Beszerzési társaságok viszik a prímet a kereskedelemben

A kereskedelmi cégek teljesítményét mérő toplista idén már csak tizenöt céget tartalmazott. A Mai Piac című lap, illetve az ACNielsen Piackutató Kft. szakemberei ezt a kereskedelem erősödő koncentrációjával magyarázták. A listát alkotó beszerzési társaságok összesen 2600 milliárd forintot is meghaladó bruttó árbevételt értek el 2003-ban. Idén a harddiszkont kategóriában Pennynek újabb versenytárssal kell majd számolnia. A Lidl nevű cég ugyanis 20-30 üzlet megnyitását tervezi.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tíz év alatt a kereskedelmi szektor teljesítménye és piaci szereplőinek száma is jelentősen megváltozott. 1994-ben az TOP-lista kiadásakor az akkori első, ÁFEOSz 110 milliárd forintban forgalmazott különféle termékekeket, míg a 2003-as listavezető Metspa (Metro, Spar Magyarország Kft.) már 409 milliárdos forgalommal büszkélkedhetett. Az is lényeges átalakulás, hogy mára a beszerzési társulások viszik a prímet a kereskedelemben – mutatott rá Bajor Eszter. A Mai Piac című szaklap, a toplista megrendelőjének főszerkesztője azt is kiemelte, hogy a cégeket éves bruttó árbevételük alapján rangsorolták. Azaz elképzelhető, hogy nyereségesség szempontjából nem ugyanez lenne az erősorrend. Az, hogy az eredetileg TOP50-es lista 15 szereplősre szűkült Bajor a piacon végbement koncentrációval magyarázta.

A mostani győztes Metspát alkotó Metro és Spar-hálózat együttes értékesítése csupán 19 milliárd forint volt 1994-ben. Érdekesség, hogy a Metro sokáig e listák élén szerepelt, ám az idén valamelyest csökkent a bevételük. Igaz Jaros Tamás vezérigazgató szerint ennek ellenére vállalat nyereségessége javult. A tíz évvel ezelőtti állapotokhoz képes jelentősen változott a CBA-hálózat helyzete-szerepe is. Az első listán „csak” a 17. voltak, és összesen 66 üzlet tartozott hozzájuk. Mostanra közel 3000 tagból áll a hálózat és bruttó árbevételük 405 milliárd forintra rúgott 2003-ban. Bajor Eszter szerint egy évtized alatt éppen a CBA az, amely a legnagyobb fejlődésen ment keresztül. A 354,4 milliárdos forgalommal büszkélkedő Tesco a legerősebb kiskereskedelmi láncként jellemezhető.


Idén egyébként további változások várhatóak a kereskedelemben. Az egyik főszereplője az átalakulásoknak a Provera névre hallgató beszerzési társaság lesz. E cég 2003-ban egyébként az 5. helyen végzett 214 milliárdos forgalommal. A társaságot alkotó Profi-hálózatot megszüntetik, illetve átalakítják. A cégcsoportot alkotó Match és Smatch hálózatot is átszervezik. Így a – főként élelmiszerre fókuszáló – Smatchból is Match-hoz hasonló profilú üzleteket alakítanak ki. Ezt azzal indokolta Bajor, hogy Magyarországon is egyre inkább a szupermarketek kerülnek előtérbe a kereskedelemben.

Érdekes adat, hogy néhány üzlet megnyitásával a hipermarketeket üzemeltető kiskereskedelmi vállaltok jelentős forgalomnövekedést tudtak elérni. Bár igaz, hogy egymáshoz viszonyítva eltérő mértékben voltak erre képesek. Az Auchan például egy üzlet megnyitásával 38 százalékkal növelte forgalmát tavaly. Ugyanakkor a Tesco hét ú hipermarket „csatasorba állításával” is csupán 27 százalékos bővülést realizált. Igaz fontos megjegyezni, hogy utóbbi több mint dupla akkora bruttó árbevételt ért el 2003-ban versenytársa.

Az uniós belépéstől egyébként nagyszámú új versenytárs megjelenésére nem számít Bajor Eszter. Ezt ugyanis főként a honi adópolitika befolyásolja. A belső vámok eltörlése azonban árháborúhoz vezethet. A nulla százalékos tarifa azt is okozhatja majd, hogy a kereskedelmi cégek nagyobb mennyiségben szerzik be majd külföldről termékeiket. Az azonban biztos, hogy a Rewe csoportba tartozó Penny komoly versenytársat a szintén a harddiszkont kategóriában tevékenykedő Lidl „személyében”. Piaci hírek szerint rövid időn belül 20-30 üzlet megnyitását tervezi az 1930-ban alapított cég.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo