Fogd és vidd!

A számhordozhatóság lehetőségének megteremtésével az ügyfelek jól járnak, a szolgáltatóknak viszont jelentős költséget jelentettek a hálózatfejlesztések. Jelentős piaci átrendeződésre nem számítanak a honi szolgáltatók. A verseny továbbra is a szolgáltatások és akciók területén zajlik.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A számhordozhatóság minden előfizető számára lehetővé teszi előfizetői hívószámának megtartását szolgáltató váltás esetén is. A Magyarországon 2004. január 1-jén életbe lépett új hírközlési törvény a vezetékes piacon már az év elejétől, a mobil távközlési piacon pedig május 1-jétől kötelezi a szolgáltatókat e lehetőség biztosítására, amelyet az Európai Unió vonatkozó irányelve is előír.

Lassú mozgás a vezetékeseknél

Bölcskei Imrétől, a Matáv szabályozási igazgatójától megtudtuk: a társaság – a műszaki előkészítést nem számítva – 9 hónap alatt teljesítette a törvény által előírtakat, a megrendeléstől a szerződéskötéseken, a szállításokon és a szoftverbetöltéseken át a vizsgálatokig. A teljes vezetékeshívószám-megtartó szolgáltatás bevezetése 981 millió forintjába került a Matávnak.

- A liberalizációtól várt piaci fellendülésnek csak egyik eleme a számhordozhatóság. Az új törvény hozta változásokra - szolgáltatóválasztás, hordozhatóság, iparági konszolidáció - lassan mozdulnak az előfizetők. Reakcióik hatásait csak néhány hónap múlva lehet igazán megítélni – mondta el véleményét az igazgató. A csaknem egymilliárd forintos beruházást követően májusig mindösszesen egy ügyfél érkezett számhordozással a Matávhoz, és harmincan hagyták el a legnagyobb vezetékes szolgáltatót.

A vezetékes piacon 2003 október végén a Pantel állt elő elsőként hívószámhordozással összekapcsolt akciós ajánlattal. A társaság a műszaki megoldásra az Ericssonnal való együttműködést választotta, s a megvalósítás alig három hónapig tartott. A konstrukció fenntartása - a bevezetés egyszeri ráfordításán kívül - évente tízmillió forint alatti költséggel jár. A szolgáltató által bejelentett és már hordozott számok száma összesen 14 ezer.

- Az üzleti felhasználók megszerzésének egyik legnagyobb gátja a számhordozhatóság hiánya volt. Egy bevezetett vállalkozás esetében ugyanis nagyon fontos az elérhetőség. Az ügyfelek tájékoztatása, a céges ismertetők, névjegykártyák újranyomása jelentős költségekkel jár. A változtatás kockázatos is, mert ügyfelek veszhetnek el, ha nem található meg a cég a szokott módon. Éppen ezért a számhordozás bevezetés rendkívül fontos és eredményes lépés, még akkor is, ha az összes vonalat tekintve a hordozott számok mennyisége még hosszabb távon is néhány százalék lesz csupán. Mindenképpen erősödni fog a verseny, eleinte elsősorban az üzleti felhasználók körében, később a lakossági piacon is – fogalmazott megkeresésünkre Varga Lajos, a Pantel stratégiai és üzletfejlesztési vezetője.

Nem egyértelmű befektetés

A mobiltávközlési piacon, az eltérő jellegzetességei miatt, valószínűleg a vezetékesnél látottaknál valamivel nagyobb sikernek örvend majd a szolgáltatás az ügyfelek körében. A kissé megkésett, március végén elfogadott rendelet után a szolgáltatóknak egy hónapjuk volt arra, hogy a kritériumoknak megfeleljenek. A velünk együtt csatlakozott országok közül többen átmeneti mentességet kértek az uniótól a feltételek maradéktalan teljesítésére; például Szlovákiában vélhetően csak ez év végén, jövő év elején lesz majd meg a lehetőség a mobilszámok hordozására.

Május 1-jéig az EU tizenkét tagállamában valósult meg a mobilszámok hordozhatósága, Magyarország a tizenharmadik a sorban. A lehetőség országonként eltérő népszerűségnek örvend, de számottevő piaci átrendeződést sehol nem okozott. Maradi István, a hazai piac legnagyobbika, a T-Mobile Magyarország Távközlési Rt. (volt Westel) vezérigazgató-helyettese kérdésünkre elárulta: a későn elkészült kormányrendelet miatt sok „valószínűleg”-re építettek a felkészülés során, és már bő fél évvel ezelőtt elkezdődtek az előkészületi munkálatok. A hálózatfejlesztési költségek ez időszak alatt valahol az egy- és kétmilliárd forint között álltak meg.

– A számhordozhatóság kapcsán nem beszélhetünk a szó szoros értelmében befektetésről, hiszen ezek a fejlesztések valószínűleg sosem fognak megtérülni. Az ügyfelek viszont minden bizonnyal értékelni fogják, hogy a szűkre szabott idő ellenére jól működő megoldást kapnak, és számunkra ez a legfontosabb – fogalmazott Maradi István.

Ove Fredheim, a Pannon GSM új vezérigazgatója másképpen látja a helyzetet.

– A mostani fejlesztések befektetési szempontból nem becsülhetők meg pontosan – mondja –, hiszen voltak köztük olyanok is, amelyek nem csak a számhordozhatóság kapcsán voltak időszerűek és szükségesek. Emellett fontos hangsúlyozni, hogy ezek a lépések az ügyfelekért történtek, a lehetőség megteremtésével egyértelműen ők járnak jól. A Pannon GSM-nél megközelítőleg egy éve folynak az előkészületi és technikai munkálatok, amelyek a rendelet elkészülte után jelentősen felgyorsultak.

Vitai Attila, a Vodafone Rt. vezérigazgatója több százmillióra becsülte a számhordozhatóságra átállás költségeit. Ám hozzátette: tervezett költségekről van szó. A világ legnagyobb mobilszolgáltatójának hazai első embere elmondta: a számhordozással egyszerűbbé váló szolgáltatóváltás után az operátorok elsődleges célja az lesz, hogy szolgáltatásaikkal és áraikkal elérjék, hogy az előfizető ne akarjon szolgáltatót váltani.

Mindhárom szolgáltató abban egyetértett, hogy a lehetőség biztosítására rendkívül kevés volt az idő, ám technikailag sikerült a folyamatot véghezvinniük a kiírt határidőre.

Stratégiák és egyedi megoldások

A T-Mobile vezérigazgató-helyettese elmondta, a számukat megtartani kívánó ügyfeleket előnyös tarifaajánlataikkal és szolgáltatásuk magas színvonalával szeretnék magukhoz csábítani. A Pannon GSM a hálózatfüggő készülékek hivatalos függetlenítése kapcsán szeretne kedvezőbb feltételeket biztosítani a számhordozó ügyfeleknek, akik már előfizetéses csomagban is igénybe vehetik az átlátható, egységes tarifacsomagokat. A Vodafone-nál a számukat hordozó ügyfelek csakúgy, mint az újak, bármelyik akciós ajánlat lehetőségével élhetnek.

Amellett, hogy mostantól a valós ügyféligények teljesítése és a tarifaharc lesz az elsődleges szempont a piacon, az eredeti szolgáltatónak lehetősége van a számhordozásra igényt beadó ügyfelek számára egyedi, kedvezményes ajánlatot tenni. Ezzel kapcsolatban tehát személyes, informatikán kívüli ügyfél kapcsolati menedzsmentszolgáltatást is jelent az új lehetőség.

Versenyt eldöntő lesz-e a jövőben a hálózaton belüli és kívüli hívások tarifái közötti különbség? Idén április végén a Pannon GSM rukkolt elő azzal, hogy a meglévő egységes tarifájú kártyás konstrukció mellé új, egységes tarifás előfizetői csomagot vezetett, be, amellyel minden hálózatba ugyanazon percdíjért telefonálhatnak az ügyfelek. Vitai Attila szerint a Vodafone már a piacra lépésekor is úttörő volt a feltöltőkártyás csomagok terén az olyan konstrukciók bevezetésében, ahol a hálózaton belüli és kívüli hívások díjai megegyeznek, és jelenleg a legtöbb ügyfelük is ilyen tarifát használ. A T-Mobile Magyarország vezérigazgatója szerint nem beszélhetünk trendről az egységes tarifájú díjcsomagok tekintetében, a május 1-jétől színesebbé váló mobiltávközlési piacon az árak és a minőség, valamint az egyes szolgáltatókhoz kapcsolódó asszociációk fognak dönteni. Ezzel kapcsolatban egyébként mindhárom mobilszolgáltató igen erőteljes és agresszív ár- és szolgáltatásversenyt ígér az elkövetkező időre.

Biztató jelek

Az elmúlt 11 év második legnagyobb mobiltávközlési piaci eseményének lehetünk tanúi – az első a Vodafone magyarországi piacra lépése volt 2000-ben –, ám a nemzetközi tapasztalatokat nézve számottevő piaci hatás nem várható. A mobilszolgáltatók már május 1-je előtt, jó előre, különböző akciókkal erősítették meg piaci pozícióikat. Két mobilszolgáltató is ajánlja már a cégen belüli ingyenes telefonálást, s további meglepetéscsomagok várhatók.

A Pantel stratégiai és üzletfejlesztési vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a csak mobiltelefonnal rendelkező cégek más hálózatokba (beleértve a vezetékest is) irányuló hívásai – hiába a nullaforintos cégen belüli percdíj – lényegesen drágábbak lehetnek, mint ugyanezek a hívások vezetékes telefonról indítva. Ugyanez igaz a partnerek távközlési költségeire is. A vezetékes–mobil hívásirány költsége még a vállalati felhasználóknak is nettó 50 forintnál többe kerül, a lakosságnak pedig 60-nál is többe. Ugyanez a vezetékes hívások esetén 6 és 15 forint között van az üzleti, és 8–24 a lakossági ügyfelek esetén. Az üzleti szektorban még sokáig megmarad a vezetékes telefon uralkodó szerepe – véli Varga Lajos.

Melyik szám melyik szolgáltatóhoz tartozik?

Mindössze egy számot kell észben tartanunk ahhoz, hogy megállapítsuk, ismerősünk melyik szolgáltató előfizetője, és így mennyibe kerül őt felhívni. Mindhárom szolgáltató hálózatából az 1748-as számon érdeklődhetünk mások mobilos hovatartozásáról. A Pannonnál és a T-Mobile-nál a *126* mobilszám, # kombináció beütésével kaphatunk még információt, hogy melyik szám melyik szolgáltatóhoz tartozik. A Vodafone ügyfeleinek – bárhol is legyenek a világban – a 1748-as hívószámra kell elküldeniük a lekérdezni kívánt, 9 jegyű – tehát az előhívót is tartalmazó –számot; Magyarország területén kívül élőszóban a +36-70-700-1748-es számon érdeklődhetnek.

Kik válthatnak, hogyan?

A számhordozás elindításának legfontosabb feltétele a személy azonosítása. Várhatóan nem kell több irat a számhordozás megindításához, mint egyébként egy új előfizetői szerződés megkötéséhez. A sikeres hordozás feltétele, hogy az ügyfélnek ne legyen lejárt számla- vagy kedvezményesen értékesített készülékhez kapcsolódó tartozása. Csak az átadó szolgáltatónál hivatalosan rögzített előfizető rendelkezhet a szám hordozásáról.

Szükség van az ügyféladatok egyeztetésére, ellenőrzésére a szolgáltatók között; ez mindenképpen időt vesz igénybe. A szolgáltatóknak a hordozási engedély átvételétől számítva tíz munkanap áll rendelkezésükre a hordozás végrehajtására. Ezt megelőzően azonban ki kell állítani a hordozást jóváhagyó nyilatkozatot. Erre két megoldás van. Az úgynevezett kétkapus rendszerben az ügyfél saját maga kéri ezt az átadó szolgáltatótól, majd a kiadott nyilatkozattal felkeresi az átvevő szolgáltatót. Az ügyfél szempontjából egyszerűbbnek tűnő egykapus rendszerben az ügyfél felhatalmazza az átvevő szolgáltatót, hogy az a nevében eljárjon az átadó szolgáltatónál; így csak az átvevő szolgáltatót kell felkeresnie. Míg az első esetben a folyamat időigénye az ügyféltől is függ, addig az egykapus eljárás 14 munkanapon belüli mobilszámhordozást biztosít.

Az operátorok által rögzített adatok, telefonálási szokások, tartozások összegei és forrásai nem adhatók át, minden ügyfél tiszta lappal indul az új szolgáltatónál. Az előfizető kártyáját a számhordozás ügyintézésekor maximum négy óra időtartamra kivonják a forgalomból. A kiiktatást az éjszakai órákra próbálják időzíteni.

Ha mobilszolgáltatót szeretnénk váltani

● Rendezzük számlatartozásainkat!
● Kedvezményesen, akciós áron vásárolt készülékünk hátralékát egyenlítsük ki, ellenőrizzük, hogy lejárt-e már az előzőleg általunk aláírt hűségnyilatkozat!
● Legalább 30 napja legyen érvényes előfizetésünk!
● Gyűjtsünk be minden dokumentumot, amely egy hagyományos előfizetéshez is szükséges, és amely igazolja, hogy az előfizetés a miénk (személyi igazolvány, lakcímigazolvány, előfizetői szerződés, cég esetén aláírási címpéldány, cégadatok stb.)!
● Ha kártyás előfizetésünk van, beszéljük le a fennmaradó összeget, mert az váltáskor elvész! Ha a kártyás csomagot nem a mi nevünkre vásároltuk, akkor vagy írassunk alá egy adásvételi szerződést az eredeti tulajdonossal, vagy a váltás előtt az eredeti tulajdonossal együtt írassuk át a nevünkre a számot a meglévő szolgáltatónál!

Mobilszámhordozás-történelem

Először 1999-ben az Egyesült Királyságban és Hongkongban, 2000. március 1-jén Svájcban, majd tizenkét európai uniós tagország után tavaly november végén az Egyesült Államokban vezették be a mobilszámok hordozhatóságát. Az EU tagországai közül Angliában tavaly másfél millió, Spanyolországban több mint ötszázezer, Hollandiában negyedmillió szám hordozására vették igénybe a szolgáltatást, Finnországban pedig egyes cégek akcióinak köszönhetően két hét alatt 30 ezren váltottak szolgáltatót. Németországban tavaly ősztől 2004 márciusáig a teljes ügyféltábor alig 1,5 százaléka élt a lehetőséggel.

Megjelent a Piac & Profit európai üzleti lap 2005. májusi számában.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo