénteki felminősítésünk és a kiskereskedelmi forgalmi adatok kapcsán nyilatkozó szakértők szerint a bérterhek csökkentéséből fakadó keresetnövekedés segítheti a gazdasági növekedést és enélkül további felminősítésekre is csekély az esély.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzőjének kommentárjában hangsúlyozza: a maginfláció 1,4 százalék maradt, ami azt tükrözi, hogy a jelentős béremelkedések ellenére továbbra sincs inflációs nyomás a hazai gazdaságban. Novemberben részben bázishatások, részben a dohánytermékek jövedéki adójának emelése miatt az infláció 1,4 százalékra emelkedhet, év végére pedig megközelítheti a 2 százalékot, de a 3 százalékos inflációs célt várhatóan így sem éri el 2018 előtt, ami lehetővé teszi a kamatok tartósan alacsony szinten tartását, valamint a nem konvencionális eszközök alkalmazását.

Ürmössy Gergely, az Erste Bank vezető makrogazdasági elemzője szerint a várakozásoknak megfelelően alakultak az októberi inflációs folyamatok, a gyorsulás elsősorban annak köszönhető, hogy az üzemanyagárakból eredő bázishatás halványult. Az októberi adatok alapján az Erste Bank vezető elemzője úgy látja, hogy idén 0,4 százalék lehet az átlagos inflációs ráta, jövőre pedig átlagosan 1,9 százalékos inflációt vár, szerinte az előretekintő reálkamat hosszú távon is negatív maradhat.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo