Egyre több vásárlónál nem az ár számít

Jelentősen átrendeződtek a fogyasztók vásárlási preferenciái 2016-ban. Az árszegmensek tekintetében a top 10 élelmiszer és vegyi áru termékkategóriában egyre nő a prémium termékek iránti kereslet, világít rá a Nielsen kiskereskedelmi indexe. A prémium élelmiszerek értékbeli forgalma 11%-kal, míg a háztartási vegyi áruk forgalma 9%-kal nőtt 2015-tel összevetve. Legdinamikusabban, 34%-kal a prémium gyümölcslevek iránti kereslet emelkedett tavaly.

A kiskereskedelemben használt hagyományos négyféle árkategória (gazdaságos, alsó-közép, mainstream és prémium) közül a prémium – vagyis a kategória átlagárához képest 30%-kal magasabb árszínvonallal rendelkező - termékek forgalma emelkedett legszignifikánsabban 2015-ről 2016-ra, míg a gazdaságos termékek iránti kereslet – különösen a top 10 élelmiszert nézve – csökkent. E mögött többek közt a fogyasztói bizalmi index folyamatos emelkedése, illetve stabilizálódása húzódik, ami azt jelzi, hogy a magyar fogyasztók optimistábbak és pozitívabbnak ítélik meg anyagi helyzetüket.

Egyre racionálisabbak a vásárlók
A GfK 2016. éves trendeket elemző Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint a kereskedelmi csatornák közül a diszkontok növelték piaci részesedésüket, ugyanakkor a nem szervezett kereskedelem – utcai árusok, illetve piac és az egyéb csatornák – kismértékben veszítettek 2015-höz képest. A racionálisabb vásárlói magatartás irányába ható korábbiakban tapasztalt trendek 2016-ban is jelen voltak: egyrészt tovább nőtt a sajátmárkás termékek súlya; másrészt pedig emelkedett a kártyás vásárlások aránya.
A tíz legnagyobb forgalmat generáló élelmiszerkategóriát vizsgálva kiderül, hogy a felső kategóriás, vagyis leginkább a 100%-os gyümölcslevek forgalma nőtt a legdinamikusabban, 34%-kal. A teljes kategória 49 milliárdról 53 milliárdra nőtt 2015-ről 2016-ra, és ebből 3 milliárdos forgalom jutott a prémium gyümölcslére. A sajátmárkás prémium gyümölcslevek értékbeli eladása is jelentősen, 65%-kal nőtt, ezzel 785 milliós forgalmat tudhatott magáénak 2016-ban.

Az árszínvonal alapján prémium kategóriába sorolt sörök iránt szintén kiugró mértékben nőtt a kereslet. Tavaly a teljes, 119 milliárdos forgalomból 2%-ot, több mint kétmilliárd forint forgalmat bonyolítottak, ez 30 százalékos emelkedés a 2015-ös összesített prémiumtermék-forgalommal szemben.

A prémium sajtok esetében 12%-kal emelkedett az értékbeli forgalom: a tavalyi 95 milliárdos összforgalomból 13 milliárd jutott a legmagasabb árszegmensre. A kereskedelmi márkák is „odatették” magukat: prémium sajtból 62%-kal többet értékesítettek, így közel másfél milliárdot hasítottak ki a piacból.

Kép:Pixabay

Prémium vegyi áruból átlagosan 9 százalékos értékbeli növekedést regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe. Az adatokból kiderül, hogy a magyarok kifejezetten szeretik a minőségi, több rétegű vécépapírt: 21 százalékkal többet költöttünk erre, mint 2015-ben. A teljes, 2016-os, közel 32 milliárdos értékbeli forgalomból 14 milliárdot költöttünk erre a szegmensre. Érdekesség, hogy a sajátmárkás prémium vécépapír részesedése ebből ötmilliárd, ami a teljes szegmens 14 százaléka.

Kiválóan teljesített még a legmagasabb árkategóriájú gyermekpelenka is: egyik évről a másikra 26%-kal növelte értékbeli forgalmát a prémium szegmens, 6,5 milliárd forint értékben fogyott belőle. A top 10 vegyi áru közül még az illatos, többrétegű papír zsebkendőből vettünk jelentősen többet: 13%-kal több kelt el a prémium kategóriából, közel kétmilliárd forint értékben.

„A tíz-tíz toplistás élelmiszer és vegyi áru kategóriában a magyarok az elmúlt év folyamán 303 milliárd forintot költöttek prémium termékekre” – mondta Hajnal Dóra, a Nielsen szenior piackutatási tanácsadója. „A  kategória átlagáránál legalább 30%-kal magasabb árfekvésű termékek iránt egyre nagyobb a kereslet, ami nem pusztán az értékben legnagyobb forgalmat lebonyolító kategóriák esetében igaz, hanem általános tendencia.”

A Nielsen által mért kilencven élelmiszer kategória közül a top 10 termékfajta 2016-ban, sorrendben: feldolgozott hús, sör, sajt, szénsavas üdítő, kávé, ásványvíz, gyümölcslé, tejföl, gyümölcs joghurt és hűtött szeletes édesség. A vizsgált nyolcvan vegyi áru esetében a tízes toplista a következő: mosószer, vécépapír, pelenka, öblítő, mosogatószerek, papír zsebkendő, fogkrém, dezodor, tusfürdő és általános tisztítók.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo