Hangsúlyeltolódás

A kormány kiigazító intézkedésekkel, a gazdaságpolitika középtávú kereteinek kijelölésével biztosította, hogy az államháztartás hiánya 2009-re az egyensúlyi szintre csökkenjen, a kiigazítás a növekedés átmeneti megtorpanását követően a kormányzati ciklus második felétől biztosítja a gazdaság gyors fejlődését - áll az Új Magyarország elnevezésű anyagban, amely a kormány első félévét összegzi.

Az értékelés szerint a nyáron elfogadott Új Egyensúly Program az adóbevételek 2006-2007. évi jelentős növelésével és az államháztartás kiadásainak csökkentésével biztosította, hogy az államháztartás idei, intézkedések nélküli 11,6 százalékos hiánya 1,5 százalékponttal 10,1 százalékra mérséklődjön. Miközben az adó- és járulékváltozások egy része az egyensúly helyreállítása érdekében széles körben növeli a lakosság, a vállalkozások terheit, jelentős részük már egy új, a közterhekhez való hozzájárulás egyéni felelősségére és kötelességére épülő adófilozófiát tükröz: szélesíti az adóalapot, szűkíti az adófizetés alóli kibújás lehetőségeit, igazságosabbá teszi a közteherviselést.

Adócsökkentés csak 2008-ban

A kiigazítás érdekében hozott adóváltozások 2007-ben összességében mintegy 2 százalékponttal, 38,1 százalékra növelik az adó- és járulékterhek GDP-hez viszonyított arányát, de azok még így is alatta maradnak a 2000., illetve 2001. évi szintnek. 2008-tól ismét megindul az adócentralizació szintjének csökkentése, és 2010-re a 2005. évi szint alá, 37 százalékra mérséklődik. A konvergenciaprogram a hangsúlyt az állami kiadások növekedési ütemének megfékezését szolgáló, a közszolgáltatások szinte valamennyi területét érintő reformokra helyezi - áll az értékelésben. A tartós egyensúlyt jelentő 3 százalék körüli államháztartási hiányt nem a vállalkozások, a lakosság adóterheinek további növelésével, hanem a közpénzeket hatékonyan felhasználó, kevesebbet költő állam megteremtésével kívánja biztosítani.

Egyesúly mindenek felett?

Az összeállítás ismerteti: 2010-ben az államháztartás jelenleg a GDP 52 százalékát kitevő kiadásai 6,5 százalékponttal 45,5 százalékra mérséklődnek, miközben az államháztartás összes - az adókon túl más, így az EU-tól származó forrásokat is tartalmazó - bevételének a GDP-hez viszonyított aránya a jelenlegi 41,9 százalékról csupán 0,9 százalékponttal, 42,8 százalékra emelkedik. Az egyensúlyjavulás 90 százaléka a kiadások csökkentéséből származik, míg az állam bevételeinek emelkedéséből csupán 10 százalék. Bár az állam összes kiadása még 2009-2010-ben is mintegy 3 százalékkal meghaladja majd a bevételeit, az államadósság finanszírozásával összefüggő kamatterhek nélkül számolva az állam már csak bevételeinél kevesebbet költhet közkiadásokra.

Az elkövetkező években a GDP mintegy 4 százalékát teszik ki az államadósság finanszírozásával kapcsolatos kamatterhek, így ahhoz, hogy az államháztartási hiány 3 százalék körüli szintre mérséklődjön, az állam kamatkiadások nélkül számolt bevételei és kiadásai egyenlegének, az úgynevezett elsődleges egyenlegnek 2008-ban egyensúlyba kell kerülnie, 2009-2010- ben pedig már többletet kell mutatnia. A reálkeresetek 2007-2008-as, együttesen mintegy 5 százalékos csökkenését, a lakossági reáljövedelem és fogyasztás ennél szerényebb mértékű, kevesebb mint 1 százalékos mérséklődését követően 2009-től gyorsuló ütemben emelkedhet a bérek  vásárlóértéke.

Garanciák

A benyújtott, 2007.évi költségvetés számos olyan szabályt tartalmaz, amelyek garanciát jelentenek a költségvetés kiadási előirányzatainak betartására: a büdzsében most először 2010-ig részletesen bemutatásra kerültek az államháztartás főbb adatai, pontosan kijelölve az egyes tárcák számára a konvergenciaprogram biztosította kereteket. A konvergenciaprogram megvalósításának garanciájaként a 2007. évi költségvetés törvényi szabályként rögzíti, hogy a 2008-2010-es költségvetést már egyensúlyban lévő, illetve többletet mutató elsődleges egyenleggel kell benyújtani.

A költségvetési fegyelem erősítése érdekében a költségvetés négy címen több mint 200 milliárd forintnyi tartalékot képzett és az államháztartás bevételeinek 10 százalékos növekedése mellett a kiadások mindössze 2,7 százalékos növelését engedi meg.

Köz-karcsúsítás

 A közszolgáltatások személyi-működési kiadásai 2006-ban az államháztartás összes kiadásának 37 százalékát teszik ki, jövőre ez a szám 35 százalékra mérséklődik. Bár a szervezetátalakítással, létszámcsökkentéssel együtt járó kiadáscsökkenés teljes egészében csak a 2008-as költségvetésben fog érvényesülni, az állam, a közszféra egészének működésére már 2007-ben is 144 milliárd forinttal kevesebbet költ, mint az idén.

A büdzsében vannak olyan területek, ahol jövőre is növekedni fog az állami hozzájárulás összege. A költségvetés maradéktalanul biztosítja az Európai Unió támogatásával megvalósuló fejlesztések társfinanszírozását, 2007-ben mintegy 630 milliárd forintnyi fejlesztés valósulhat meg, amiből 465 milliárd forint uniós forrás és 165 milliárd forint a költségvetés által biztosított társfinanszírozás.

Véleményvezér

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.
50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében

50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében 

Szemétfronton már egyetértenek az illetékesek.
Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt 

A választásnak hatalmas tétje volt, kié lesz a többség a wisconsini legfelsőbb bíróság testületében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo