Ön mennyi pénzt költött idén karácsonyi ajándékokra?

Bár az infláció továbbra is meghatározza a fogyasztói szokásokat, az idei ünnepi időszak pozitív gazdasági kilátásokat ígér. A magyar vásárlók átlagosan 102 ezer forintot terveznek költeni a karácsonnyal kapcsolatos előkészületekre, és az ajándékozási kedv is 9 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Az ajándéklisták élén továbbra is szépségápolási cikkek, játékok és ruházati termékek szerepelnek, miközben a praktikus és élményalapú ajándékok népszerűsége is nő. A kiskereskedők erős karácsonyi forgalomra és a piac átlagos növekedését meghaladó eredményekre számítanak, szemben az elmúlt egy-két év visszaeső statisztikáival.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mindezek mellett a magyar vásárlók körében a karácsonyi bevásárlás és készülődés idő- és a költséghatékony kezelésének előnyben részesítése továbbra is megfigyelhető. A magyarok körülbelül felénél alakultak ki ugyanis pénztárcakímélő megoldások (például közösen vesznek nagyobb ajándékot, vagy csak a gyerekek kapnak meglepetést).

Ajándéktrendek alakulása 2024-ben

A Deloitte Consumer Industry Center kutatása alapján a legnépszerűbb ajándékok közé tartoznak a szépségápolási cikkek, illatszerek és játékok, melyeket szívesen választanak a vásárlók a karácsonyfa alá. A rangsor harmadik helyén pedig az időtálló ruházati cikkek szerepelnek, melyeket sokan preferálnak praktikus és stílusos ajándékként.

Növekedési tendencia figyelhető meg ugyanakkor a praktikus ajándéktárgyak népszerűségének körében is. A tavalyi évhez képest többen terveznek konyhai eszközöket, barkács- és kerti felszerelést, sporteszközöket, valamint háztartási gépeket tenni a karácsonyfa alá.

Mégis, a tárgyi ajándékok mellett az amerikai vásárlók körében idén az élmény-alapú ajándékozás (szeretteikkel történő időtöltés, ünnepi eseményeken részvétel, utazás) aránya utat törve magának 16 százalékkal nő az eddigi időszakokhoz képest.

Black Friday és az online vásárlás

Továbbra is jelentős hatást gyakorolnak a vásárlási tendenciára a kedvezmények, ezen belül is a Black Friday, valamint a szintén egyre szélesebb körben terjedő Cyber Monday bevezetése. Ugyanis a magyar vásárlók számára a novemberi időszak tekinthető az ajándékvásárlás fő szezonjának. A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a magyar lakosság 37 százaléka célzottan tervez Black Friday akciók igénybevételével ajándékot vásárolni. Ugyanakkor bizonyos bizalomvesztés is megfigyelhető a magyarok körében a Black Friday akciók vonatkozásában, mivel nagy arányban gondolják a magyar vásárlók, hogy a valódi árakhoz képest nem valódi kedvezmények ígéretével próbálják megtéveszteni a vásárlókat.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo