Eszköz a láncok versenyében

Világszerte többféleképpen értelmezik a logisztika fogalmát. Abban azonban mindenki egyetért, hogy ma már az egyik legkiemeltebb vállalati terület. Egy hatékonyan kialakított logisztikai rendszer komoly versenyelőnyhöz juttathatja az adott céget a piacon. Az informatikai és kommunikációs eszközök a logisztika minden ágában megkönnyítik és gyorsítják, de főként átláthatóbbá és ellenőrizhetőbbé teszik a működést.

A logisztika az anyag- és információáramlással kapcsolatos minden teendőt felölel. Ennek megtervezése, megszervezése, létrehozása, irányítása is a fogalomkörébe tartozik. A mi szemléletünk szerint a beszerzés, a termelés, az értékesítés és az újrahasznosítás a négy fő, egymásra épülő anyagáramlási folyamat egy vállalatnál, a logisztika lényege pedig az, hogy a teljes rendszer optimálisan működjék – mondja Sebestyén László, a Logisztikai Fejlesztési Központ ügyvezető igazgatója. A központ 1992-ben jött létre abból a célból, hogy tudatosítsa, milyen fontos egy vállalat életében a logisztika. A szervezet az Ipar Műszaki Fejlesztéséért Alapítvány (IMFA) keretén belül működik, ahová egy minőségfejlesztési és egy környezetvédelmi szervezet is tartozik. Ezért úgy tekinthetünk rá, mint egy „kiválóságközpont”-ra (center of excellence), azaz, tudásalapú bázisra.

Részérdekek összehangolása

A logisztikus figyelembe veszi ugyan a részérdekeket is, de a teljes folyamat optimalizálására törekszik, és ehhez mérten alakítja a költségeket. Ez olyan kérdéseknél merül fel leginkább, mint például: „Mennyibe kerül, hogy mindig legyen készáru a raktárban?”, vagy „ Nagy sorozatokban kell gyártani, vagy a konkrét vevői igényeknek megfelelően?”, illetve „Beszerezzek-e százezer darab alkatrészt húszszázalékos mennyiségi árengedménnyel, ha a közeljövőben csak tízezer darabra van szükségem?”.
A logisztika egyrészt szemlélet, másrészt módszer, amely biztosítja, hogy az ellátási feladatok a beszerzéstől az áru tényleges elosztásáig olyan integrált rendszert alkossanak, amelyben az anyag-, az információ- és az értékáramlás egészének optimuma valósul meg. A vevői igények felmérése, a beszerzés, a készletgazdálkodás, a termelésirányítás, a belső anyagmozgatás, a raktározás és disztribúció, tehát az ellátási lánc irányítása a logisztikai részleg feladata.
– Ma már nem vállalatok közti, hanem láncok közti versenyről beszélünk. Az nyer, aki a költségeit maximálisan csökkenti, a készleteit minimalizálja és vevői kiszolgálásának színvonalát a lehető legjobban növeli. A logisztikus kettős dilemmája, hogy a cég minél gyorsabban és olcsóbban, ugyanakkor pedig a folyamatosan növekvő vevőigényeknek megfelelően termeljen – folytatja Sebestyén László.

Okos szoftverek

A számítógépes hálózatoknak, szoftvereknek kiemelt szerepük van a logisztikai feladatok gyorsabb és hatékonyabb ellátásában.
– Példaként vegyünk egy csarnokot, ahol targoncák közlekednek. Az épületen belül egy rádiófrekvenciás hálózat segítségével mindegyik jármű megkapja a saját feladatát, amely egy kijelzőn jelenik meg a sofőr előtt. Vonalkód segítségével azonosítanak minden raklapot, és a targoncák a szintén vonalkóddal ellátott tárolóhelyre viszik az árut. Számítógépek ellenőrzik a járművek helyzetét, minden pillanatban kiértékelik azt, így, ha egy targoncának véletlenül üresjárata van, a csarnokban a hozzá legközelebb eső munka elvégzésére tudják utasítani – magyarázza az ügyvezető igazgató.
A tízévesnél fiatalabb járattervező vagy optimalizáló szoftverek segítségével csökkenteni lehet az üresjáratokat; ez, például egy kamionflotta esetében, komoly üzemanyag-megtakarítást eredményezhet, nem beszélve a környezetkímélő hatásról. A ma legmodernebb flottamenedzselő programok a teherautók elektronikus rendszerével (fedélzeti számítógépével) működnek együtt, és műholdkövető berendezéssel (GPS) egészülnek ki. A fuvarozóközpontban mindent tudnak a járművek futásteljesítményéről, helyzetéről, rakományáról, minden elképzelhető paraméteréről, s persze a rendszer üresjáratot – vagy egy kis soron kívüli sofőrpihenőt – nem enged meg. Az ilyen fejlett rendszerek nálunk még ritkák, évek, amíg elterjednek.
Természetesen a beszállítói, a készletgazdálkodási, a termelés- és raktárirányítási, valamint a belső disztribúciós munkákat is szoftverek segíthetik.

(E)-kereskedelmi dilemmák

– Logisztikai központot ott érdemes létrehozni, ahol az áru megáll. Erre a legkézenfekvőbb helyek a kikötők és a nagy ipari, kereskedelmi központok. Fontos követelmény az is, hogy a kombinált fuvarozás, illetve a modális váltás lehetősége: legyen vasútvonal, autópálya-kapcsolat, esetleg közeli repülőtér – folytatja gondolatmentét a Logisztikai Fejlesztési Központ ügyvezető igazgatója.
Magyarországon a fontosabb logisztikai központok az európai korridorok (például a Trieszt–Kijev tengely) és a Duna mentén vannak, illetve lesznek, mint például a tervezett vagy részben működő záhonyi, soproni, bajai, győr–gönyűi és budapesti központ.
Az interneten zajló elektronikus kereskedelem felfutása egyértelmű. A világhálón történő adásvétel 24 órás rendelkezésre állást követel, hiszen bármikor adhat és kaphat bárki megrendelést. Az e-kereskedelemnek azonban nem csak informatikai vonatkozásai vannak. A B2B és B2C területen működő jó néhány cég közelmúltbeli látványos bukásának fő oka az volt, hogy az e-kereskedelem újfajta elosztást, anyagáramlást kíván, amelyet nem sikerült megteremteniük. Gyakori és kisebb árumennyiségekkel kellett volna számolniuk, amelyhez sajátos logisztikai rendszer szükséges.
Az e-kereskedelem gyökeresen más termékelosztási rendszert követel meg. Legnehezebb feladat a közbülső raktárak elhelyezése, a kiszállítási helyek megállapítása, valamint a szállítójárművek típusának meghatározása, hiszen sokféle tulajdonságú és más-más kezelési, tárolási módot igénylő áruról van szó. Arra meg nemigen van válasz, hogy a reklamációkat milyen módon, fizikailag hogyan kezelnék.

Másoddiploma

Mindenesetre ma már több hazai felsőoktatási intézményben folyik logisztikai képzés, és másoddiplomát is lehet szerezni logisztikából, sőt nemrég egy középiskolában is elindult a logisztikai oktatás.
Sokáig a hadsereg sajátja volt a logisztika, de ez már a múlt. Jelenleg egy vállalati hierarchiában a logisztikai főnököt tartják a vezérigazgató alatti legbefolyásosabb embernek.

Folyamatok integrálása

Az egyik leghíresebb dotkom cég, az amazon.com veszteségeinek egyik oka a logisztikai hátterének szinte teljes hiánya volt – állítja Déri András, a Magyar Posta Rt. Informatikai Főigazgatóságának igazgatója. – A jó hírnév mellé egy ideig fogyasztói bizalom is társult, amelynek megtartásához azonban már az egyéni igényeket is ki kell tudni elégíteni, ami logisztika nélkül lehetetlen.
Az e-kereskedelem korában csak az nem bukik meg, aki jól menedzseli cégének logisztikai hátterét, és a folyamatokban megtalálja az integrációs lehetőségeket.
Ágazatonként, sőt szakmánként kellene meghatározni, mi a logisztikai vezető feladata egy cégnél, de az biztos, hogy a beszerzési, szállítási, raktározási, gyártás-előkészítési és működtetési folyamatok mellett mindenképpen jól kell ismernie az informatikát, az információs és kommunikációs eszközöket is – teszi hozzá az igazgató. S annak ellenére így van ez, hogy az Amerikát ért terrortámadás és a háború hatására átmenetileg várhatóan az e-kereskedelemben is új, eddig nem volt elvárások kerülnek előtérbe.
Kétségtelenül lassabbak és többletköltségekkel járók lesznek a logisztikai folyamatok. Ugyanakkor az informatikai rendszerek biztonságát lépésről lépésre javítja például az elektronikus aláírási törvény vagy az on-line fizetés és dokumentálás rendszerének szabályozottsága.

Informatikai lehetőségek

A logisztikában is alkalmazott informatikai eszközöket négy csoportra szokás osztani.
Az első a hordozhatóké. Ilyenek például a kézi terminálok, amelyek állandó kapcsolatban állnak a számítógépes központtal, és a kezelő előtt – bárhol is tartózkodik – megjelenítik a fontos információkat. Vonalkódos rendszerben működnek, és a kiszolgálásban, bevételezésben, raktározásban nyújtanak segítséget.
A szimulációs programok – ez a második csoport – még kevéssé elterjedtek, de jövőjük határtalan, hiszen optimalizálási programokká bővíthetők. Sokféle tervezési feladatra – például útvonaltervezés, raktározási rendszerek tervezése és üzemeltetése – alkalmasak.
A térképészeti alaprendszerek alkotják a harmadik csoportot. Ezek a szoftverek jelentősen könnyítik a szállítmányozási, szállításszervezési feladatokat, például a műholdas követőrendszerrel együttműködve kerülőútvonalakra is felhívják a járművezető figyelmét.
S végül az ERP rendszerekbe (Enterprise Resource Planning – vállalati erőforrás-tervezés) már logisztikai modul is illeszthető, amelynek segítségével nyomon követhető a termék a nyersanyag formától egészen a vevőhöz való eljutásáig.

Holland példák

Rotterdam a világ legnagyobb áruforgalmat lebonyolító kikötője, összesen hatmillió konténer tárolására alkalmas. A konténerkikötő területén azonban a darukezelőkön kívül nem látni embert, mert az anyagmozgatás teljesen automatizált. Lapos platójú, sofőr nélküli teherautók viszik a hajókból a konténereket a megfelelő lerakóhelyre. A járművek lámpával, irányjelzővel és dudával is fel vannak szerelkezve, ütközni azonban nem tudnak, mert érzékelik az akadályokat maguk előtt. Az egész terítőrendszert számítógépek vezérlik.
A virágtermeléséről híres Hollandia hatalmas logisztikai teljesítménye volt a virágok begyűjtését, szállítását és értékesítését megoldó országos rendszer kialakítása – mondja Sebestyén László, a Logisztikai Fejlesztési Központ ügyvezető igazgatója. Egy nagykereskedelmi árverési központban hét futballpályányi fedett területen gyűjtik a különböző klímát igénylő növényeket, majd azokat – az árverés eredményének megfelelően – speciális szállítóeszközök viszik a nagykereskedők teherautóihoz, amelyek a boltokba szállítják.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo