Ön mennyi pénzt költött idén karácsonyi ajándékokra?

Bár az infláció továbbra is meghatározza a fogyasztói szokásokat, az idei ünnepi időszak pozitív gazdasági kilátásokat ígér. A magyar vásárlók átlagosan 102 ezer forintot terveznek költeni a karácsonnyal kapcsolatos előkészületekre, és az ajándékozási kedv is 9 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Az ajándéklisták élén továbbra is szépségápolási cikkek, játékok és ruházati termékek szerepelnek, miközben a praktikus és élményalapú ajándékok népszerűsége is nő. A kiskereskedők erős karácsonyi forgalomra és a piac átlagos növekedését meghaladó eredményekre számítanak, szemben az elmúlt egy-két év visszaeső statisztikáival.

Mindezek mellett a magyar vásárlók körében a karácsonyi bevásárlás és készülődés idő- és a költséghatékony kezelésének előnyben részesítése továbbra is megfigyelhető. A magyarok körülbelül felénél alakultak ki ugyanis pénztárcakímélő megoldások (például közösen vesznek nagyobb ajándékot, vagy csak a gyerekek kapnak meglepetést).

Ajándéktrendek alakulása 2024-ben

A Deloitte Consumer Industry Center kutatása alapján a legnépszerűbb ajándékok közé tartoznak a szépségápolási cikkek, illatszerek és játékok, melyeket szívesen választanak a vásárlók a karácsonyfa alá. A rangsor harmadik helyén pedig az időtálló ruházati cikkek szerepelnek, melyeket sokan preferálnak praktikus és stílusos ajándékként.

Növekedési tendencia figyelhető meg ugyanakkor a praktikus ajándéktárgyak népszerűségének körében is. A tavalyi évhez képest többen terveznek konyhai eszközöket, barkács- és kerti felszerelést, sporteszközöket, valamint háztartási gépeket tenni a karácsonyfa alá.

Mégis, a tárgyi ajándékok mellett az amerikai vásárlók körében idén az élmény-alapú ajándékozás (szeretteikkel történő időtöltés, ünnepi eseményeken részvétel, utazás) aránya utat törve magának 16 százalékkal nő az eddigi időszakokhoz képest.

Black Friday és az online vásárlás

Továbbra is jelentős hatást gyakorolnak a vásárlási tendenciára a kedvezmények, ezen belül is a Black Friday, valamint a szintén egyre szélesebb körben terjedő Cyber Monday bevezetése. Ugyanis a magyar vásárlók számára a novemberi időszak tekinthető az ajándékvásárlás fő szezonjának. A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a magyar lakosság 37 százaléka célzottan tervez Black Friday akciók igénybevételével ajándékot vásárolni. Ugyanakkor bizonyos bizalomvesztés is megfigyelhető a magyarok körében a Black Friday akciók vonatkozásában, mivel nagy arányban gondolják a magyar vásárlók, hogy a valódi árakhoz képest nem valódi kedvezmények ígéretével próbálják megtéveszteni a vásárlókat.

Véleményvezér

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo