Durva drágulás, s ez még nem is a vége...

Jócskán a várt 5,5 százalék fölött alakult áprilisban az infláció: a fogyasztói árak éves távlatban 5,7, az előző hónaphoz képest 0,8 százalékkal emelkedtek. Elemzői vélemények szerint az áremelkedés tovább gyorsulhat, szeptemberben akár 6 százalék is lehet. 

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


PP/SzB

Éves összevetésben az átlagot jócskán meghaladta a szeszes italok és dohányáruk (12,6%), az egyéb cikkek (9,1%) és a háztartási energia (7%) árának emelkedése. Ezeken belül is kiugró volt a járműüzemanyagok (18,3%), a palackos gáz (14,1%), a távfűtés (11,7%) drágulása.

Aranyárban a tojás

Az élelmiszerárak az átlagosnál kisebb mértékben, 4,2 százalékkalemelkedtek, egyes cikkeknél ugyanakkor drasztikus elmozdulások voltak: a tojás 62,1, a sertészsiradék 30,9, a csokoládé, kakaó 19,9, a kávé 15,7, a sertéshús 12,1, a párizsi, kolbász 10,7 százalékkal nőtt. Csökkenés volt viszont a lisztnél (16,0%), az idényáras élelmiszereknél (14,7%) és a cukornál (10,6%). A szolgáltatásoknál mérsékeltebb (4,2%) elmozdulás találtak a statisztikusok: a szemétszállítás 6,4, a csatornadíj 5,4 százalékkal drágult. A ruházkodási cikkekért 2,0, míg a tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,2 százalékkal kellett a tavaly áprilisinál kevesebbet fizetni.

Az előző évhez képest 68,2 százalékkal,
márciushoz képest  11,7 százalékkal drágult a tojás.

Az előző hónaphoz képest a tojás (11,7%), az idényáras élelmiszerek - burgonya, friss zöldség, gyümölcs - (1,5%), a csokoládé, kakaó (1,2%) és a párizsi, kolbász (1,1%) ára emelkedett, csökkent viszont a cukoré (2,0%).
A főcsoportok közül a ruházkodási cikkeknél a szokásos szezonális változásoknak megfelelően 2,4 százalékos emelkedés volt. Az üzemanyagok márciushoz képest
3,4 százalékkal nőttek.


MTI

Amit nyertünk a benzinen, elbukjuk az adókon

Az esztendő hátralévő részében is 5,5-5,7 százalék körüli inflációt vár Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője. Kissé mérsékelheti az áremelkedést az üzemanyagárak jelentős esése, a közelmúltban bejelentett új adók ugyanakkor épp az ellentétes irányba hatnak majd növelik, ám ez a forint erősödése, illetve a továbbra is igen gyenge belső kereslet ellensúlyozhat.

Az idei átlagos infláció 5,5 százalék, a jövő évi 3,7 százalék lehet

Suppan Gergely szeptemberre 6 százalékos fogyasztói áremelkedést prognosztizál, a bázishatások (tavaly novemberi jövedéki adóemelések kiesése) miatt decemberre ugyanakkor 5 százalék közelébe mérséklődhet a ráta.
Ez a folyamat (januári áfa-emelés) jövő év elején tovább folytatódhat, ám ennek hatását tompíthatja a tranzakciós adó bevezetése, ami a szolgáltatások árait növeli.

Mindent egybevetve a jövő év közepéig fokozatosan 3,5 százalékra csökkenhet az infláció, véli Suppan Gergely. Az idei átlagos infláció 5,5 százalék, a jövő évi 3,7 százalék lehet, azaz továbbra sem teljesül a 3 százalékos inflációs cél elérése. Ezért az MNB csak akkor csökkenheti az alapkamatot, ha az IMF tárgyalások lezárása után nemcsak az ország kockázat mérséklődik jelentős mértékben, hanem a forint árfolyama is lényegesen erősödik, hozzájárulva az infláció további csökkentéséhez - összegezte az elemző.

Vezetjük az uniós mezőnyt
Uniós összevetésben is kiemelkedő a magyarországi drágulás lendülete. Itt egyelőre a márciusi statisztikák összehasonlítására van mód, amely szerint az EU 27 tagországában 2012. márciusban a fogyasztói árak - az előzetes harmonizált adatok szerint - átlagosan 2,9százalékkalvoltak magasabbak, mint 2011. márciusban. A legkisebb áremelkedést Svédországban (1,1%) és Görögországban (1,4%), a legnagyobbat Magyarországon (5,5%), valamint Észtországban (4,7%) mérték.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo