Dunaújvárosi hídavatás: 2006. november 30-án

A Dunaújvárosi Duna-híd - amelynek fesztávolsága közel 308, szélessége pedig mintegy 41 méteres lesz - az M8-as gyorsforgalmi út részeként közvetlen összeköttetést teremt majd a közép-dunántúli és az alföldi régiók között. Építéséről szerződést írt alá szeptember 17-én a gazdasági és közlekedési tárca vezetője, illetve Dunaújváros polgármestere. A dunai átkelőt a tervek szerint 2006. november 30-án adják át rendeltetésének.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csillag István, gazdasági és közlekedési miniszter és Kálmán András, Dunaújváros polgármestere részvételével Dunaújvárosban szeptember 17-én ünnepélyesen aláírták a mintegy 53,6 milliárd forintból, az M8-as autópálya részeként megvalósuló Dunaújvárosi Duna-híd és a beruházáshoz csatlakozó úthálózat kivitelezési szerződését. A dokumentumot Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. elnök-vezérigazgatója és a - DUNA ÚJ-HÍD - Konzorcium képviseletében Timár Gyula, a Vegyépszer Rt. elnök-vezérigazgatója és Apáthy Endre, a HÍDÉPÍTŐ Rt. vezérigazgatója látta el kézjegyével. Az M8-as gyorsforgalmi út fejlesztése, továbbépítése jelentősen csökkenti majd az M1-M5 autópályák tranzitforgalmát, ugyanakkor kapcsolatot teremt az M7-M5 autópályák között is. A dunai átkelőt a tervek szerint 2006. november 30-án adják át rendeltetésének.

Az M8-as autópálya - amely 2x2 forgalmi sávos (egy-egy leállósávval) elrendezéssel valósul meg - alkalmas arra, hogy az ország kelet-nyugati tranzittengelyeként biztosítsa a hazai és nemzetközi forgalom Budapest térségének tehermentesítésével történő áthaladását. Az M8-as gyorsforgalmi út új nyomvonalon történő továbbépítése jelentősen csökkenti az M1-M5 autópályák tranzitforgalmát, ugyanakkor kapcsolatot teremt az M7-M5 autópályák között is. A Duna-híd és a csatlakozó úthálózat a korábbi sugaras hálózati szerkezettel szemben hálós közlekedési rendszer kialakítását teszi lehetővé.

A beruházás tervezése és építése során különös figyelmet fordítanak a környezet védelmére. Az autópálya nyomvonalát és létesítményeit az illetékes környezetvédelmi hatóságokkal szoros együttműködésben tervezték. A teljes hosszon vadvédő kerítés létesül. A kivitelezés megkezdése előtt megtörtént a dunaújvárosi Salber-szigeten honos védett növények áttelepítése, és zoológiai hatásvizsgálat is készült. Ahol a számítások szerint szükséges, ott a lakott területeket az autópálya forgalma által keltett zaj és légszennyezéstől növényzet telepítésével védik. Az építés alatti forgalom a környezetvédelmi hatóságok felügyelete alatt bonyolódik le, a lakott területek lehetőség szerinti minimális zavarásával. Az építési szakaszon egy autópálya-csomópont (az 51. sz. főúti csatlakozásnál, Dunavecse és Apostag térségében) és összesen négy kishíd (két földút feletti, egy az 51. sz. főút felett és egy másik, a Kunszentmiklós-Dunapataj vasútvonal felett) épül.

A Dunaújvárosi Duna-híd megépítésével Dunaújváros és a jobb- és balparti térségek között olyan közvetlen kapcsolat jöhet létre, amely az egész térséget a vállalkozók szempontjából felértékeli, és a gazdaság dinamikus fejlődésével új munkahelyeket teremt. A Dunaújvárosi Duna-híd a tervezett M8-as gyorsforgalmi út részeként közvetlen összeköttetést teremt a közép-dunántúli és az alföldi régiók között. Jelentőségét az is növeli, hogy alapvetően eltérő gazdasági jellegű (ipari, illetve mezőgazdasági) területeket kapcsol össze, de a régiókat összekötő hatása is erőteljesen érvényesül majd.

A híd a Duna medrét 307,8 méter fesztávolságú nyílással hidalja át. Az úgynevezett "kosárfül" ívekre kábelekkel függesztik fel az acélgerendákat. Ezt a szerkezettípust az elmúlt évtizedekben a világ hídépítésének élvonalába tartozó országaiban előszeretettel alkalmazzák, mivel a szerkezettípus dinamikai és stabilitási tulajdonságai rendkívül jók. Ez a kialakítás lehetővé teszi, hogy a jelenleg tervezés alatt lévő dunaújvárosi kikötő használatát a későbbiekben nem fogják akadályozni jelentősen a híd pillérei. Magyarországon ez lesz az első ilyen szerkezeti kialakítású híd. A hídpálya 2x3,75 méter széles forgalmi és 2x3,5 méter széles leállósávot foglal magába. A híd egyik oldalán 2,4 méter széles kerékpárút, a másik oldalon pedig azonos szélességű járda épül. A mederhídhoz kapcsolódóan épül meg a 13 nyílású jobb parti, és a 4 nyílású bal parti ártéri híd, amelynek szélessége 32,2 méter. A híd 19 támasza alá összesen 387 változó hosszúságú, közel másfél méter átmérőjű fúrt vasbeton cölöp kerül.

Az autópályahíd méretei impozánsak. Az áthidaló ívek magassága a doboz keresztmetszetű gerendák tengelyétől számítva 48 méter, a híd szélessége a konzolokra szerelt gyalogjárdával, illetve kerékpárúttal együtt 41 méter, tömege pedig több, mint hétezer tonna lesz.

A hídpilléreket, így a dunaújvárosi hídét is cölöp-alapokra építik. Ezek a vasbeton cölöpök közel másfél méter átmérőjűek és körülbelül húsz méter mélyre érnek le a folyó medrében. A cölöpök felső végeit egy cölöpfej fogja össze. Erre kerül rá maga a pillér. A dunaújvárosi hídnál nem csak a kosárfül kialakítás (a két hatalmas tartóív egymás felé dől, amiként egy kosár fülét összefogja a kosarat tartó kéz) a különlegesség, hanem a szerkezeti rendszer egésze. A szerkezeti elemek (a pályaszerkezet szélén levő merevítő tartók) egymást segítve veszik fel a terhet, és kábeleken keresztül továbbítják az ívekhez.

A mederhidat a Duna bal partján (Dunavecsénél) lévő szerelő jármon fogják összeállítani, majd egy darabban beúsztatni, és az addigra már elkészülő pillérekre elhelyezni. Ezt a helyszínre szállítási technológiát már korábban is alkalmazták hazánkban, többek között az Esztergom-Párkányi Duna-híd építése során, de ilyen nagy tömegű (7341 tonna) szerkezet mozgatására eddig még nem került sor.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo