Fejezet a Fogyasztói magatartás című kötetből

 

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!



Az “új” férfi

Az új férfi nem fél bevallani gyengeségét, problémáit, kifejezni érzelmeit, bár azonnal ide kívánkozik az is, hogy ez a férfi-típus nem minden rétegben és körülmények között bukkan fel, hanem tipikusan képzett, középosztálybeli és közepes vagy annál magasabb jövedelmű. A képzetlenebb, a státusukat kényszerűen alacsony szinten megfogalmazók körében a klasszikus férfi-szereppel kapcsolatos magatartás dominál. Legnagyobb gond a munkanélküli férfiak esetében van, ahol a valódi, az ellátó alapszerep kerül megkérdőjelezésre.

A férfiaknál az új elvárások fokozódó nyomást jelentenek, hiszen nekik is egyidejűleg kell a régi és ehhez kapcsolódóan az új szerepköröknek megfelelni. Vagyis a munka területén a hatékonyságukat fenntartani és emellett a családban, a háztartásban is teljesíteni. Természetesen az egyik oldalon jelentkező veszteség (a klasszikus férfi-szerep) a másik oldalon nyereséget is hoz, új önkifejezési lehetőségek nyílnak meg az érzelmi kiteljesedéssel. A tradicionális apa mellett, aki csak dolgozik, kinyilatkoztat, meghatároz, ellenőriz, megjelentek az új apák, akik a szülésnél is szerepet vállalnak, akik több időt töltenek gyerekükkel, akik még főznek is.

Nem lehet tehát egy általánosan érvényes férfi-képet megrajzolni, egymás mellett élnek és hatnak a “nagy magányos” típusok, a meleg férfiak, a sikeres vezetők és a házias férfiak. A lezajlott folyamatok tehát egyrészt kiteljesítették a férfiakat, másrészt el is bizonytalanították őket a velük kapcsolatos elvárások terén, a férfi-női viszonylatban. A fiatalabb korosztályoknál probléma-mentesebbnek tűnik az új férfi szerepének betöltése, míg az idősebb korosztályokban nem kérdőjeleződik meg a klasszikus férfi szerepkör. A legtöbb gond a középkorosztály tagjainál van, az identitás-meghatározás, a helyes magatartás itt tűnik a legnehezebbnek.

A férfiak saját nemükön belül csoportokra oszthatók, amely csoportok eltérő beállítottságot tükröznek.



a “puha” férfi



A “puha” férfisem erőt, sem energiát nem tud mutatni, nőies értékeket vesz fel, érzékeny, gyengéd és gyenge. Ebben a típusban sem a nők, sem a férfiak nem látnak vonzerőt.



az androgén férfi



Az androgén férfinemében férfi, de sem a férfias, sem a nőies értékeket nem tudja képviselni, ellentmond a hagyományos nemi identitásoknak. Ez a típus nagyon kis arányban fordul elő, mert ugyan bátor vállalkozásnak tűnik a hagyományoknak ellentmondani, de miután túl távol áll a normáktól, nem számíthat kedvező társadalmi fogadtatásra.



a tradicionális férfi



A tradicionális férfi még véletlenül sem szeretne nőiesnek hatni, női értékeket magáénak vallani, nem fejezi ki érzelmeit, nem sír, nem panaszkodik. A “macho”-típus a független, az érzéketlen, a magányosan is jól élő, erőt és hatalmat mutató férfi.



az új férfi



Az új férfi képes egyensúlyt tartani a férfias és a nőies értékek között, toleráns, kommunikatív, ámde hatékony, teljesítőképes.

Az “új” nők

A nők szintén nehezen kezelhetők homogén egységként, számos módon csoportosíthatók, különféle termékcsoportok szerint is más, mert hiszen és más vásárlói magatartást mutatnak. Az alábbiakban bemutatunk néhány kutatási eredményt, amelyek a nők lehetséges szegmentálását mutatják.

Az ezredfordulón a nők új szerepkörben, új életstílusban mutatkoznak, megjelennek a “modern amazonok” . A különféle fogyasztói magatartásra ható trendek következtében kialakul a nők négy nagy csoportja:



  • az élménykereső csaj

Az életet élvező, főképp nagyvárosokban élő fiatal nők, akik a “jó kislány” klisétől szabadulva élményeket keresnek, a “csaj-kultúra” részesei, spontán, felszabadult hedonisták. Szórakozni akarnak, így kiszámíthatatlan a médiahasználatuk, fő jellemzőjük az állandó változás, változtatás. A megjelenés fontosságát a vad szín- és ruhaválasztással, a gyakori trendy kiegészítők, ruhadarabok vásárlásával, a meghökkentő összeállításokkal érzékeltetik. A karrier, a munka fontossága talán majd később következik, most a munka kapcsán az első asszociációjuk a kiadások fedezése.



  • az öko-spiritiszta

A 68-as generáció új megjelenési típusa, az önmegvalósítás, a környezeti érzékenység, a spiritualizmus felé való hajlás jellemző a csoportra. Szociálisan érzékeny, a médiával kapcsolatosan kritikus, inkább olvas, mint TV-t néz, fontosabb a beszélgetés számára, mint a mozizás. Romantikus, érzékeny, inkább ápolja, mint dekorálja testét, bio-termékeket vesz, tudatosan táplálkozik, idegen kultúrák iránt érdeklődik.



  • az új háziasszony

Posztfeminista módon büszkén vállalja a háziasszonyságot, hátteret biztosít férje karrierjéhez. A háztartás vezetését úgy végzi, mint egy cég-irányítást, vagyis menedzseli a háztartást és a háztartás tagjait. A média gyakori használója, jól megszólítható hirdetésekkel, jó tippekkel. Megjelenésére figyel, inkább klasszikus, minőségi termékeket választ. Az anyaszerep az önmegvalósítás fontos terepe számára.



  • a modern amazon

A jövőorientált, innovatív, önálló nőtípus, keresi a sikert, de nem az a hideg karrierista, mint az a 90-es években feltűnt hatalom-igényű nőknél volt látható. Az önmegvalósítás fontos számára, “light” emancipációt igényel, nem harcol, hanem együtt dolgozik a férfiakkal. Fontos számára a családi és a társasági élet is, így örök szervezésben van. Szelektív médiahasználó, fontosak számára a szolgáltatások. Egyszerű, praktikus, elegáns dolgokat és stílust választ.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo