Eszköz a láncok versenyében

Világszerte többféleképpen értelmezik a logisztika fogalmát. Abban azonban mindenki egyetért, hogy ma már az egyik legkiemeltebb vállalati terület. Egy hatékonyan kialakított logisztikai rendszer komoly versenyelőnyhöz juttathatja az adott céget a piacon. Az informatikai és kommunikációs eszközök a logisztika minden ágában megkönnyítik és gyorsítják, de főként átláthatóbbá és ellenőrizhetőbbé teszik a működést.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A logisztika az anyag- és információáramlással kapcsolatos minden teendőt felölel. Ennek megtervezése, megszervezése, létrehozása, irányítása is a fogalomkörébe tartozik. A mi szemléletünk szerint a beszerzés, a termelés, az értékesítés és az újrahasznosítás a négy fő, egymásra épülő anyagáramlási folyamat egy vállalatnál, a logisztika lényege pedig az, hogy a teljes rendszer optimálisan működjék – mondja Sebestyén László, a Logisztikai Fejlesztési Központ ügyvezető igazgatója. A központ 1992-ben jött létre abból a célból, hogy tudatosítsa, milyen fontos egy vállalat életében a logisztika. A szervezet az Ipar Műszaki Fejlesztéséért Alapítvány (IMFA) keretén belül működik, ahová egy minőségfejlesztési és egy környezetvédelmi szervezet is tartozik. Ezért úgy tekinthetünk rá, mint egy „kiválóságközpont”-ra (center of excellence), azaz, tudásalapú bázisra.

Részérdekek összehangolása

A logisztikus figyelembe veszi ugyan a részérdekeket is, de a teljes folyamat optimalizálására törekszik, és ehhez mérten alakítja a költségeket. Ez olyan kérdéseknél merül fel leginkább, mint például: „Mennyibe kerül, hogy mindig legyen készáru a raktárban?”, vagy „ Nagy sorozatokban kell gyártani, vagy a konkrét vevői igényeknek megfelelően?”, illetve „Beszerezzek-e százezer darab alkatrészt húszszázalékos mennyiségi árengedménnyel, ha a közeljövőben csak tízezer darabra van szükségem?”.
A logisztika egyrészt szemlélet, másrészt módszer, amely biztosítja, hogy az ellátási feladatok a beszerzéstől az áru tényleges elosztásáig olyan integrált rendszert alkossanak, amelyben az anyag-, az információ- és az értékáramlás egészének optimuma valósul meg. A vevői igények felmérése, a beszerzés, a készletgazdálkodás, a termelésirányítás, a belső anyagmozgatás, a raktározás és disztribúció, tehát az ellátási lánc irányítása a logisztikai részleg feladata.
– Ma már nem vállalatok közti, hanem láncok közti versenyről beszélünk. Az nyer, aki a költségeit maximálisan csökkenti, a készleteit minimalizálja és vevői kiszolgálásának színvonalát a lehető legjobban növeli. A logisztikus kettős dilemmája, hogy a cég minél gyorsabban és olcsóbban, ugyanakkor pedig a folyamatosan növekvő vevőigényeknek megfelelően termeljen – folytatja Sebestyén László.

Okos szoftverek

A számítógépes hálózatoknak, szoftvereknek kiemelt szerepük van a logisztikai feladatok gyorsabb és hatékonyabb ellátásában.
– Példaként vegyünk egy csarnokot, ahol targoncák közlekednek. Az épületen belül egy rádiófrekvenciás hálózat segítségével mindegyik jármű megkapja a saját feladatát, amely egy kijelzőn jelenik meg a sofőr előtt. Vonalkód segítségével azonosítanak minden raklapot, és a targoncák a szintén vonalkóddal ellátott tárolóhelyre viszik az árut. Számítógépek ellenőrzik a járművek helyzetét, minden pillanatban kiértékelik azt, így, ha egy targoncának véletlenül üresjárata van, a csarnokban a hozzá legközelebb eső munka elvégzésére tudják utasítani – magyarázza az ügyvezető igazgató.
A tízévesnél fiatalabb járattervező vagy optimalizáló szoftverek segítségével csökkenteni lehet az üresjáratokat; ez, például egy kamionflotta esetében, komoly üzemanyag-megtakarítást eredményezhet, nem beszélve a környezetkímélő hatásról. A ma legmodernebb flottamenedzselő programok a teherautók elektronikus rendszerével (fedélzeti számítógépével) működnek együtt, és műholdkövető berendezéssel (GPS) egészülnek ki. A fuvarozóközpontban mindent tudnak a járművek futásteljesítményéről, helyzetéről, rakományáról, minden elképzelhető paraméteréről, s persze a rendszer üresjáratot – vagy egy kis soron kívüli sofőrpihenőt – nem enged meg. Az ilyen fejlett rendszerek nálunk még ritkák, évek, amíg elterjednek.
Természetesen a beszállítói, a készletgazdálkodási, a termelés- és raktárirányítási, valamint a belső disztribúciós munkákat is szoftverek segíthetik.

(E)-kereskedelmi dilemmák

– Logisztikai központot ott érdemes létrehozni, ahol az áru megáll. Erre a legkézenfekvőbb helyek a kikötők és a nagy ipari, kereskedelmi központok. Fontos követelmény az is, hogy a kombinált fuvarozás, illetve a modális váltás lehetősége: legyen vasútvonal, autópálya-kapcsolat, esetleg közeli repülőtér – folytatja gondolatmentét a Logisztikai Fejlesztési Központ ügyvezető igazgatója.
Magyarországon a fontosabb logisztikai központok az európai korridorok (például a Trieszt–Kijev tengely) és a Duna mentén vannak, illetve lesznek, mint például a tervezett vagy részben működő záhonyi, soproni, bajai, győr–gönyűi és budapesti központ.
Az interneten zajló elektronikus kereskedelem felfutása egyértelmű. A világhálón történő adásvétel 24 órás rendelkezésre állást követel, hiszen bármikor adhat és kaphat bárki megrendelést. Az e-kereskedelemnek azonban nem csak informatikai vonatkozásai vannak. A B2B és B2C területen működő jó néhány cég közelmúltbeli látványos bukásának fő oka az volt, hogy az e-kereskedelem újfajta elosztást, anyagáramlást kíván, amelyet nem sikerült megteremteniük. Gyakori és kisebb árumennyiségekkel kellett volna számolniuk, amelyhez sajátos logisztikai rendszer szükséges.
Az e-kereskedelem gyökeresen más termékelosztási rendszert követel meg. Legnehezebb feladat a közbülső raktárak elhelyezése, a kiszállítási helyek megállapítása, valamint a szállítójárművek típusának meghatározása, hiszen sokféle tulajdonságú és más-más kezelési, tárolási módot igénylő áruról van szó. Arra meg nemigen van válasz, hogy a reklamációkat milyen módon, fizikailag hogyan kezelnék.

Másoddiploma

Mindenesetre ma már több hazai felsőoktatási intézményben folyik logisztikai képzés, és másoddiplomát is lehet szerezni logisztikából, sőt nemrég egy középiskolában is elindult a logisztikai oktatás.
Sokáig a hadsereg sajátja volt a logisztika, de ez már a múlt. Jelenleg egy vállalati hierarchiában a logisztikai főnököt tartják a vezérigazgató alatti legbefolyásosabb embernek.

Folyamatok integrálása

Az egyik leghíresebb dotkom cég, az amazon.com veszteségeinek egyik oka a logisztikai hátterének szinte teljes hiánya volt – állítja Déri András, a Magyar Posta Rt. Informatikai Főigazgatóságának igazgatója. – A jó hírnév mellé egy ideig fogyasztói bizalom is társult, amelynek megtartásához azonban már az egyéni igényeket is ki kell tudni elégíteni, ami logisztika nélkül lehetetlen.
Az e-kereskedelem korában csak az nem bukik meg, aki jól menedzseli cégének logisztikai hátterét, és a folyamatokban megtalálja az integrációs lehetőségeket.
Ágazatonként, sőt szakmánként kellene meghatározni, mi a logisztikai vezető feladata egy cégnél, de az biztos, hogy a beszerzési, szállítási, raktározási, gyártás-előkészítési és működtetési folyamatok mellett mindenképpen jól kell ismernie az informatikát, az információs és kommunikációs eszközöket is – teszi hozzá az igazgató. S annak ellenére így van ez, hogy az Amerikát ért terrortámadás és a háború hatására átmenetileg várhatóan az e-kereskedelemben is új, eddig nem volt elvárások kerülnek előtérbe.
Kétségtelenül lassabbak és többletköltségekkel járók lesznek a logisztikai folyamatok. Ugyanakkor az informatikai rendszerek biztonságát lépésről lépésre javítja például az elektronikus aláírási törvény vagy az on-line fizetés és dokumentálás rendszerének szabályozottsága.

Informatikai lehetőségek

A logisztikában is alkalmazott informatikai eszközöket négy csoportra szokás osztani.
Az első a hordozhatóké. Ilyenek például a kézi terminálok, amelyek állandó kapcsolatban állnak a számítógépes központtal, és a kezelő előtt – bárhol is tartózkodik – megjelenítik a fontos információkat. Vonalkódos rendszerben működnek, és a kiszolgálásban, bevételezésben, raktározásban nyújtanak segítséget.
A szimulációs programok – ez a második csoport – még kevéssé elterjedtek, de jövőjük határtalan, hiszen optimalizálási programokká bővíthetők. Sokféle tervezési feladatra – például útvonaltervezés, raktározási rendszerek tervezése és üzemeltetése – alkalmasak.
A térképészeti alaprendszerek alkotják a harmadik csoportot. Ezek a szoftverek jelentősen könnyítik a szállítmányozási, szállításszervezési feladatokat, például a műholdas követőrendszerrel együttműködve kerülőútvonalakra is felhívják a járművezető figyelmét.
S végül az ERP rendszerekbe (Enterprise Resource Planning – vállalati erőforrás-tervezés) már logisztikai modul is illeszthető, amelynek segítségével nyomon követhető a termék a nyersanyag formától egészen a vevőhöz való eljutásáig.

Holland példák

Rotterdam a világ legnagyobb áruforgalmat lebonyolító kikötője, összesen hatmillió konténer tárolására alkalmas. A konténerkikötő területén azonban a darukezelőkön kívül nem látni embert, mert az anyagmozgatás teljesen automatizált. Lapos platójú, sofőr nélküli teherautók viszik a hajókból a konténereket a megfelelő lerakóhelyre. A járművek lámpával, irányjelzővel és dudával is fel vannak szerelkezve, ütközni azonban nem tudnak, mert érzékelik az akadályokat maguk előtt. Az egész terítőrendszert számítógépek vezérlik.
A virágtermeléséről híres Hollandia hatalmas logisztikai teljesítménye volt a virágok begyűjtését, szállítását és értékesítését megoldó országos rendszer kialakítása – mondja Sebestyén László, a Logisztikai Fejlesztési Központ ügyvezető igazgatója. Egy nagykereskedelmi árverési központban hét futballpályányi fedett területen gyűjtik a különböző klímát igénylő növényeket, majd azokat – az árverés eredményének megfelelően – speciális szállítóeszközök viszik a nagykereskedők teherautóihoz, amelyek a boltokba szállítják.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo