Ön mennyi pénzt költött idén karácsonyi ajándékokra?

Bár az infláció továbbra is meghatározza a fogyasztói szokásokat, az idei ünnepi időszak pozitív gazdasági kilátásokat ígér. A magyar vásárlók átlagosan 102 ezer forintot terveznek költeni a karácsonnyal kapcsolatos előkészületekre, és az ajándékozási kedv is 9 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Az ajándéklisták élén továbbra is szépségápolási cikkek, játékok és ruházati termékek szerepelnek, miközben a praktikus és élményalapú ajándékok népszerűsége is nő. A kiskereskedők erős karácsonyi forgalomra és a piac átlagos növekedését meghaladó eredményekre számítanak, szemben az elmúlt egy-két év visszaeső statisztikáival.

Mindezek mellett a magyar vásárlók körében a karácsonyi bevásárlás és készülődés idő- és a költséghatékony kezelésének előnyben részesítése továbbra is megfigyelhető. A magyarok körülbelül felénél alakultak ki ugyanis pénztárcakímélő megoldások (például közösen vesznek nagyobb ajándékot, vagy csak a gyerekek kapnak meglepetést).

Ajándéktrendek alakulása 2024-ben

A Deloitte Consumer Industry Center kutatása alapján a legnépszerűbb ajándékok közé tartoznak a szépségápolási cikkek, illatszerek és játékok, melyeket szívesen választanak a vásárlók a karácsonyfa alá. A rangsor harmadik helyén pedig az időtálló ruházati cikkek szerepelnek, melyeket sokan preferálnak praktikus és stílusos ajándékként.

Növekedési tendencia figyelhető meg ugyanakkor a praktikus ajándéktárgyak népszerűségének körében is. A tavalyi évhez képest többen terveznek konyhai eszközöket, barkács- és kerti felszerelést, sporteszközöket, valamint háztartási gépeket tenni a karácsonyfa alá.

Mégis, a tárgyi ajándékok mellett az amerikai vásárlók körében idén az élmény-alapú ajándékozás (szeretteikkel történő időtöltés, ünnepi eseményeken részvétel, utazás) aránya utat törve magának 16 százalékkal nő az eddigi időszakokhoz képest.

Black Friday és az online vásárlás

Továbbra is jelentős hatást gyakorolnak a vásárlási tendenciára a kedvezmények, ezen belül is a Black Friday, valamint a szintén egyre szélesebb körben terjedő Cyber Monday bevezetése. Ugyanis a magyar vásárlók számára a novemberi időszak tekinthető az ajándékvásárlás fő szezonjának. A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a magyar lakosság 37 százaléka célzottan tervez Black Friday akciók igénybevételével ajándékot vásárolni. Ugyanakkor bizonyos bizalomvesztés is megfigyelhető a magyarok körében a Black Friday akciók vonatkozásában, mivel nagy arányban gondolják a magyar vásárlók, hogy a valódi árakhoz képest nem valódi kedvezmények ígéretével próbálják megtéveszteni a vásárlókat.

Véleményvezér

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán 

A bicskei rendőrök a szakmaiság csúcsán járnak.
A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo