Magyarországon már csak 1800 boltban lehet szórakoztató elektronikai készülékeket és háztartási gépeket kapni, a két évvel ezelőtti 2000-rel szemben. Az adatokat a bolthálózat részletes felmérése tárta fel, amit idén mindegyik legalább 10 000 lakosú, és további 30 kisebb településen végeztek el. Így rendelkezésre áll minden bolt profilja és pontos címe.
A szórakoztató elektronikai készülékek forgalma ebben az évben várhatóan 105-110 milliárd forint lesz, az elektromos háztartási nagygépeké 90, a kis gépeké pedig 15-20 milliárd forint. A három kategória tavalyi forgalma 95, 80 és 17 milliárd forintra tehető.
A kereskedelem koncentrációja következtében idén az elektromos háztartási készüléket árusító boltok összes eladótere 215 000 négyzetméterre becsülhető. Legdraszti-kusabb a csökkenés a 30 négyzetméternél kisebb üzletek-nél, mivel megfeleződött a számuk. Az öt boltnál kevesebbet működtető kis láncok szinte eltűnnek a kínálati oldalról.
Ugyanakkor azonban a nagy eladóterű üzletek száma sem növekszik látványosan, csak a jellegük és helyük rendeződik át. Például az elektromos háztartási készülékek korábban fontos beszerzési forrásának számító általános áruházak száma két év alatt 120-ról 73-ra csökkent. Szerepüket a hipermarketek és a bevásárlóközpontok nagy eladóterülettel rendelkező szaküzletei veszik át.
Másik tendencia a színhelyek koncentrálódása. Amíg ugyanis két éve a működő boltok 20 százaléka Budapestre és Pest megyére jutott, addig idén már közel 25 százalék.
A Kelet- és Nyugat-Magyarország közti arányok nem változtak.
Városközpontokban található az összes bolt háromnegyed része. A szórakoztató elektronikai cikkeket és elektromos háztartási nagy gépeket leginkább belvárosi szaküzletekben lehet megvenni. A kis gépek szélesebb választékát inkább a nagy tömegű fogyasztási cikkek vegyes profilú kiskereskedői.
Az elektromos háztartási készüléket forgalmazók több, mint fele szaküzlet. Közülük 114 foglalkozik kizárólag szórakoztató elektronikával. Az összes boltszámból tíz százalékkal nagyobb részt képviselnek a fotó szakboltok, továbbá a sokféle fogyasztási cikket árusító áruházak és hipermarketek. Öt százalék feletti rész jut a vas- és edényboltokra.
Az adatokat a GfK Piackutató Intézet úgynevezett Non-Food Tracking területe tárta fel. A szórakoztató elektronikai cikkek, elektromos háztartási kis- és nagygépek 28 árucsoportja, valamint a mobiltelefon kiskereskedelmét folyamatosan figyelik. Így követik a piac változásait: elsősorban a forgalom alakulását, a piaci részesedéseket modell szintre lebontva, továbbá márkák és termékcsoportok szerint. A vizsgálatok rendszeresen informálnak a kereskedelem termékellátottságáról, illetve az egyes márkák, termékek elterjedtségéről is.
Fellendült az elektromos háztartási készülékek piaca
Az elektromos háztartási készülékek forgalma idén elérheti a 210-220 milliárd forintot, ami közel 15 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A kereslet legnagyobb mértékben növekszik a hifitorony, videokamera, illetve lejátszó iránt, állapítja meg Schiller Tamás, a GfK Piackutató Intézet kiskereskedelmi panel vezetője.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó
Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.

Miközben a magyar elhárítás ukrán kémeket hajkurászik, újabb orosz kibertámadás érte Magyarországot
Vajon lesz-e következménye az orosz kibertámadásnak?

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke
Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns
Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát
A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.