A drágulásban elsősorban az élelmiszerek áfájának növekedése játszott szerepet, de igaz az is, hogy 2005-ben a nagy alapterületű áruházak megdöbbentően alacsony árakkal indították a karácsonyi szezont, tehát az összehasonlítási alap is nagyon alacsony.
A valós áremelkedést a globális márkák árának növekedéséből lehet kiszámítani, ilyen például a Ráma margarin, az Oetker vaníliás cukor és az Unicum. Ez utóbbinál érdekesség, hogy a Cora rendszerint kedvezőbb árat állapít meg az Unicumra, mint a versenytársak, most 200 forinttal olcsóban adja a terméket, mint a konkurencia.
Mindent összeszámolva kiderült, hogy a tételek esetében ugyan jelentős árkülönbségek is mutatkoztak, a végösszeg azonban nem volt nagyon eltérő: a legdrágább és a legolcsóbb kosár ára között is 3 százalék alatt maradt a különbség. A NAPI Gazdaság idén a Tescónál kapta meg legolcsóbban a kosarat, míg a helyezések pont a tavalyi kép fordítottját mutatják.