Az első háromban nincs meglepetés: a Facebook a legnépszerűbb eszköz a kkv-k marketingeszköztárában. Második a honlap, amit az ajánlás követ harmadikként. Az Instagram a negyedik helyre ugrott, hajszálnyival megelőzve a Google-t. Évek óta először idén erősödött a keresőoptimalizálás, amely így a hatodik helyen végzett. Hetedik a blog, nyolcadik az ajánlatkészítés, kilencedik a hírlevél, tizedik a YouTube.
A legnépszerűbb kkv-marketingeszközök 2019
1. Facebook (79%) 2. Honlap (65%) 3. Ajánlás (51%) 4. Instagram (45%) 5. Google (43%) 6. Keresőoptimalizálás (36%) 7. Blog (33%) 8. Ajánlat készítése (32%) 9. Hírlevél (31%) 10. YouTube (29%)
A válaszadó kkv-k 79 százaléka használja a Facebookot marketingcélokra, ami nagyon magas arány. Hiába csökken egyre az elérés, hiába nő a tartalom-előállítás és a hirdetés költsége, a kék óriás nem veszít népszerűségéből, negyedik éve végez az élen. Pedig a válaszadók nem bíznak benne. A válaszadók mindössze 18 százaléka tartja hitelesnek, amit a Facebookon lát, ezzel szemben a Google találatait 60 százalék.
Egyre több kkv pártol át az Instagramra, a magas organikus elérés, az alacsony hirdetési költségek miatt, és mert ott hatékonyan elérhetők a fiatalabb generációk. Legalábbis jelenleg. Ugyanis az Instagram a Facebook tulajdonában van, ami a korábbi tapasztalatok alapján bármikor megváltoztathatja a feltételeket. De addig is, akinek a célközönsége instázik, annak tanácsos használni – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Drágul az online
A válaszadó kkv-k évente átlagosan 5 millió forintot költenek marketingre. Az online hirdetési költségek a válaszadók 63 százaléka szerint emelkedtek a tavalyihoz képest. A fejlesztési költségeket 60 százalék, a tartalomfejlesztési kiadásokat 37 százalék értékelte magasabbnak.
Wolf Gábor szerint a drágulás hatására a marketingeszközök közt népszerűsödnek az ingyenes és olcsó lehetőségek, amivel a kkv-k kompenzálni próbálják a megdrágult hirdetéseket.
Ugyanakkor tovább nehezíti a cégek helyzetét, hogy túlkínálat van marketingeszközökből. Tíz év alatt tízszeresére, több mint százra bővült a marketingeszközök száma. Ebből a bénító kínálatból leggyakrabban a trendi vagy az egyszerű megoldásokat választják a kkv-k, a célravezető helyett.
A marketingtörténelem megismétli önmagát
A marketing olyan, mint a divat: ciklikus – magyarázza Wolf Gábor. Amikor megjelenik egy új marketingeszköz, kevesen használják, nincs verseny, alacsony a költség, nagy a hatékonyság, ami nagyszerű lehetőség a kis cégek számára. Ahogy az újdonság elterjed, egyre többen kezdik használni, nő a verseny, nőnek a költségek, romlik a hatékonyság. Ez játszódott le korábban offline, most pedig online.
Wolf Gábor úgy véli, ebben a piaci helyzetben tanácsos szakértőkre bízni a hirdetések kezelését, hogy a hatékonyság növekedjen. Ugyanakkor új eszközöket kell keresni, azonban nem csak online: érdemes elkezdeni kísérletezni offline eszközökkel is.
Ugyanis ha nem gyakoriság, hanem hatékonyság szempontjából vizsgáljuk a kkv-k által használt marketingeszközöket, egészen más sorrendet kapunk. Míg gyakoriság alapján egyetlen offline eszköz sem szerepel a top tízben, hatékonyság szerint négy is.
A kkv marketingeszközök sorrendje hatékonyság szerint 2019
1. Ajánlás – offline 2. Facebook 3. Google 4. Honlap 5. Webshop 6. Networking – offline 7. Hírlevél 8. Keresőoptimalizálás 9. Hideghívás – offline 10. Rendezvény – offline