Heiizma szerint az Audi nem kérdőjelezi meg a magyar szolidaritási adó létjogosultságát, viszont szeretné elérni, hogy ne rosszabbodjanak a gazdasági keretfeltételek, amelyek a konszern számára garantálják a tervezhetőséget, a kiszámíthatóságot és a versenyképességet. Az Audi AG igazgatótanácsa szerint egy megoldás lehetne a beruházásokat ösztönző EU-konform támogatás a magyar kormány részéről. Másik megoldásként felvetették a szolidaritási adó alapjának csökkentését azzal a beruházási összeggel, amelyet évente kutatásra és fejlesztésre fordítanak. A szeptember 1-jétől bevezetett szolidaritási adó az adózás előtti eredmény 4 százaléka.
Új Audi Győrből?
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerint a kormány megfontolja az Audi javaslatait és egy olyan ajánlatot kíván kidolgozni, amely biztosítja a munkahelyek megőrzését, továbbá új munkahelyek létrehozását, újabb kutatás-fejlesztési beruházásokat és azt is, hogy úgy személygépkocsi modell-gyártását hozzák Magyarországra. November 10-én tárgyalnak az Audi elnökével, ami - reményeik szerint - meghatározó lesz a tárgyalások pozitív kimenetelében. A kormány stabilitás iránti elkötelezettsége és a visszatérő nyugalom jó hatással van a befektetői bizalomra. Hozzátette: a befektetőkkel történő rendszeres tárgyalások alapján egyértelműen látszik, hogy a befektetők támogatják a kormány konvergenciaprogramját.
A szolidaritási adó fizetése körüli nézetkülönbségek miatt az Audi igazgatótanácsa felfüggesztette a Győrben jövő évre tervezett beruházásainak előkészítését. Az Audi arra hivatkozott, hogy az Orbán-kormány idején 1999-ben megerősítették az Audi 1993-as győri letelepedését megelőző nyereségalapú adómentességét 2011-ig, Magyarország uniós csatakozásakor pedig EU-konform támogatássá alakították. A konszern igazgatótanácsának tagja a sajtóbeszélgetésen hangsúlyozta: támogatják a magyar kormánynak az államháztartás konszolidációjára irányuló törekvéseit, amelyek célja a magyar gazdaság stabilizálása, a maastrichti kritériumok teljesítése, hogy Magyarországon bevezethető legyen az euró.
Fizetnének, csak kiszámíthatóan
Jochem Heizmann kijelentette, hogy nem igaz a magyar sajtóban megjelent állítás, amely szerint az Audi nem hajlandó szolidaritási adót fizetni, igaz azonban, hogy szeretnék a jövőt kiszámítható gazdasági környezetre alapozva tervezni. A győri Audi felügyelőbizottsági elnöke hangoztatta, hogy a győri jármű és motorgyárban tervezett fejlesztéseket tovább folytatják, de az adóvita elgondolkodtatta a konszern vezetését, hogy mi legyen a sorsa a további projekteknek, amelyek számára a jelenlegi győri telephely mellett közel 800 ezer négyzetméteres területet vásároltak. Ilyen jövőbeli projekt a szerszámgyár további kiépítése és a TT Coupé mellett esetleg egy másik személygépkocsi modell összeszerelése lehet Győrött.
A győri gyár tevékenységéről elmondta: az idén újabb termelési rekord várható, 1,8 milliónál több motor készül az év végéig, sikerrel megindult a második generációs TT Coupé sorozatgyártása és rövidesen indul a nyitott tetejű változaté is. A szerszámgyári fejlesztéssel kapcsolatban kiemelte: az Audi R8-as szuper sportautó karosszéria-elemei a győri szerszámgyárban készülnek. A győri Audi Hungaria Motor Kft. évek óta Magyarország legnagyobb exportőre és az ország egyik legnagyobb árbevételt elérő vállalata. Jelenleg 5.200 munkatársat foglalkoztat.