BKIK: jó is, sántít is a 2004. évi büdzsé

A gazdaságpolitika egyszerre akar élni a restrikciós és az élénkítő intézkedésekkel, hiszen a növekedés egyetlen lehetséges megoldásaként a belső közösségi fogyasztás külső finanszírozását célozza meg a következő évi költségvetésben – ítéli meg a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara a jövő évi büdzsé törvénytervezetét.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„A budapesti kamara áfa-kezdeményezéseit sajnos feláldozták a költségvetés egyensúlyának oltárán – jelentette ki Wieszt János, a BKIK közgazdasági osztályának vezetője. A legmagasabb áfa-kulcs 23 százalékra történő csökkentésének javaslata menet közben kikerült a költségvetési tervezetből, s az áfa átsorolások sok szakmát sokkszerűen értek. A 25 százalékos áfa kulcs ugyanakkor a környezetünkben az egyik legmagasabb, így a magyar kereskedelem versenyképességét rontja”. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) értékelte a kormányzatnak az adókra, illetve a büdzsére vonatkozó törvénytervezetét, vizsgálódásukkal arra fókuszáltak, hogyan hatnak a gazdaságpolitikai döntések a vállalkozók üzleti lehetőségeire, tevékenységük versenyképességére, finanszírozhatóságára.

Ami a központi költségvetést illeti, a BKIK arra az álláspontra helyezkedik – tudtuk meg Wieszt Jánostól -, hogy a kormányzat minden vállalkozói rétegnek igyekszik kedvezményeket nyújtani. Az eva kiterjesztésének értelmezésével elégedett is a kamara. A nagyokat a társasági nyereségadó csökkentése érinti kedvezően. A közepes nagyságú cégekre a befektetési adókedvezmények hathatnak jól. Sajnálatos azonban, hogy a munkabérek és közterheik csak mérsékelt ütemben csökkennek, azaz szja mértéke ugyan kevesebb lesz, de az egészségbiztosítási járulék nő – még ha csak egyetlen százalékkal is. A BKIK szerint az innováció támogatása, illetve az infrastruktúra fejlesztése a magyar gazdaság fejlesztésének a legjobb útja. Általánosabb érvényű megállapításokat téve, s némiképp visszatekintve az időben azt is hangsúlyozza az BKIK, hogy a megelőző években végrehajtott hatalmas léptékű reálbéremelés forrásai kimerültek, a reálbéremelés további lehetősége csak igen korlátozott, ráadásul mind a költségvetési bevételekben, mind pedig a kiadásokban minden további emelés a költségvetés felborulásával jár. A világpiaci folyamatok az elmúlt két évben a magyar gazdaság szempontjából nem voltak a legkedvezőbbek, az amerikai és a német gazdaság stagnált, a magyar gazdaság - mely mára mintegy háromnegyedében az Európai Unió piacán értékesíti termékeit – fejlődésének piaci alapja pillanatnyilag hiányzik. Új piacok feltárása hatalmas befektetés, mely csak hosszabb távon hozza meg eredményét. A belső piac finanszírozása, mely a növekedés motorja volt 2000-től, a fizetési mérleg felborulásával fenyeget.

Az európai uniós csatlakozás évében számolni kell a tagsági díj befizetésének kötelezettségével, a korábbi vám- és illetékbevételek csökkenésével. E „tételek” fiskális szempontból problémát jelentenek. A kamara kitér arra, hogy a csatlakozás megnyitja a hazai munkaerőpiacot a csatlakozó államok munkavállalói előtt. Tekintve, hogy a régióban relatíve magasnak számítanak a magyar reálbérek, vonzóvá teheti ezen országok munkavállalói számára az országot, s ez a körülmény segíthet a reálbérek mai szinten tartásában.

Ebben a helyzetben a jövő évre tervezett gazdaságpolitika egyszerre akar élni a restrikciós és az élénkítő intézkedésekkel, hiszen – informálta a Piac & Profitot a kamarai megítélésről Wieszt János - a növekedés egyetlen lehetséges megoldásaként a belső közösségi fogyasztás külső finanszírozását célozza meg a következő évi költségvetésben. Az elsősorban infrastrukturális fejlesztésekre összpontosító uniós források teljes felhasználását célul kitűző gazdaságpolitika ugyanis a belső keresletet nem hitelszerű forrásokból finanszírozza, ezért a növekedés lehetővé válik költségvetési restrikciós intézkedések mellett is, ami az euroövezethez való csatlakozás szándékában deklarálódott. Közismert azonban, hogy az uniós források hozzáférésének több esetben is feltétele az önkormányzati - illetve más típusú – önerő rendelkezésre állása.

Wieszt János, a kamarai elnökséget idézve arról adott tájékoztatást, hogy a 2004. évi költségvetéstől és az adótörvényektől azt várják el a vállalkozók, hogy e jogszabályok szolgálják a vállalkozások versenyhelyzetének javítását, segítsék a nemzetgazdaság hosszú távú hatékony működését. Fontosnak tartják tehát a hatékony államot és a hatékony közszolgáltatást, javasolják a nagy költségvetési elosztó rendszerek reformját. Helyénvalónak tartják azt is, hogy az EU-s pályázatok elnyerését segítendő a költségvetésben forrásokat különítenek el.

Önmérsékletre utaló álláspontja a BKIK-nak, hogy a bérek csak a termelékenység emelkedését meg nem haladó mértékben emelkedjenek. A 2004 évi bértárgyalásokon javasolja is a reálbérszint változatlanul tartását. A büdzsével összefüggő megállapítása az elnökségnek az, hogy kedvezőtlen a folyamatot és annak eredménye, hogy az összlakosságnak mindössze 40 százaléka tartozik a foglalkoztatotti körbe, illetve e körből több mint 20 százaléknak a közszféra ad munkalehetőséget. A költségvetésnek is hosszú távú feladatot és jelentős kiadást jelent a környezetvédelem helyzete, ezért javasolja e kérdések kiemelt kezelését.

A kamara közgazdasági osztályának vezetője szerint a bérek és jövedelmek túladóztatottak, a vállalkozások versenyhelyzete javításának ez jelenti a legnagyobb akadályát. Ezért – az elnökség is leszögezte - támogatják a 2004-es, korábban már elfogadott személyi jövedelemadó tábla változatlanul hagyását. De csak az általános forgalmi adó kulcsainak változásaival értenek egyet, az átsorolásokkal azonban már nem. Ugyancsak ellenzi a BKIK az új adónemek bevezetési szándékát, de a regisztrációs adót – mint átmeneti megoldást – kényszerűségből elfogadja. A vállalkozói versenyképesség szempontjait figyelembe véve pedig azt javasolja a kamara, hogy vizsgálja felül a kormányzat a jövedéki termék adóját. Wieszt János jelezte: a köztestület pozitívan értékeli az egységes vállalkozói adó alkalmazását, ezért is javasolja a 15 millió forintos árbevételi határ 30 millió forintra történő felemelését. A költségérzékeny kisvállalkozások számára pedig javasolja az „eva+” néven meghirdetett egyszerűsített vállalkozói átalányadó bevezetését. Hasonlóan fontos a vállalkozók számára felmerülő költségek érvényesíthetőségét, a reprezentációs költségek, az utazási költségek, a napidíjak, étkezési hozzájárulások és a gépjármű kilométer költségelszámolhatóságának felülvizsgálatát, új reális értékszintek meghatározását.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo