Folytatódott az ipari árak emelkedése

2003 augusztusában is folytatódott az ipari termelői árak emelkedése (1%), az árnövekedés üteme némileg meghaladta az előző havi és az első félévre egyaránt jellemző átlagos 0,7%-os havi rátát.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az áram hatósági áremelése miatt a belföldi értékesítések árszintje 1,5%-kal nőtt, kétszer olyan gyorsan, mint az ipari export termelői árai. 2002 augusztusához viszonyítva az ipari termelői árak 3,7%-kal lettek magasabbak, ezen belül a belföldi értékesítések éves árnövekedése 5,6%, míg a forintban számba vett exporté 2,2% volt.


A belföldi értékesítési árak augusztusi áralakulását elsősorban a villamosenergia-termelés, -elosztás ágazatban érvényesített 9%-os hatósági árnövekedés határozta meg, összességében 4,4%-kal megemelve az energiaszektor átlagos árszintjét. Magasabb (3,5%-kal) árak alakultak ki az előző hónaphoz mérten a kőolaj-feldolgozás ágazatban is. A feldolgozóipari árak átlagos (0,8%-os) növekedésében – ez utóbbi ágazat mellett – az élelmiszer-ipari termelői árak átlagos (1,1%-os) növekedése is közrejátszott. Az élelmiszer-ipari árak szakágazati szinten jelentősen szóródtak. Legnagyobb mértékben a malomipari termékek árai növekedtek, de jóval az élelmiszer-ipari ágazati és a feldolgozóipari átlagos árváltozás felett emelkedett az augusztusi árszínvonal a tejtermékgyártás (2,8%), valamint a húsfeldolgozás, -tartósítás (1,6%) esetében. A belföldi értékesítések 12 havi árváltozását szintén az energiaágazat kiugróan magas, 14,7%-os árnövekedése jellemzi. A feldolgozóipari ágazatok árindexei 99,9–106,8 közötti intervallumba esnek, mindkét szélső érték a vegyiparban fordul elő (előbbi a gumi, műanyagtermékek, utóbbi a kőolaj-feldolgozás éves árváltozása). A feldolgozóipari éves átlagos árnövekedés 3,3%, e felett emelkedtek a bőrtermék, lábbeli, vegyianyagtermék, a nemfém ásványi termékek – elsősorban építőipari anyagok –, továbbá a fémalapanyag és fémfeldolgozási termékek árai.

A forintban mért exportértékesítési árak augusztusban az előző hónaphoz hasonló mértékben növekedtek (0,7%). Az ipari kivitelt meghatározó gépipari ágazatok árnövekedése 1,1%, meghaladja az átlagot. A vegyipari ágazatokban összességében 0,2%-kal emelkedtek a kiviteli árak, jóllehet a legnagyobb árváltozás a kőolaj-feldolgozás termékeinél volt, ugyanakkor a másik két vegyipari ágazatban mérséklődtek a forintban kifejezett exportárak. Az élelmiszer-ipari termékek exportárai 0,7%-kal haladták meg a júliusi árszintet. 2002 augusztusához viszonyítva az árak 2,2%-kal nőttek. Legmagasabb az éves árnövekedés a bőrtermék-, lábbeli exportban (9,4%), a többi ágazatban 1–8,5% közötti, kivéve a villamosgép- és műszergyártást, ahol 0,2%-kal alacsonyabb exportárszínvonal alakult ki, mint egy évvel korábban.

Az ipar belföldi értékesítése rendeltetés szerinti csoportjainak augusztushavi árváltozását továbbra is –a korábbi hónapokhoz hasonlóan – az energiatermelő ágazatok átlagot meghaladó árnövekedése jellemezte (4,1%). A többi rendeltetési csoportban nem, vagy ehhez képest mérsékelt árváltozás volt. Így nem változott az előző hónaphoz képest a beruházási javak és tartós fogyasztási cikkek árszintje. A továbbfelhasználásra kerülő ágazatok termékei augusztusban 0,6%-kal, míg a nem tartós fogyasztási cikkek – elsősorban az élelmiszerek árnövekedése miatt – 0,5%-kal voltak magasabbak, mint júliusban.

Véleményvezér

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo