Egy jó terv a kulcs: hogyan menedzseljük a női terheket a járvány alatt és után?

Mintegy negyedszázaddal vetette vissza a korona-vírus járvány a nők helyzetét - derült ki az ENSZ 2020-as globális, 38 országot érintő kutatásából.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kutatás azt vizsgálta, a vírushelyzet hatására megváltozott körülmények milyen hatást gyakoroltak az ún. reproduktív munkák megoszlására a nők és férfiak között. Bár a nemek közti egyenlőtlenségek eddig is megfigyelhetők voltak a házimunka, gyerekekkel való foglalatoskodás és egyéb reproduktív tevékenységek terén, az elmúlt időszak hatására ezek még tovább fokozódtak. Mit lehet tenni vajon egyén szintjén, hogy a vállunkat nyomó otthoni teendőket könnyebben, gyorsabban végezhessük?

(Fotó: Pixabay)

Reproduktív munkának számítanak azok a fizetetlen tevékenységek, amelyek elengedhetetlenek az élet fenntartásához társadalmi és egyéni szinten egyaránt. Ide tartozik a főzés, mosás, takarítás, gyermekekkel való foglalkozás, de még az idős rokonok gondozása is. Ezen tevékenységek elvégzése kapcsán a járványhelyzet előtt sem volt összhang a nőket és férfiakat illetően, de amióta bevezették a korlátozó intézkedéseket és sokan átálltak az otthoni munkavégzésre, még több otthoni feladat nehezedett az emberek, főként a nők vállára.

„Mára jelentősen megváltoztak a klasszikus szerepek. A nők nem csak háztartást vezetnek, hanem karriert is építenek. Ahhoz viszont, hogy minden fronton eredményesek legyünk, az kell, hogy ne akarjunk az összes szerepünkben tökéletesen, azonos hatékonysággal és minden időpillanatban helytállni.” – mondta Kristóf Györgyi, a Hammel&Hochreiter ügyvezetője, interim szakértő és vezetői stratégiai tanácsadó.

Györgyi szerint érdemes néha a „make or buy” gondolkodásmódot gyakorolni, azaz eldönteni, mi az, amit mi csinálunk, és mi az, amit kiszervezünk vagy delegálunk.

„Lehetetlen egyszerre, egy időpontban lekvárt főzni, edzeni, gyereket nevelni, karriert építeni és házasságot megtartani. Ehhez persze szükségünk van egy stabil, támogató partnerre, de fel kell ismernünk, hogy hosszú távon nem fenntartható hozzáállás, ha minden tányérral egy időben zsonglőrködünk.” – folytatta Györgyi.

A stratégiai tanácsadó szerint sok minden múlik a (meg)tervezésen, amit érdemes már a húszas éveinkben elkezdeni.

„Azt szoktam mondani, hogy érdemes figyelembe venni a karriertervezésnél, hogy a gyerekek óvodás kora az az időszak, amikor a legtöbbet lehet egy napon belül tömbösítve dolgozni, nincsenek különórák, intenzív sporttevékenységek, nem kell annyit logisztikázni. Az iskolás időszakban minden páratlan év nehéz, a férjeket pedig úgy negyven év körül éri el az életközepi válság. Az ezekre a periódusokra való tudatos készülés megkönnyíti a dolgunkat.” – javasolta Györgyi, aki szerint a sorsunk a személyiségünk és az önismeretünk következménye, a jó hír, hogy mindkettő fejleszthető.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo