Fellendült az elektromos háztartási készülékek piaca

Az elektromos háztartási készülékek forgalma idén elérheti a 210-220 milliárd forintot, ami közel 15 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A kereslet legnagyobb mértékben növekszik a hifitorony, videokamera, illetve lejátszó iránt, állapítja meg Schiller Tamás, a GfK Piackutató Intézet kiskereskedelmi panel vezetője.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon már csak 1800 boltban lehet szórakoztató elektronikai készülékeket és háztartási gépeket kapni, a két évvel ezelőtti 2000-rel szemben. Az adatokat a bolthálózat részletes felmérése tárta fel, amit idén mindegyik legalább 10 000 lakosú, és további 30 kisebb településen végeztek el. Így rendelkezésre áll minden bolt profilja és pontos címe.

A szórakoztató elektronikai készülékek forgalma ebben az évben várhatóan 105-110 milliárd forint lesz, az elektromos háztartási nagygépeké 90, a kis gépeké pedig 15-20 milliárd forint. A három kategória tavalyi forgalma 95, 80 és 17 milliárd forintra tehető.

A kereskedelem koncentrációja következtében idén az elektromos háztartási készüléket árusító boltok összes eladótere 215 000 négyzetméterre becsülhető. Legdraszti-kusabb a csökkenés a 30 négyzetméternél kisebb üzletek-nél, mivel megfeleződött a számuk. Az öt boltnál kevesebbet működtető kis láncok szinte eltűnnek a kínálati oldalról.

Ugyanakkor azonban a nagy eladóterű üzletek száma sem növekszik látványosan, csak a jellegük és helyük rendeződik át. Például az elektromos háztartási készülékek korábban fontos beszerzési forrásának számító általános áruházak száma két év alatt 120-ról 73-ra csökkent. Szerepüket a hipermarketek és a bevásárlóközpontok nagy eladóterülettel rendelkező szaküzletei veszik át.

Másik tendencia a színhelyek koncentrálódása. Amíg ugyanis két éve a működő boltok 20 százaléka Budapestre és Pest megyére jutott, addig idén már közel 25 százalék.

A Kelet- és Nyugat-Magyarország közti arányok nem változtak.
Városközpontokban található az összes bolt háromnegyed része. A szórakoztató elektronikai cikkeket és elektromos háztartási nagy gépeket leginkább belvárosi szaküzletekben lehet megvenni. A kis gépek szélesebb választékát inkább a nagy tömegű fogyasztási cikkek vegyes profilú kiskereskedői.

Az elektromos háztartási készüléket forgalmazók több, mint fele szaküzlet. Közülük 114 foglalkozik kizárólag szórakoztató elektronikával. Az összes boltszámból tíz százalékkal nagyobb részt képviselnek a fotó szakboltok, továbbá a sokféle fogyasztási cikket árusító áruházak és hipermarketek. Öt százalék feletti rész jut a vas- és edényboltokra.

Az adatokat a GfK Piackutató Intézet úgynevezett Non-Food Tracking területe tárta fel. A szórakoztató elektronikai cikkek, elektromos háztartási kis- és nagygépek 28 árucsoportja, valamint a mobiltelefon kiskereskedelmét folyamatosan figyelik. Így követik a piac változásait: elsősorban a forgalom alakulását, a piaci részesedéseket modell szintre lebontva, továbbá márkák és termékcsoportok szerint. A vizsgálatok rendszeresen informálnak a kereskedelem termékellátottságáról, illetve az egyes márkák, termékek elterjedtségéről is.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo