Mindezek mellett a magyar vásárlók körében a karácsonyi bevásárlás és készülődés idő- és a költséghatékony kezelésének előnyben részesítése továbbra is megfigyelhető. A magyarok körülbelül felénél alakultak ki ugyanis pénztárcakímélő megoldások (például közösen vesznek nagyobb ajándékot, vagy csak a gyerekek kapnak meglepetést).
Ajándéktrendek alakulása 2024-ben
A Deloitte Consumer Industry Center kutatása alapján a legnépszerűbb ajándékok közé tartoznak a szépségápolási cikkek, illatszerek és játékok, melyeket szívesen választanak a vásárlók a karácsonyfa alá. A rangsor harmadik helyén pedig az időtálló ruházati cikkek szerepelnek, melyeket sokan preferálnak praktikus és stílusos ajándékként.
Növekedési tendencia figyelhető meg ugyanakkor a praktikus ajándéktárgyak népszerűségének körében is. A tavalyi évhez képest többen terveznek konyhai eszközöket, barkács- és kerti felszerelést, sporteszközöket, valamint háztartási gépeket tenni a karácsonyfa alá.
Mégis, a tárgyi ajándékok mellett az amerikai vásárlók körében idén az élmény-alapú ajándékozás (szeretteikkel történő időtöltés, ünnepi eseményeken részvétel, utazás) aránya utat törve magának 16 százalékkal nő az eddigi időszakokhoz képest.
Black Friday és az online vásárlás
Továbbra is jelentős hatást gyakorolnak a vásárlási tendenciára a kedvezmények, ezen belül is a Black Friday, valamint a szintén egyre szélesebb körben terjedő Cyber Monday bevezetése. Ugyanis a magyar vásárlók számára a novemberi időszak tekinthető az ajándékvásárlás fő szezonjának. A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a magyar lakosság 37 százaléka célzottan tervez Black Friday akciók igénybevételével ajándékot vásárolni. Ugyanakkor bizonyos bizalomvesztés is megfigyelhető a magyarok körében a Black Friday akciók vonatkozásában, mivel nagy arányban gondolják a magyar vásárlók, hogy a valódi árakhoz képest nem valódi kedvezmények ígéretével próbálják megtéveszteni a vásárlókat.