Tíz év alatt a kereskedelmi szektor teljesítménye és piaci szereplőinek száma is jelentősen megváltozott. 1994-ben az TOP-lista kiadásakor az akkori első, ÁFEOSz 110 milliárd forintban forgalmazott különféle termékekeket, míg a 2003-as listavezető Metspa (Metro, Spar Magyarország Kft.) már 409 milliárdos forgalommal büszkélkedhetett. Az is lényeges átalakulás, hogy mára a beszerzési társulások viszik a prímet a kereskedelemben – mutatott rá Bajor Eszter. A Mai Piac című szaklap, a toplista megrendelőjének főszerkesztője azt is kiemelte, hogy a cégeket éves bruttó árbevételük alapján rangsorolták. Azaz elképzelhető, hogy nyereségesség szempontjából nem ugyanez lenne az erősorrend. Az, hogy az eredetileg TOP50-es lista 15 szereplősre szűkült Bajor a piacon végbement koncentrációval magyarázta.
A mostani győztes Metspát alkotó Metro és Spar-hálózat együttes értékesítése csupán 19 milliárd forint volt 1994-ben. Érdekesség, hogy a Metro sokáig e listák élén szerepelt, ám az idén valamelyest csökkent a bevételük. Igaz Jaros Tamás vezérigazgató szerint ennek ellenére vállalat nyereségessége javult. A tíz évvel ezelőtti állapotokhoz képes jelentősen változott a CBA-hálózat helyzete-szerepe is. Az első listán „csak” a 17. voltak, és összesen 66 üzlet tartozott hozzájuk. Mostanra közel 3000 tagból áll a hálózat és bruttó árbevételük 405 milliárd forintra rúgott 2003-ban. Bajor Eszter szerint egy évtized alatt éppen a CBA az, amely a legnagyobb fejlődésen ment keresztül. A 354,4 milliárdos forgalommal büszkélkedő Tesco a legerősebb kiskereskedelmi láncként jellemezhető.
Idén egyébként további változások várhatóak a kereskedelemben. Az egyik főszereplője az átalakulásoknak a Provera névre hallgató beszerzési társaság lesz. E cég 2003-ban egyébként az 5. helyen végzett 214 milliárdos forgalommal. A társaságot alkotó Profi-hálózatot megszüntetik, illetve átalakítják. A cégcsoportot alkotó Match és Smatch hálózatot is átszervezik. Így a – főként élelmiszerre fókuszáló – Smatchból is Match-hoz hasonló profilú üzleteket alakítanak ki. Ezt azzal indokolta Bajor, hogy Magyarországon is egyre inkább a szupermarketek kerülnek előtérbe a kereskedelemben.
Érdekes adat, hogy néhány üzlet megnyitásával a hipermarketeket üzemeltető kiskereskedelmi vállaltok jelentős forgalomnövekedést tudtak elérni. Bár igaz, hogy egymáshoz viszonyítva eltérő mértékben voltak erre képesek. Az Auchan például egy üzlet megnyitásával 38 százalékkal növelte forgalmát tavaly. Ugyanakkor a Tesco hét ú hipermarket „csatasorba állításával” is csupán 27 százalékos bővülést realizált. Igaz fontos megjegyezni, hogy utóbbi több mint dupla akkora bruttó árbevételt ért el 2003-ban versenytársa.
Az uniós belépéstől egyébként nagyszámú új versenytárs megjelenésére nem számít Bajor Eszter. Ezt ugyanis főként a honi adópolitika befolyásolja. A belső vámok eltörlése azonban árháborúhoz vezethet. A nulla százalékos tarifa azt is okozhatja majd, hogy a kereskedelmi cégek nagyobb mennyiségben szerzik be majd külföldről termékeiket. Az azonban biztos, hogy a Rewe csoportba tartozó Penny komoly versenytársat a szintén a harddiszkont kategóriában tevékenykedő Lidl „személyében”. Piaci hírek szerint rövid időn belül 20-30 üzlet megnyitását tervezi az 1930-ban alapított cég.